Uppdateringar till V8an

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Mikael_W
Forumadministratör

Uppdateringar till V8an

Post by Mikael_W »

Hej
Någon som vet om det finns några mjukvaruppdateringar man kan uppgradera sin V8a med i Espriten (har dec 98 motorn i min).
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Ta en titt på http://freudhoefer.de/lotus/esprit/
De som finns där är de mjukvaruuppdateringar som jag känner till. Dessutom finns Lotus egna Hi-Torque och Race chip

(Kit nummer 2 ligger på mitt köksbord och väntar på installation  :hyper: )
Magnus, Esprit V8-GT
Torbjorn Rantzow
Användare

Re: Uppdateringar till V8an

Post by Torbjorn Rantzow »

Mikael_W wrote:Hej
Någon som vet om det finns några mjukvaruppdateringar man kan uppgradera sin V8a med i Espriten (har dec 98 motorn i min).
Hej Mikael

Lotus fabriken kan programmera om din mjukvara i din ECM utan ingrepp till Sport 350 mjukvara. Jag blev erbjuden detta av Neil Turner för 100 Pund. Han sa lite skämtsamt att jag kommer att bli en bra kund på växelådsdetaljer efter detta. Skillnaden mellan SE och 350 mjukvaran är att wastegate ventilerna öppnar sig senare. Du får alltså inte mer hästkrafter men mycket snabbare acceleration, 0-60 mph på 3,7 sek enligt en oberoende test i Auto Sport.
Själv har jag investerat i en anordning som man kan steglöst pulsera ut övertrycket i slangarna till wastegate ventilerna och på så sätt öka både hästkrafterna samt vridmomentet. Potentiometern har jag satt under cigarrettändaren. Det bästa är att man själv kan avgöra när man behöver effektökningen samt hur mycket
Det systemet jag har fungerar alldeles utmärkt, man behöver bara en ytters liten turbotrycks förhöjning för att bilen skall bli ruggigt snabb.
Ingreppet tar bara någon timme att göra.Själv är jag tveksam till ingrepp i boxen med bestående parameter förändringar i mjukvaran.
- Vi ses i sommar Torbjörn
mageri
Stamgäst

Post by mageri »

klart man ska ändra i styrenheten!
motorn far ju inte speciellt illa då den är mkt nedtrimmad.
sedan så är de (på esprit s4:a) laddtrycksspärr på 1bar inprogrammerat orginal  :bang:

så en liten fundering bara......
varför slirar kopplingen på 4, 5:an när de börjar ta slut (förmodligen för att den har högre moment att jobba med)
okej ettan och 2:an kanske är "klenare".....men med massa pulver tror jag nog däcken spinner loss innan du havererar nånting.
i med växlen sedan gasa.....inte både och samtidigt, så bör de hålla  :wave:

//magnus
Post Reply