Hej
Är det någon större skillnad den vanliga kopplingen på en Esprit V8a och en "twin plate clutch" prismässigt, sitter nämligen en sådan racekoppling på min bil. Hur märker man skillnaden på en race och den vanliga när man kör?
koppling till v8a
- Mikael_W
- Forumadministratör
koppling till v8a
Mikael, Fisker Karma
-
Torbjorn Rantzow
- Användare
Re: koppling till v8a
Mikael_W wrote:Hej
Är det någon större skillnad den vanliga kopplingen på en Esprit V8a och en "twin plate clutch" prismässigt, sitter nämligen en sådan racekoppling på min bil. Hur märker man skillnaden på en race och den vanliga när man kör?
Hej Mikael.
Vilken tur vi hade med vädret på Falsterbo träffen i lördags, det blev en riktig kanondag för oss.
Vi pratade en stund om din koppling som inte ville kopplade ut riktigt och att Wendels hade dömt ut den som utsliten !! kostnad av 23.000:-.
Nu vet jag vad du har för problem,
Det är slangen ( röret ) mellan huvudcylindern och kopplingscylindern som är dålig.
Detta problem finns det ett engelskt namn på, Red House…tror jag någonting, detta fenomen var mycket besvärande för vissa Esprit och Eliseägare vars bilar blev tillverkade mellan åren -95 till -97. Jag kommer ihåg Lars Hansson i Hörby som köpte en ny svart Elise -96-97, han blev helförbannad når han såg att Lotus hade snålat med valet av material, en flera meter lång simpel genomskinlig tunn plastslang ( likt en akvarieluftslang) som kan expandera ut när man trycker ner kopplingspedalen, denna konstruktion accepterades inte Lars från Lotus och menade att Lotus kan bättre än så. Han krävde omedelbart en ombyggnad av bilen. Efter mycket tjafs fick Lars till slut sin Elise kostnadsfritt ombyggd av Lotus. ( Lars kunde man inte finta bort hur som helst, otroligt kunnig och påläst människa )
Lars Hansson är den ende Elisägare som jag vet som fick sin bil åtgärdad av Lotus.
Till just Elise är det en mycket krånglig åtgärd, man har dragit slangen kors och tvärs genom hela bilen, därav motståndet från Lotus med att åtgärda alla bilar.
Till en Esprit ser det lättare ut, slangen går synligt längs undersidan på bilen
De flesta Elis och Esprit-ägare har lärt sig leva med detta problem, att de får vänta någon dryg sekund innan de växlar så att slangen hinner expanderat tillbaks hydrauloljan in i kopplingscylindern.
Efter 1000-tals pedal-ned-tryckningar har nog din slang blivit fullständigt utmattad ( mjuk/ flexar) vilket resulterar i att när du trycker ner kopplingspedalen expander bara bromsoljan inne i slangen och inte mot kopplingscylinderns kolv som är än styvare med påföljd att du inte får fram någon riktig rörelse till din tvåskiviga koppling, därav uppkommer skrapen i växlingarna.
Det finns säkert ett ombyggnadspaket färdigt att köpa från Lotus som troligtvis kostar lika mycket som en liten herrgård i Skåne, men om du lämnar in bilen på en verkstad som utför hydraulikarbete typ traktorverkstad, ( köp ett blinkersglas till mig samtidigt) så har de lämpligt slangmaterial med anpassningar som de kan skarva ihop till rätt längd. Jag misstänker att en metallomspunnen hydraulslang räcker, de kan säkert montera dit den till dig också.
Lycka till Torbjörn Rantzow
- Mikael_W
- Forumadministratör
Tjena,
Japp vädret var verkligen med oss, inte en droppe regn på hela dagen
Känner också igen nu när du skriver det om Red Hoose så skall kolla upp det vidare, antar att om man nu byter koppling så är problemet fortfarande kvar.
Steve på SJ nämde för mig att det skulle finnas ett test man kan göra som tar ca 1 timme för att kolla statusen på ens koppling och att det skulle stå i manualen hur man gjorde men hittar inget om detta, något som vet vilket test han refererar till?
Man tackar för alla tips
Japp vädret var verkligen med oss, inte en droppe regn på hela dagen
Känner också igen nu när du skriver det om Red Hoose så skall kolla upp det vidare, antar att om man nu byter koppling så är problemet fortfarande kvar.
Steve på SJ nämde för mig att det skulle finnas ett test man kan göra som tar ca 1 timme för att kolla statusen på ens koppling och att det skulle stå i manualen hur man gjorde men hittar inget om detta, något som vet vilket test han refererar till?
Man tackar för alla tips
Mikael, Fisker Karma
Hej Mikael!
Lite mer info... Jag vet nu inte exakt hur V8:ans koppling ser ut, men det borde finnas en "slavcylinder" utanpå motorn vid kopplingen. Ur denna "slav" kommer troligen en pinne som trycker på en arm som går in till kopplingslagret (så ser det i vart fall ut på samtliga 4-cyl Espriter).
En enkel kontroll är att någon trampar på kopplingspedalen samtidigt som man tittar på utslaget på armen som pinnen puttar på. Detta spel ska finnas specat i manualen. Troligen är det c:a 1 cm. Det kan också vara bra att kontrollera att inte problemet beror på att "slaven" bottnar pga att justerskruven i armen är feljusterad... Dåligt utslag kan också bero på att det är luft i systemet. En dåligt luftad koppling brukar funka uruselt... Och den är inte helt enkel att lufta heller...
Den enklaste åtgärden om utslaget är dåligt är att byta packningar i huvud- och slavcylinder. Dessa brukar vara HELT SLUT efter c:a 10 år. Detta brukar hjälpa även om det som sagt kan röra sig om "Red hose syndrom". Dock är problemet inte lika vanligt på våra breddgrader eftersom "Red hose syndrom" är temperaturberoende. Högre utomhustemeratur gör att plasten mjuknar... så om du har problem oavsett utomustemperatur så är det troligaste packningarna.
Jag har själv åtgärdat detta problem på 3 st Espriter med dålig urkopplingsfunktion. Alla har funkat perfekt efter packningsbyte.
Notera även att om kopplingen är väldigt tung och utslaget dåligt att det faktiskt kan vara något problem i själva kopplingen också.
Mvh /Lasse
Lite mer info... Jag vet nu inte exakt hur V8:ans koppling ser ut, men det borde finnas en "slavcylinder" utanpå motorn vid kopplingen. Ur denna "slav" kommer troligen en pinne som trycker på en arm som går in till kopplingslagret (så ser det i vart fall ut på samtliga 4-cyl Espriter).
En enkel kontroll är att någon trampar på kopplingspedalen samtidigt som man tittar på utslaget på armen som pinnen puttar på. Detta spel ska finnas specat i manualen. Troligen är det c:a 1 cm. Det kan också vara bra att kontrollera att inte problemet beror på att "slaven" bottnar pga att justerskruven i armen är feljusterad... Dåligt utslag kan också bero på att det är luft i systemet. En dåligt luftad koppling brukar funka uruselt... Och den är inte helt enkel att lufta heller...
Den enklaste åtgärden om utslaget är dåligt är att byta packningar i huvud- och slavcylinder. Dessa brukar vara HELT SLUT efter c:a 10 år. Detta brukar hjälpa även om det som sagt kan röra sig om "Red hose syndrom". Dock är problemet inte lika vanligt på våra breddgrader eftersom "Red hose syndrom" är temperaturberoende. Högre utomhustemeratur gör att plasten mjuknar... så om du har problem oavsett utomustemperatur så är det troligaste packningarna.
Jag har själv åtgärdat detta problem på 3 st Espriter med dålig urkopplingsfunktion. Alla har funkat perfekt efter packningsbyte.
Notera även att om kopplingen är väldigt tung och utslaget dåligt att det faktiskt kan vara något problem i själva kopplingen också.
Mvh /Lasse
- Mikael_W
- Forumadministratör
fick nedan svar/tips av SJ i England:
All the red clutch hose problems are on cars which were much older than
yours. By 1998 Lotus had sorted it out.
The symptom of this is that the car is difficult to get into 1st or reverse
when the engine is running.
To measure the stack height
Remove the slave cylinder and its mounting casting.
Use a short rule to measure from the lower face of the flywheel to the
outside of the first pressure plate.
The dimension when new is 35.5 mm and the dimension when worn out is 32.5 mm
The instructions for this and diagrams are on page QE13 of the workshop
manual K082T0327J.
The symptom related to the stack height being wrong is clutch slip.
All the red clutch hose problems are on cars which were much older than
yours. By 1998 Lotus had sorted it out.
The symptom of this is that the car is difficult to get into 1st or reverse
when the engine is running.
To measure the stack height
Remove the slave cylinder and its mounting casting.
Use a short rule to measure from the lower face of the flywheel to the
outside of the first pressure plate.
The dimension when new is 35.5 mm and the dimension when worn out is 32.5 mm
The instructions for this and diagrams are on page QE13 of the workshop
manual K082T0327J.
The symptom related to the stack height being wrong is clutch slip.
Mikael, Fisker Karma
Hej igen...
Nu har jag studerat manualen. Jo, det är "Girling"-cylindrar även på V8, emellertid sitter slaven baktill på kopplingshuset och trycker kopplingsarmen framåt (tvärtom på 4-cyl). Kopplingsarmen har en justerskruv som ska vara justerad (enligt manualen) så att kopplingen slirar innan den slitits så mycket att nitarna i skivan börjar skada tryckplattorna. I ditt fall blir det dock enligt konstruktionens beteende tvärt om, dvs lamellerna är inte utslitna. Detta leder till följande troliga orsaker till ditt problem:
1. Dåliga packningar i framförallt kopplingshuvudcylindern. Kolla om det runnit ner bromsvätska under denna (bredvid ABS, Servo framför förarplatsen under framhuven). Om så är fallet är det säkerligen detta som är problemet. OBS att den kan fungera dåligt även om det inte läckt vätska.
2. Luft i kopplingsledningen. Kopplingen är mycket svårluftad då eventuella luftbubblor har en tendens att samlas i 180 gradersböjen ovanför huvudcylindern. Denna måste alltså pumpas så att vätskan flödar med god fart för att ta med sig dessa ut. man är lämpligen flera personer när man gör detta.
3. Justerskruven på kopplingsarmen är feljusterad så att slavcylindern "bottnar" innan den nått fullt utslag.
4. "Red-hose syndrom".
5. Fel på kopplingen.
Ett enkelt sätt att testa om kopplingen verkligen kopplar ur ordentligt är att:
1. Starta motorn. Tryck ned kopplingen och lägg i 2:an. Bilen ska stå stilla
2. Läggur 2:an och vänta några sekunder med kopplingspedalen nertryckt.
3. Lägg nu i backen utan att släppa upp kopplingspedalen. Detta ska ske utan att det hörs några skrapande ljud.
Principen i detta test går ut på att backen inte är synkroniserad dvs den bromsas inte till synk när man för i växeln. Denna är därför utmärkt till att detektera om något snurrar inuti växellådan. Det ska det heller inte göra om den är ordentligt urkopplad. Syftet med att lägga i 2:an först är att stanna all rörelse i växellådan. om kopplingen sedan förblir urkopplad ska det inte heller snurra igång något... Viola! Om det skrapar skulle jag säga att problemet med 95% sannolikhet ligger utanför kopplingen...
Lycka till!
Mvh/ Lasse
Nu har jag studerat manualen. Jo, det är "Girling"-cylindrar även på V8, emellertid sitter slaven baktill på kopplingshuset och trycker kopplingsarmen framåt (tvärtom på 4-cyl). Kopplingsarmen har en justerskruv som ska vara justerad (enligt manualen) så att kopplingen slirar innan den slitits så mycket att nitarna i skivan börjar skada tryckplattorna. I ditt fall blir det dock enligt konstruktionens beteende tvärt om, dvs lamellerna är inte utslitna. Detta leder till följande troliga orsaker till ditt problem:
1. Dåliga packningar i framförallt kopplingshuvudcylindern. Kolla om det runnit ner bromsvätska under denna (bredvid ABS, Servo framför förarplatsen under framhuven). Om så är fallet är det säkerligen detta som är problemet. OBS att den kan fungera dåligt även om det inte läckt vätska.
2. Luft i kopplingsledningen. Kopplingen är mycket svårluftad då eventuella luftbubblor har en tendens att samlas i 180 gradersböjen ovanför huvudcylindern. Denna måste alltså pumpas så att vätskan flödar med god fart för att ta med sig dessa ut. man är lämpligen flera personer när man gör detta.
3. Justerskruven på kopplingsarmen är feljusterad så att slavcylindern "bottnar" innan den nått fullt utslag.
4. "Red-hose syndrom".
5. Fel på kopplingen.
Ett enkelt sätt att testa om kopplingen verkligen kopplar ur ordentligt är att:
1. Starta motorn. Tryck ned kopplingen och lägg i 2:an. Bilen ska stå stilla
2. Läggur 2:an och vänta några sekunder med kopplingspedalen nertryckt.
3. Lägg nu i backen utan att släppa upp kopplingspedalen. Detta ska ske utan att det hörs några skrapande ljud.
Principen i detta test går ut på att backen inte är synkroniserad dvs den bromsas inte till synk när man för i växeln. Denna är därför utmärkt till att detektera om något snurrar inuti växellådan. Det ska det heller inte göra om den är ordentligt urkopplad. Syftet med att lägga i 2:an först är att stanna all rörelse i växellådan. om kopplingen sedan förblir urkopplad ska det inte heller snurra igång något... Viola! Om det skrapar skulle jag säga att problemet med 95% sannolikhet ligger utanför kopplingen...
Lycka till!
Mvh/ Lasse