Sensommaren 2006 hade jag nöjet att få testa en Opel Speedster, detta har sedan upprepat sig vid ett par tillfällen. Medans andra projekt har avhandlats och livet gått vidare så har ett nytt sug gällande Speedster (samt Elise) börjat väcka sig starkare.
I dagsläget kör jag en Civic Type-R med välpreparerad K20-motor (byggde den från grund i vintras) som har parats ihop med en Rotrex C30-94-kompressor. Tanken med Speedster / Elise är att ta med mig min kära drivlina som är en riktig pärla och använda detta ihop med ett mittmotorchassi.
Det som är intressant för mig i inköp är antingen en Speedster alternativt en Elise S1. Vad jag förstår är S1:an lite mer nervös på vägen jämfört med Speedstern? Jag har inga problem med varken LHD/RHD och då utbudet är bättre i Europa så misstänker jag att det är dit blickarna ska riktas för att hitta "rätt" bil. Helst vill jag finna en bil utan drivlina men vad jag kunnat se är det rätt svårt att lösa. Utbudet utav skadade bilar verkar även det väldigt lågt.
Användningsområdet för mig kommer i huvudsak vara en kul gatbil som man förutom att kunna åka snabbt med även ska vara okej för en söndagsglass.
Vill gärna ha lite råd angående karossval, med en Elise S1 hamnar effekt/viktförhållandet med min motor på knappt 2 kg/hkr vilket bör ge ordentlig påfrestning för bilen. Är Speedster ett bättre karossval, eller till och med Elise S2?
Med vänliga hälsningar//
Michél