Vad kan jag göra åt detta? Jag hade såna däringa små svarta anti-rattle-ettiketter som jag limmade dit för att de inte skulle skaka runt och gnissla, men det här är ju varken att de skakar eller gnisslar. Det verkar inte heller finnas några shims för att dämpa resonansen med för CL-padsen...
Resonans i bromsklossar
- Graf Orlok
- Forumveteran
Resonans i bromsklossar
Jag bytte bromsklossar till Carbone Lorraine 5+ på min Exige i höstas. Bettet är sanslöst och det hela fungerar bra, MEN... nu när jag tog ut Lotusen på våren upptäckte jag att det tjöt friskt från bromsarna när de blev varma. Då menar jag inte gnissel eller skrik utan det råmar mer som en hel ko! Och ju mer tiden går desto värre blir det. Det är främst när man bromsar in i låga farter, tex vid rödljus eller köer, vilket får följden att ev gångtrafikanter och medtrafikanter tror att jag tutar på dem. Det blir liksom resonans i hela bilen.
Vad kan jag göra åt detta? Jag hade såna däringa små svarta anti-rattle-ettiketter som jag limmade dit för att de inte skulle skaka runt och gnissla, men det här är ju varken att de skakar eller gnisslar. Det verkar inte heller finnas några shims för att dämpa resonansen med för CL-padsen...

Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
Sekreterare LCCS
- Graf Orlok
- Forumveteran
Re: Resonans i bromsklossar
Kan tillägga att jag även bytte skivor till Ultimax Turbo svarta m grooves.
Skulle något sånt här fungera? Eller dödar det bara gnissel?
https://www.eliseparts.com/products/sho ... encer-kit/
https://www.eliseparts.com/products/sho ... queal-gel/
Skulle något sånt här fungera? Eller dödar det bara gnissel?
https://www.eliseparts.com/products/sho ... encer-kit/
https://www.eliseparts.com/products/sho ... queal-gel/
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Sekreterare LCCS
- Nillet
- Forumadministratör
Hade ett liknande ljud och jag skäms för att berätta det.
Jag hade inte spänt bulten till bromsoket, kolla det, för tillslut lossna bromsoket (när jag körde på ringen).
Jag hade inte spänt bulten till bromsoket, kolla det, för tillslut lossna bromsoket (när jag körde på ringen).
- Graf Orlok
- Forumveteran
Hmmm... OK, får kolla. Har för mig jag drog åt allt ordentligt, men värt att dubbelkolla.
Tack
Tack
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Sekreterare LCCS
- Graf Orlok
- Forumveteran
Allt var åtdraget, och jag kom på att det enda jag lossade på var bakbromsarna. Frambromsarna var ju bara att slotta in.
Men efter en hel del googlande upptäckte jag att många rekommenderade kopparpasta på baksidan av klossarna. Jag hade bara tagit det runt navet vid diskarna, så nu plockade jag isär allt igen och applicerade på klossarnas baksida istället. Har kört en del idag, kanske inte i tung stadstrafik, men iallafall. Det verkar inte sjunga om dem längre.
Vågar kanske säga "problem solved"... Vi får se.
Men efter en hel del googlande upptäckte jag att många rekommenderade kopparpasta på baksidan av klossarna. Jag hade bara tagit det runt navet vid diskarna, så nu plockade jag isär allt igen och applicerade på klossarnas baksida istället. Har kört en del idag, kanske inte i tung stadstrafik, men iallafall. Det verkar inte sjunga om dem längre.
Vågar kanske säga "problem solved"... Vi får se.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
Sekreterare LCCS