Batteri vid vintersömn - Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
kotten
Forumveteran

Batteri vid vintersömn - Elise

Post by kotten »

Min bil är nu avställd och jag funderar på att göra något åt mitt batteri. Hur tycker ni att man skall göra?

1. Bara att koppla bort polerna?
2. Skaffa en underhållsladdare och låta det stå på laddning hela vintern?

Är det något mer man skall tänka på innan man kopplar bort polerna för en längre tid.
boris
Forumberoende

Post by boris »

Hej Kotten,
Ett något sent svar ... och jag vill inte heller se mig som någon mästare på ämnet då det blir min första vinter som eliseägare... och du har säkert redan dragit ur batteriet.
Men, som jag ser det är det nyttigt för motorn/bilen att startas lite då och då under tiden den är avställd (men du kanske har vinterkonserverat ?) då kan det vara praktiskt med batteriet i bilen så kan man passa på att rulla däcken något om nu garaget tillåter. Jag har själv planerat att underhållsladda batteriet i sin plats ... det är ju inte heller jättesmidigt att montera loss batteriet.

Andra tips för vintern som jag fått är - fulltankat och högt lufttryck i däcken.

Någon som har erfarenhetstips från tidigare vinterförvaringar ?

/ B
Göran
Svårt Lotus-beroende

Post by Göran »

Instämmer med Boris. Dessutom slipper du den tid det tar för datorn att "lära om" och hitta rätt inställningar igen när du drar på strömmen.
Kanske ett mindre problem men ändå. Det är en intelligent bil vi har :-)
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Jag har fösökt en vinter att med att starta bilen var 14 dag. Resultatet blev att bilen oftast blev urladdad redan efter en vecka. From denna vinter tar jag ut batteriet vilket är enkelt och underhållsladdar det ett par gånger under vintern. Det är viktigt att man inte laddar batteriet när det är inkoppplat för då bränner man elektroniken. Jag har inte haft något problem med att starta bilen utan min dator verkar har fungerat bra ändå.
Jag brukar trycka in extraluft i däcken och rulla bilen fram och tillbaka i garaget någon gång i månaden under vintern. Eftersom jag nu kör med mineralracingolja tänker jag inte starta bilen under denna vinter. Tempen i mitt garage är minst 10 plus så jag hoppas att den kan stå och vila över vintern.

Staffan
EH
Stamgäst

Post by EH »

Att man kunde bränna elektroniken har jag aldrig hört. Lotus säljer ju även en underhållsladdare som man bara stoppar i cigg-uttaget. Är det nån som har testat den?
10 + i garaget Staffan. Vilken lyx! Du kan ju för sjutton sitta och torrköra hela vintern och köra ifrån oss i vår :-D
Tänk på stackars Admin som har en halvmil till bilen, som dessutom står sammanblandad med en massa andra otrevliga fordon! Eller på mig som har 10 minus i garaget och hästar som grannar. Det är ju nästan som att "bo i en skokartong på motorvägen".
Guest

Post by Guest »

Aaaaaaahhhhhhhh!

Jag som inte ens har tvättat bilen innan vinterförvaringen. Får väl lov att snart åka till mitt garage (som ligger på andra sidan stan) och sedan köra bilen till en "gör-det-själv-verkstad" (som ligger ytterligare 5 km bort), tvätta bilen, köra tillbaka den (utan att den blir smutsig, med sommardäck), låsa bilen och släcka för vintern!

Nu måste jag verkligen ta itu med detta  :bang:

Batteriet får nog någon annan hjälpa mig med (typ EH).

Mvh
EH
Stamgäst

Post by EH »

Jag säger bara, var beredd med startkablarna Admin, om du inte kört sen vi var ute sist.
Startkablar?
Batteri?
Var sitter det??  :wave:
kotten
Forumveteran

Post by kotten »

Jag var ute i garaget förra helgen och startade upp bilen. Det funkade faktiskt bra, men lite segt var det. Den hade du stått i en månad med larmet aktiverat.
Post Reply