Nån som kan det här med rätt lufttryck ???

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Göran,
jag är i allra högst grad en glad amatör, men det är först när man börjar ta tid, som man ser hur bra chafför/bra bil man är/har.  :race:

Det är dock skitkul at rejsa. Adrenalin kicken är många gånger högre än när man kör på en trackday. :steer:
Cai, Belgien men svensk
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Däcktryck till Elise

Post by Lasse H »

Jag har en Elise S2 111 som jag uppgraderat med bland annat Lotus Sport Suspension (LSS), ställbar ARB, OZ-fälgar och Yoko 048. Är definitivt inte en mästare på bana, men försöker lära av de kamrater som kan mer än jag. Tycks vara så att "alla" Eliseförare i MGCC som rastar sina bilar på Knutstorp och kör med R-däck kör med ett kall-tryck fram på 1,4 - 1,5 och bak 1,7 - 1,8. Högre respektive lägre värde efter yttertemperaturen. Om jag en varm sommardag startar på 1,4 och 1,7 så har jag efter ett pass höjt trycket till 1,8 och 2,0. Enda sättet att minska dessa skillnader, som jag tror beror på fuktigheten i luften i däcken, är att byta från luft till andra torrare gaser. Jag har istället valt att investera i en bra (men tyvärr skrattretande stor !) däcktrycksmätare och kollar trycket innan och efter varje körpass. Vet inte säkert om det gör någon nytta men det får mig till att känna mig som en riktig racerförare och alltid lurar jag väl någon ! Håller i alla fall med min Belgiske märkeskamrat om att Elisen är tämligen känslig för däckstryck. Förare av lite tyngre bilar än våra, dvs alla utom dom som kör Se7en, brukar bli förvånade när dom ser att vi släpper ut luft innan vi ger oss ut på banan. Dom flesta andra brukar vilja trycka i mer luft än vad dom kör med på gata. När jag första gången bytte (bak)däck till min första Elise, årsmodell -98, så ökade däckskillen trycket bak till 2,4 och fram två hekto mindre. "Ska vara så!", sa han. Redan när jag körde ut från verkstaden (Jag lovar konstapeln, jag körde inte fort !) så fick jag en megasladd som nästan skrämde livet ur mig. Under de fyra milen hem var bilen helt hopplös. Instabil, spårkänslig och den fina känsligheten i ratten borta. Väl hemma släppte jag ut övertrycket och bilen var ok igen.
Hälsn
Lasse H :steer:
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lars,
det verkar som vi har samma erfarenheter :-D

Jag håller nu på att försöka köpa ett set "standard" S1 fälgar, eftersom jag som vissa andra upptäckte att nya Exigen rullar på standardfälgar med A048 195/225. En liten koll med Yoko visade att standardfälgen passar till dessa däck. Står nu mellan valet att köpa Maxsport RB5 (helt set för ca 330 euro!!!) eller A038 som Yoko säljer ut i Tyskland för 590 euros!!
Jag vill ha mer grepp i slalom och sprint och har dessutom tröttnat på att slita ut nya Neovas på bana (de kostar ca 700 euros här).

Så nu ska det bli ett racingset.  :race:

Hade tänkt att måla fälgarna blankt svarta, för att få lite mer race känsla...och ett vinterprojekt  :beer:
Cai, Belgien men svensk
DJ
Moderator

Post by DJ »

Är maxsport RB5 bra?

Har nämligen hittat ett par bättre begagnade till min Europa. (500kr för 2st)

/Daniel
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Sök på "Maxsport RB5" i Google och du hittar massor av rally snack på svenska. Antagligen livsfarliga i blöta men snabba på torr asfalt. De är regummerade däck och därmed billiga. Du får inga garantier på dem!!!
Cai, Belgien men svensk
DJ
Moderator

Post by DJ »

OK, tack!

De skall ändå bara vara busdäck på extrafälgarna i så fall, i väntan på att jag hittar några billiga slicks, så det låter ju alldeles prima!

/Daniel
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Cai !

När jag tittar på den lilla bilden på din bil så ser det ut som en S2 ? Kolla innan du köper S1 fälgar att bultmåttet är det samma. Tror att det skiljer mellan serierna. Visst har väl S2 100 mm ? Om jag minns rätt hade min S1 ett något mindre avstånd. Beträffande däckval har jag slutat köra på originaldäck och fälgar. Även på min första Elise körde jag enbart på Yoko 038. Bytte till Speedline magnesiumfälgar och R-däcken redan innan bilen gått 1.000 mil. Resterande 3.200 mil kördes på R-däck. Tror att kombinationen R-däck och uppgraderade dämpare (inte minst hårdare fjädrar) gör mycket för körkänslan. Bytte till Yoko 048 redan efter 300 mil på min S2. Kommer ej att byta tillbaka till orig Bridgestone mer än till ev besiktningen. Har nu kört 1.000 mil och bakdäcken börjar närma sig slutet. Egentligen tycker jag att dessa däck, gäller även 038, bara har två nackdelar; spårar mer (tramlining) samt är riktigt dåliga (läs farliga) när där är stående vatten på körbanan. Vattenplanar direkt ! Men eftersom jag försöker undvika att ta ut bilen på riktigt blöta dagar är det faktiskt inget större problem i praktiken.

Hoppas vi ses !  :wave:
CAIC
Forumberoende

Post by CAIC »

Lars,
jag har en S1. Kan alltså inte använda A048 då dessa endast finns i 16-17 tum, utan får lov att köra A038 istället. Jag har Nitrons stötdämpare på men kommer oxå att sätta på uppgraderat toe-links bak.
:steer:
Cai, Belgien men svensk
Guest

Post by Guest »

Lars_Hansson wrote: När jag tittar på den lilla bilden på din bil så ser det ut som en S2 ?
Nu får du nog skaffa bättre glasögon  :hyper:
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Peter och Cai !
Min enda ursäkt är att när jag skrev det inlägg som ni svarade på så satt jag med ett gott glas rödvin vid sidan om dator. Dessutom var det ej kvällens första. Nu när jag ser mer klart (fast bilden är väl lite suddig fortfarande, eller...?) så kan jag ju se att det är en S1. Nå hur som helst så läste jag nyss på den engelska BBS att Yoko 048 numera finns även i storlekar som passar S1, dvs 15 och 16 tim, 195 och 225 resp. Kan vara värt att kolla upp. Jag har kört cirka 3.000 mil med 038 och 1.000 med 048. På bana och på väg. Båda typerna är lika usla i regn (stående vatten) men jag tycker nog att 048 har bättre grepp när det är torrt. Men det är inget jag kan ta gift på.

hälsn
Lasse H
Hörby
Post Reply