Jag har en Elise S2 111 som jag uppgraderat med bland annat Lotus Sport Suspension (LSS), ställbar ARB, OZ-fälgar och Yoko 048. Är definitivt inte en mästare på bana, men försöker lära av de kamrater som kan mer än jag. Tycks vara så att "alla" Eliseförare i MGCC som rastar sina bilar på Knutstorp och kör med R-däck kör med ett kall-tryck fram på 1,4 - 1,5 och bak 1,7 - 1,8. Högre respektive lägre värde efter yttertemperaturen. Om jag en varm sommardag startar på 1,4 och 1,7 så har jag efter ett pass höjt trycket till 1,8 och 2,0. Enda sättet att minska dessa skillnader, som jag tror beror på fuktigheten i luften i däcken, är att byta från luft till andra torrare gaser. Jag har istället valt att investera i en bra (men tyvärr skrattretande stor !) däcktrycksmätare och kollar trycket innan och efter varje körpass. Vet inte säkert om det gör någon nytta men det får mig till att känna mig som en riktig racerförare och alltid lurar jag väl någon ! Håller i alla fall med min Belgiske märkeskamrat om att Elisen är tämligen känslig för däckstryck. Förare av lite tyngre bilar än våra, dvs alla utom dom som kör Se7en, brukar bli förvånade när dom ser att vi släpper ut luft innan vi ger oss ut på banan. Dom flesta andra brukar vilja trycka i mer luft än vad dom kör med på gata. När jag första gången bytte (bak)däck till min första Elise, årsmodell -98, så ökade däckskillen trycket bak till 2,4 och fram två hekto mindre. "Ska vara så!", sa han. Redan när jag körde ut från verkstaden (Jag lovar konstapeln, jag körde inte fort !) så fick jag en megasladd som nästan skrämde livet ur mig. Under de fyra milen hem var bilen helt hopplös. Instabil, spårkänslig och den fina känsligheten i ratten borta. Väl hemma släppte jag ut övertrycket och bilen var ok igen.
Hälsn
Lasse H