Oilstarvation
Oilstarvation
Har en kompis som kommer åka en lättad Esprit 89a med bur, öhlinsdämpare och r-däck nästa år.
Hurdan är tråget på Espriterna, klara dom detta eller måste man bättre på oljesysemet för att vara på den säkra sidan?
Hurdan är tråget på Espriterna, klara dom detta eller måste man bättre på oljesysemet för att vara på den säkra sidan?
Hej!
SE:n har DUBBLA oljekylare i fronten som, desvärre för "städad" bilkörning, är ruggigt effektiva. Jag har aldrig varit med om att oljetemperaturen gått över 90 grader, inte ens vid bankörning. Som varmast brukar den bli när man kör inne i stan sommartid när det går långsamt och är riktugt varmt - då kan den krypa uppåt 80 graders strecket. För normal körning är problemet snarast det omvända - bilen går för kallt med en oljetemperatur som sällan går över 70 grader ens på sommaren.
Mvh/ Lasse
SE:n har DUBBLA oljekylare i fronten som, desvärre för "städad" bilkörning, är ruggigt effektiva. Jag har aldrig varit med om att oljetemperaturen gått över 90 grader, inte ens vid bankörning. Som varmast brukar den bli när man kör inne i stan sommartid när det går långsamt och är riktugt varmt - då kan den krypa uppåt 80 graders strecket. För normal körning är problemet snarast det omvända - bilen går för kallt med en oljetemperatur som sällan går över 70 grader ens på sommaren.
Mvh/ Lasse
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Stort problem i Porsche 996 modellerna förutom GT2, GT3 & turbo, det står tom i instruktions boken till dom att man ej får montera R-däck pga Oilstarvation. 
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
de där med porschen har jag hört, de nyare carrera har ett enklare tråg än de äldre. Har en kompis som har just en sådan bil och han har kollat på lösningar för de problemet.
De är lite ovisst med denna lotusen, bör klara högre sido g-krafter än en vanlig orignalare. Som sagt bur, r-däck, vassa hjulvinklar och öhlins ställbara dämpare är ju samtliga saker som förbättrar väghållningen.
De är lite ovisst med denna lotusen, bör klara högre sido g-krafter än en vanlig orignalare. Som sagt bur, r-däck, vassa hjulvinklar och öhlins ställbara dämpare är ju samtliga saker som förbättrar väghållningen.
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Sorry, så ska det va, har ju ingen Porsche längre så jag kommer inte ihåg exakt hur det stod !Atariman wrote:Rickard, R-däck får man montera på sin 996/986 - däremot inga renodlade slicks.![]()
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Man rekommenderas i manualen (till både 986 och 996) att enbart använda "av Porsche testade och godkända däck". I och med att Porsche rekommenderar Michelin Sport Cup R, så bör man väl utgå från att det ska vara ok?Andreas K wrote:mhm atariman, du har ju troligen rätt iom att du har porsche.
Men jag vill minnas att för åtminstone 996c2 så avrekommenderas man från r-däck. Kanske skiljer mot boxtern.
http://www.michelin.se/Porsche/tyres_r.htm
Men, faktum kvarstår hursomhelst att motorerna i alla 996 och 986 förutom GT-modellerna har en sämre typ av tråg för avancerad körning. Något som bla diskuterats en hel del på Porscheklubbens hemsida.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Boxster S (Lapis Blue)
Hej !
Är införstådd med att frågan handlade om Esprit, men vill ändå berätta att jag vid bankörning med min Elise (R-däck och LSS) får oljevarningslampan att lysa i flera av kurvorna på Knutstorp. Har försökt att bota detta genom att krana i ca en halvliter extra motorolja och detta har fått till effekt att jag slipper varningslampan i de flesta fall. Dock ej alla. Då jag var orolig för att detta skulle innebära att motorn ej fick tillräckligt med olja och kylning (genom oljan) så startade jag en tråd på den engelska Elise BBS´n. Fick en hel massa svar där jag bl a rekommenderades att förutom att öka mängden olja att stoppa in skumgummi i oljetråget för att undvika att oljan kanar runt pga g-krafterna. Dock skulle denna åtgärd kräva att man regelbundet kollade så att gummit/plasten höll ihop och ej desintegrerades och började susa runt i oljekanalerna. Wendels mek Andy blev närmast blek om nosen när jag frågade honom om förslaget och han avrådde bestämt från tilltaget. Den bästa lösningen hade säkert varit att byta ut oljetråget mot ett som är skvalpskyddat (baffled på engelska) men sådant finns ej att tillgå. Dock finns det torrsumpskonvertering att köpa som helt eliminerar problemet, men jag vill minnas att satsen kostar cirka 15.000:-.
En kommentar på BBS fick mig till att lugna mig och strunta i problemet och det var att Sport Elise (föregångaren till Exige) inte hade några problem med oljetrycket trots att man körde med original tråg.
Därför, kolla och se om Espritens oljetrycksvarnare börjar lysa vid inspirerad körning och försök i så fall att motverka med lite mer olja. Dock är det ju självklart ej att rekommendera att man överfyller motorn.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Är införstådd med att frågan handlade om Esprit, men vill ändå berätta att jag vid bankörning med min Elise (R-däck och LSS) får oljevarningslampan att lysa i flera av kurvorna på Knutstorp. Har försökt att bota detta genom att krana i ca en halvliter extra motorolja och detta har fått till effekt att jag slipper varningslampan i de flesta fall. Dock ej alla. Då jag var orolig för att detta skulle innebära att motorn ej fick tillräckligt med olja och kylning (genom oljan) så startade jag en tråd på den engelska Elise BBS´n. Fick en hel massa svar där jag bl a rekommenderades att förutom att öka mängden olja att stoppa in skumgummi i oljetråget för att undvika att oljan kanar runt pga g-krafterna. Dock skulle denna åtgärd kräva att man regelbundet kollade så att gummit/plasten höll ihop och ej desintegrerades och började susa runt i oljekanalerna. Wendels mek Andy blev närmast blek om nosen när jag frågade honom om förslaget och han avrådde bestämt från tilltaget. Den bästa lösningen hade säkert varit att byta ut oljetråget mot ett som är skvalpskyddat (baffled på engelska) men sådant finns ej att tillgå. Dock finns det torrsumpskonvertering att köpa som helt eliminerar problemet, men jag vill minnas att satsen kostar cirka 15.000:-.
En kommentar på BBS fick mig till att lugna mig och strunta i problemet och det var att Sport Elise (föregångaren till Exige) inte hade några problem med oljetrycket trots att man körde med original tråg.
Därför, kolla och se om Espritens oljetrycksvarnare börjar lysa vid inspirerad körning och försök i så fall att motverka med lite mer olja. Dock är det ju självklart ej att rekommendera att man överfyller motorn.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Det är hyfsat enkelt att modifiera tråget själv. En koll på var pumpen sitter och sedan lite hjärnaktivitet på vilket håll oljan sticker vid framför allt sväng under inbromsning, så vet man på ett ungefär vad som behövs för att förhindra värsta fallet. Svetsa sedan dit en ny vägg för att hindra oljan att försvinna. Krävs inte så stora förändingar när det inte gäller racebil. En kunnig motortrimmare bör kunna hjälpa till om man är osäker.Lars_Hansson wrote: Den bästa lösningen hade säkert varit att byta ut oljetråget mot ett som är skvalpskyddat (baffled på engelska) men sådant finns ej att tillgå.
Observera att detta är generellt, vet ej hur tråget ser ut på en Elise/Esprit.
I övrigt så är det naturligtvis viktigt att man har tillräckligt med olja i motorn när man kör bana. Hellre skjuta ut lite överflödig olja än att köra torrt... Kvaliten på olja är oxå väldigt viktigt, kör själv på Motul vilket vi även använder i vår racebil. Helsyntetisk, bra vidhäftning, temperaturtålig och med bra reningsförmåga. IMO...
Mvh Thomas
Thomas !
Den lösning som du föreslår är säkert den bästa åtminstone om man tar hänsyn till priset. Torrsump blir ju lite dyrt för att lösa ett problem som kanske ej existerar. I alla fall på en Elise. Men som sagt tidigare så förlorar jag ej längre någon nattsömn över detta eftersom Lotus egna racepreppade SportEliser med uppåt 240 hkr ur K-motorn och med bättre bromsar än jag har plus slicks och riktigt avancerade stötdämpare och väldigt mycket kompetentare förare (vilket tillsammans ger attans mycket g-krafter) inte har några problem med oljeförsörjningen.
Fast om jag ändå skulle behöva rota med motorn så skulle jag säkert ändå göra den konvertering du beskriver. Finns ju så vitt jag förstår inga nackdelar med åtgärden.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Den lösning som du föreslår är säkert den bästa åtminstone om man tar hänsyn till priset. Torrsump blir ju lite dyrt för att lösa ett problem som kanske ej existerar. I alla fall på en Elise. Men som sagt tidigare så förlorar jag ej längre någon nattsömn över detta eftersom Lotus egna racepreppade SportEliser med uppåt 240 hkr ur K-motorn och med bättre bromsar än jag har plus slicks och riktigt avancerade stötdämpare och väldigt mycket kompetentare förare (vilket tillsammans ger attans mycket g-krafter) inte har några problem med oljeförsörjningen.
Fast om jag ändå skulle behöva rota med motorn så skulle jag säkert ändå göra den konvertering du beskriver. Finns ju så vitt jag förstår inga nackdelar med åtgärden.
Hälsningar
Lasse H
Hörby
Man slutar inte leka för att man blir gammal,