Bromsbelägg, Europa..

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Joakim
Moderator

Bromsbelägg, Europa..

Post by Joakim »

Hej,

Har nu varit på två banträffar med Europan och nu vill inte bromsbeläggen vara med längre. Jag har använt mig av Röda EBC fram och slitsade skivor. Har inte haft något som helst problem med fading men slitaget har varit mkt större än väntat. Sviestad banan formligen åt upp dessa belägg. Någon som provat på några andra belägg som håller lite längre och kanske kan ge mig bra tips. Bifogar bild från Sviesta... :steer:

Image
joakim
SE highwing
Svartafaran
Användare

Post by Svartafaran »

Hej.
Jag kör oxå Europa.
Jag använder Volvo 140 bakbromsbelägg fram.
Funkar för mig men jag har inte provat på bana ännu. Dessa belägg sägs vara hårda
Kanske kan vara ett bra alternativ när det är panik inför ett banmöte.
Jag rekomenderar dom inte om man ska tävla, men för lite hobby bruk duger dom nog.
Dom passar orginal Girling oken.
Mvh Hans Sjögren
Europa S2 -69
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Svartafaran wrote:Jag använder Volvo 140 bakbromsbelägg fram.
Funkar för mig men jag har inte provat på bana ännu. Dessa belägg sägs vara hårda
Vet inte hur mkt Volvo 140 bromsar skiljer sig från 240 (Girling) men till de senare så kan jag rekommendera Metal Master belägg. Används av många långloppsteam just pga sin hållbarhet, värmetålighet och låga pris. Kostar ca 800 kr för en sats runt om till en 240. Kan vara lite svåra att få tag på och troligen lång lev. tid. Tillverkas i Australien... :shock:
Finns även till bl.a Porsche 944/968.

Kanske inte så bra för gata (har ej testat dem där) men om du kan tänka dig att byta för banåkning så är de helt OK. Röda EBC på en så lätt bil är kanske inte heller helt optimala för gatkörning...?

Mvh Thomas
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Jo det du nämnde om röda ebc stämmer faktiskt inte, dessa funkade mkt bra på gata dock så krävdes en inbromsning dock ganska lätt innan dom funkade( fast det väl det du menade :-D ). Ang. Metal master beläggen undrar jag var man hittar dessa, är intresserad till det priset. Undrar också om någon vet om volvos 4 kolvsok har samma bultmönster som Girling oken? Skadar inte att få en störra padyta och mera kraft på frambromsarna nu när jag fått på skivor bak för att balansera upp det hela.
joakim
SE highwing
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Joakim wrote:dessa funkade mkt bra på gata dock så krävdes en inbromsning dock ganska lätt innan dom funkade( fast det väl det du menade :-D ).
Jo, det var väl ungefär det jag anade :-D Gnisslar de oxå en del?
Körde själv gröna EBC på gatbilen i år men bytte tillbaka till orginal som funkade lika bra men med bättre livslängd.

Vi har beställt Metal Master från ett par olika ställen: GeBe Bildelar i Göteborg (031-152404) och "Din Rallybutique!" i Värmland någonstans... Fråga på ngn mer specialicerad biltillbehörsbutik så kanske de kan hjälpa dig. Vet tyvärr inte vem importören är.

Ett annat alternativ är att ta kontakt med Per Stacke på www.peansweden.com. De säljer Performance Friction belägg som är relativt vanliga inom racing. Kostar nog lite mer dock...

Om du funderar på att montera 240 ok så tänk på att det finns två olika sorters ok till 240, Girling och.... A+någonting... Kommer inte riktigt ihåg just nu. Metal Master finns till Girling, vet ej om det finns till de andra.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med bultmönstret. :(

/Thomas
DJ
Moderator

Post by DJ »

Klart intressant om volvos ok passar rakt på. Håll oss uppdaterade om du kommer fram till huruvida det passar.

Har spånat på att montera kraftigare doningar på min, men var mer inne på Volvos fyrkolvsok för ventilerad skiva tillsammans med en ventilerad skiva med större diameter, c:a 280 mm.

Fast det skulle kräva adaptrar, 15"-fälgar osv...

Förresten, vad har du använt för grejer till bakbromsarna?

/Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Jo jag har ett banks kit som jag köpte begagnat av en kille som hade kört roadsport men skall nästa år köra historiskt, funkar ok, dock skulle någon form av bromsvåg inte vara fel.
De röda EBC jag använda gnisslade inte alls, hade ingen som helst fading på bana efter ca 20 minuters gasen i botten på sviesta med passagerare. Så på det hela taget funkade dessa super, dock var slitaget ganska stort. Men med en kostnad på 570kr kan man kanske inte begära mera. Ang större bromsar fram vet jag inte om det behövs egentligen. Med slitsade skivor så verkar jag slippa fading så jag vet inte om man ens behöver kylda skivor dom är ju mkt tyngre. Bromsarna luktar ju inte ens varma fast man pressat max. På bana är det knappast bromsarna som sätter gränsen utan i mitt fall avsaknad av balans i chassit( på min bil iallafall).

:steer:
joakim
SE highwing
Svartafaran
Användare

Post by Svartafaran »

Volvo 4-kolvsok är väldigt tunga!! Jag har för mig att det inte är samma bult mönstet. Så de passar inte direkt.
Men om man ändå är inne på att byta ok kan jag rekomendera Brembos aluminium 4kolvsok som sitter på Alfa 166 V6, Peg 607 V6, Peg 406 coupe V6, Fiat coupe med 5a och turbo. Kostar ca 2500 styck nya men väger ca hälften av ett par Volvo. Jag hittade ett par på en skrot i Skåne för 600 kr/st.
Detta kräver dock att man gör en ny okhållare till spindeln samt en ny hub för att hålla skivorna.
Inget större problem men det tar ju lite tid. Ett bra vinterprojekt när man är klar med alla andra projekt.
15" fälgar borde räcka men det blir trångt, skivorna är 305mm och 27mm breda.
Jag kan ta ett par bilder om någon är intreserad.
Mvh Hasse
TPR
Stamgäst

Post by TPR »

Svartafaran wrote:Men om man ändå är inne på att byta ok kan jag rekomendera Brembos aluminium 4kolvsok som sitter på Alfa 166 V6, Peg 607 V6, Peg 406 coupe V6, Fiat coupe med 5a och turbo.
Om jag inte har helt fel så är detta samma ok som sitter på Porsche 944, ej Turbon. Enligt info ska då Volvo 940 skivor passa tillsammans med oken. Tror dock att detta kräver 16" fälgar. Detta är en vanlig ombyggnad för 240 men då passar skivorna rakt på. I fallet Lotus så kanske det kan vara intressant pga att skivorna troligtvis är billigare...

/Thomas
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Är intresserad av sådana ok till Espriten, skulle passa smutt. Lite större skivor än dom 258 mm skulle inte heller vara fel. Tänkte isåfall ev flytta över Espritens skivor på europan vilket skulle vara ok. Dessa skivor kan jag annars rekommenderas till europan då de är ganska tunna dvs lätta och är väsentligt större än Europa dito. Pris för sådana är ca 1000kr hos Toyota orginal( mkt fin kvalitet).

joakim
SE highwing
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Svartafaran wrote: Ett bra vinterprojekt när man är klar med alla andra projekt.
15" fälgar borde räcka men det blir trångt, skivorna är 305mm och 27mm breda.
Jag kan ta ett par bilder om någon är intreserad.
Mvh Hasse
Kommer gärna och tittar om det går för sig.

:-D
joakim
SE highwing
DJ
Moderator

Post by DJ »

Joakim wrote:Är intresserad av sådana ok till Espriten, skulle passa smutt. Lite större skivor än dom 258 mm skulle inte heller vara fel. Tänkte isåfall ev flytta över Espritens skivor på europan vilket skulle vara ok. Dessa skivor kan jag annars rekommenderas till europan då de är ganska tunna dvs lätta och är väsentligt större än Europa dito. Pris för sådana är ca 1000kr hos Toyota orginal( mkt fin kvalitet).

Jaha, är det toyotaskivor på espriten??
Från vilken bil? har du kanske till och med artikelnummer?

/Daniel
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Dom kommer itrån Celica supra 83-85 tror jag det var. Kan återkomma om nummret. Dessa skivor går också att köpa på Mekonomen( Brembo). Dock så är kvailteten och konstruktionen av gammal sort, dom är också 50kr dyrare. Så om vill söker nya skivor köp toyota orginal.

joakim
SE highwing
Fredrik280zx
Stamgäst

Post by Fredrik280zx »

Ett litet tips för att hitta belägg är att fara till en bromsfirma med de gamla slitna beläggen och be dom klistra på nya. Dom har massa olika "hårdheter" så man kan laborera sig fram om man vill. Dessutom är det ju roligare att ge en hundring istället för 1500 som om man köper greenstuff eller nåt annat likvärdigt. Ta inte för hårt material bara för då tar det en stund innan dom är varma nog för att "kladda" fast.
Svartafaran
Användare

Post by Svartafaran »

Joakim.
Det finns tyvärr inte mycket mer att titta på än lösa delar, jag håller för närvarande på och stoppa i en 5-petad låda i Europan. Så mina fina ok ligger i bokhyllan hemma som insperation.
Jag skickar en bild när jag kommer hem på hur oket ser ut när det ligger i en gammal 13" Wolfrace Turbo fälg.
En sak som borde gå om man vill ha ventilerat fram är att ta fram skivorna från en Peugeot 306 GTI. Dessa skivor är 287mm i diam och 19 eller 22mm tjocka. Jag tror jag har en sådan skiva hemma.
Fortsättning följer Jag ska hem och skissa lite så återkommer jag.
Mvh Hasse
Post Reply