Fick en fråga från Lars H om hur man kan uppgradera/trimma VVC motorn på Elise S2.
VVC motorn är ju en avancerad och väldigt trevlig motor, men inte när det gäller trimmning. "Problemet" med VVC-motorn är just VVC
Vad jag förstått är det ganska svårt att trimma den speciellt mycket. Det du kan göra är att sätta dit exempelvis ITGs luftbox, Janspeed sportavgas och Janspeed sportkat. Detta ökar kanske effekten med max 10 hk.
Ska du göra något större så tror jag att det krävs att man antingen ger den konstgjord andning (kompressor från Turbotechnics, 215 hk) eller stänga av VVC och byta kammar, spjällhus etc.
Der er muligheden for NOS. Udklíp fra dansk tuningswebside:
Nos-lattergas er også en meget effektfuld tuningsform.
Vi har stor erfaring fra vores egen racerbil, så vi kan være til stor hjælp, hvis dette er en tuningsform som du ønsker. Det er også den billigste form for tuning.
PRISER: Komplet NOS kit koster fra 9.000,- og op til ca. 15.000,- Inkl. montering.
Det kan dog ikke anbefales til en gadebil.
- ellers er der muligheden for at flytte omdrejningsbegrænseren og håbe på at motoren kan holde til det. Det kræver selvfølgelig at motoren kan få luft nok.
Har haft förmånen att titta på ett par Eliser som konverterats med Turbo Techniks kompressorturbo. Alltså vad är det nu en kompressor eller en turbo ? Enligt TT något mitt emellan och utan waste-gate. Problöemet med den konverteringen är väl förutom priset på cirka 100.000:- att man ska få Sv Bilprovning till att tycka att det är en lysande idé att ta ut cirka 75 - 100 hästar till. Utan att på minsta sätt vilja vara nedlåtande kan jag väl säga att mina erfarenheter med den institutionen inte enbart är positiva. Fast jag vet att det finns både kunniga och ambitiösa tjänstemän där så kan jag väl konstatera att dom har haft ledigt när jag varit där med mina bilar ! En del av de synpunkter jag och andra har hört är komiska, en del är enfaldiga. Om du tvivlar så diskutera fyrpunktsbälten i en Se7en med dom. Det godkänner man ej, däremot 1,5 tums midjebälten ! "För att om man voltar så kan man slänga sig ner till sidan !" Suck !
Tillbaka till trimningen. TT´s paket ser ju riktigt snyggt ut och är säkert väl prövat. Dock är väl en turboladdning med fördröjningseffekt ej idealiskt vid "inspirerad körning" på bana eller på lämplig kurvig väg. Fast det ska jag erkänna att om jag trodde att det skulle vara möjligt att fixa framtida besiktningar trots en turboladdad Elise, så skulle jag nog börja spara med en gång.
Läste för ett par nummer sedan i saligen bortgångna Cars and Car Conversions att DVA hade en smart lösning på gång för att kunna trimma VVC-motorn utan att ta bort variabel-funktionen. Den tekniska beskrivningen begrep jag inte mycket av, men man lovade att följa upp fortsättningen. Det löftet lär man ej kunna leva upp till eftersom det senaste numret också blev det sista (efter 40 år). Trist. På DVA´s hemsida har jag ej hittat något. Kanske vettigast att börja med gaserna till och från motorn och spara innanmätet till omgång 2 ? Risken är ju också att om man kommer upp i ca 180 hkr, vilket tycks vara ett kritiskt värde för K-motorn, så kanske man behöver förstärka "the bottom end"?
hälsningar
Lasse
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Lars_Hansson wrote:
Tillbaka till trimningen. TT´s paket ser ju riktigt snyggt ut och är säkert väl prövat. Dock är väl en turboladdning med fördröjningseffekt ej idealiskt vid "inspirerad körning" på bana eller på lämplig kurvig väg.
Det är ingen turbo utan en renodlat kompressor och ger enligt de tester jag läst ingen fördröjning alls. Ska försöka hitta testet. Återkommer i så fall.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Fördröjning eller ej, problemet ligger nog mer med det trimningsalternativet i att få Bilprovningens godkännande. Samt priset förståss. Har sett en titanfärgad S1 med TT köras på bana. Nog fick jag intrycket från åskadarplats att bilen var svårkörd pga fördröjning (?). Dessutom vet jag att den bilen ej finns längre. Har kvaddats rätt ordentligt. Fast det kan ju ha med helt andra orsaker att göra.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !