Hej alla teknikintresserade, tänkte ger er en liten utmaning.
Vill se att mina kamtider står rätt och använde idag stroboskop för att checka förtändningen. Eftersom tomgången varierade lite så pendalde förtändingen mellan 0-4 grader vilket jag tror kan var lite snällt. Jag har inställbart kamdrev på insuget och ser att tidigare har kammen varit intställd mot ena änden av maximal förtändning. Det gav en rapp motor men ingen tomgång. Sedan ändrade min mekaniker förtädningen och sa att nu har du bra motor men att det saknas kanske lite på toppen. Nu står dock förtändnigen i andra änden av möjlig förtändning.
Mina frågor:
1 Vad är lämplig förtändning för en motor med 270 kammar och portning insug och avgas och vid vilket varvtal ska man mäta förtändningen, jag gissar tomngång.
2. Hur tungt och knepigt är det att vrida kammen via 18 mm muttern som sitter på det inställbara drevet. (inseksmuttrarna sitter i alla fall hårt som f-n)och på det sättet justera kammen.
3. Behöver man mäta på rullande landsväg för att uppnå optimal frötändning eller finns det någon som vet vad förtändningen bör vara?
På volvo var det i alla fall 6-7 grader när det begav sig men det är ju ingen Volvo.
MVh STaffan
KAMTIDER
Det fungerar nog men frågan exempelvis 5 hkr är mätbart, det är ju bara 3% alltnog jag hade en del andra frågor oxå. Det måste väl vara någon i klubben som har erfarenhet av dessa spörsmål??Joakim wrote:Utan rullande landväg eller bromsbänk så kan du ju alltid ta till en lång platt väg och ett stoppur, funkar mkt bättre än man kan tro, du kommer ju iallafall hamna någolunda rätt men för optimal inställning använd bromsbänk..
Staffan