Bromsproblem - Europa

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
holmlund
Användare

Bromsproblem - Europa

Post by holmlund »

Jag köpte min Europa i delar av en person som hade påbörjat renoveringen men lessnat. Nu är allting i princip på plats men jag får ingen
ordning på bromssytemet. Vid trampning på bromspedalen så åker den ner i botten. Två snabba tryckningar bygger däremot upp ett korrekt bromstryck. Alla delar är nya och systemet är luftat. En servo är också installerad. Inget läckage och bromsbackarna är justerade.
Är det någon som har något tips vad jag skall göra?
Europan är en S2 med enkrets system.

Ronnie
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Kan ju fundera lite generellt runt detta med bromssystem. Jag ser följande möjligheter:

1. Om du kan trampa pedalen i botten så beror det antingen på att du har luft i systemet eller så är inte packningarna i huvudcylindern täta. Det du säger om att du kan pumpa upp ett tryck gör att det låter som om det handlar om luft i systemet (ja, du säger att du har luftat...)

2. Sa du att du just byggt ihop systemet efter renovering... hmm... jag hade ett liknande fenomen på en av mina Espriter efter renovering. Jag tänkte faktiskt inte på att jag efter ihopbyggnationen av oken hade tryckt in kolvarna i botten, vilket ju betyder att de ska tryckas ut en bit innnan de trycker ihop de i det fallet slitna bromsklossarna. Jag kan meddela att det faktiskt krävde ett antal pumpningar på pedalen innan det blev normalt motstånd. Och jag trodde nog faktiskt först att det var otäta packningar i huvudcylindern...

Luft verkar nog dock ändå vara troligaste orsaken...

My two pence worth... :shock:

Mvh /LasseW
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Om du pumpar upp tryck, håller det sig en stund då eller sjunker pedalen direkt igen?
holmlund
Användare

Lösning på bromsproblemet

Post by holmlund »

Felet som jag har dragits med visade sig så hör efteråt helt uppenbart.
Föregående ägare som startade renoveringen hade bla satt ihop framhjulsupphängningen och bromsarna. Av miisstag så hade då vänster bromsok satts fast på höger sida och vice versa (Det är möjligt att göra så). Lufningsnippeln hammnar då på den nedre delan av oket istället för
på den övre halvan och omöjligör en 100% luftning av systemet. Nu fungerar bromsarna till sist ok.
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

. :bang:  :bang:  :bang:  :bang: !!!
:-D
Mvh /Lasse
Post Reply