Har skaffat 4 punkts bälten (Sabelt) till Europan. Upptäcker efter montering att axelremmarna är för långa. De behöver kortas med ca 15 cm. Bältena är av typen med korta axelremmar som är avsedda att fästas
direkt bakom stolen. Det är ju inte tillåtet/rekomendabelt att sy i dem själv för att få dem kortare.
Är det någon som har någon bra ide?
Ronnie Karlsson
Säkerhetsbälten
Jag skulle anlitat en sadelmakare!
/Ola
/Ola
Lotus Europa TwinCam 1972
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
http://sites.google.com/site/lotuseuropatwincam/Home
Infästning 4-punkts bälten
Har inget kort på hur jag har gjort men skall försöka förklara hur.
Jag har mellan de ordinarie fästpunkterna för bältena svetsat fast ett fyrkants rör. På detta rör så har jag satt fast två nya fästpunkter för bältena. Har också stagat upp det hela med två diagonal rör från det ordinarie bakre fästpunkten (de som sitter i hjulhuset) till fyrkantsröret.
Man kan inte svetsa klart hela paketet utanför bilen för då får man det inte på plats utan några svetsfogar måste göras efter montering i bilen.
En bur hade säkert varit bättre men jag tycker att det ser ok ut.
Ang bältena så har jag varit i kontakt med Sabelt och jag skulle ha gjort en special beställning av lite kortare bälten. Försöker nu få kontakt med firman i England där jag beställde bältena så det skall väl lösa sig så småning om.
Ronnie
Jag har mellan de ordinarie fästpunkterna för bältena svetsat fast ett fyrkants rör. På detta rör så har jag satt fast två nya fästpunkter för bältena. Har också stagat upp det hela med två diagonal rör från det ordinarie bakre fästpunkten (de som sitter i hjulhuset) till fyrkantsröret.
Man kan inte svetsa klart hela paketet utanför bilen för då får man det inte på plats utan några svetsfogar måste göras efter montering i bilen.
En bur hade säkert varit bättre men jag tycker att det ser ok ut.
Ang bältena så har jag varit i kontakt med Sabelt och jag skulle ha gjort en special beställning av lite kortare bälten. Försöker nu få kontakt med firman i England där jag beställde bältena så det skall väl lösa sig så småning om.
Ronnie