Importera en Elise s1 från England?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
George H.
Användare

Importera en Elise s1 från England?

Post by George H. »

Ärade medanglofiler,

Jag har länge funderat på att göra mig av med min Austin-Healey för att istället joina Team Lotus.

Jag undrar därför följande: jag är mycket intresserad av att köpa en 1996 års Elise från England, då det verkar vara det billigaste alternativet. Jag har sett i prisguider att sådana finns i acceptabel kondition för ca 130 000 SEK.

Vågar jag satsa på detta? Finns det några problem/risker? Hur ser det ut med ägarkostnaderna på Elise (service, reparationer). Finns det någon pålitlig återförsäljare av begagnade Eliser i England som någon kan rekommendera?
Funderar på att byta min Austin-Healey mot något snabbare och enklare...som en Elise
Göran
Svårt Lotus-beroende

Re: Importera en Elise s1 från England?

Post by Göran »

George H. wrote:jag är mycket intresserad av att köpa en 1996 års Elise från England,
Hej,

Du har förstås redan insett att du då får en högerstyrd bil...?
Andra jaktmarker skulle kunna vara Belgien, Holland och Tyskland där det finns mycket fler sålda Eliser än i Sverige.

Återförsäljare i alla länder finns listade på Lotus' hemsida
www.lotuscars.co.uk

Lycka till!
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
George H.
Användare

Yes...

Post by George H. »

...och det är i mina ögon en fördel! Jag växlar hellre med vänsterhanden, och kontrollen över vägkanten blir fenomenal i en högerstyrd bil!

Jag har kollat lite på www.mobile.de, men bilarna där är ca 75 000 kr dyrare än i England...vet ej varför...

Skall kolla länkarna, tackar!
Funderar på att byta min Austin-Healey mot något snabbare och enklare...som en Elise
Guest

Re: Yes...

Post by Guest »

George H. wrote:bilarna där är ca 75 000 kr dyrare än i England...vet ej varför...
Mycket enkelt svar....utbud och efterfrågan!

Kolla www.autotrader.co.uk
George H.
Användare

Hehe...

Post by George H. »

...jaja, marknadsekonomiska insikter har aldrig varit min starka sida! Har renoverat en Austin-Healey för 180 000 kronor, och nu är den värd 100 000 kronor... att jag aldrig lär mig!

Låt oss säga att jag hämtar en Elise ´96 från England...vad kan jag räkna med för kostnader? Fungerar Länsförsäkringars entusiastförsäkring? (600 kr/år)? Bör man räkna med höga verkstadskostnader? Worst case-scenario? Finns det en risk att man åker på en riktig blåsning?

Finns det någon i klubben som har importerat en Elise från GB? Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

Mitt huvudsakliga skäl för att byta upp mig är utsikten att få en hållbar, snabb och pålitlig modern engels sportbil, som dessutom kan köra åttor runt alla Porschar... är detta en rimlig förhoppning?

En annan sak - största delen av min tid med Healeyn går åt att bekämpa rost och irriterande småfel, och det har jag tröttnat på. Då ser jag att Lotus lämnar 8 års korrossionsgaranti på Elise? Vad menas med det? Jag trodde den var gjord av alu och plast? Jag vill spendera maximalt med tid i sittbrunnen, och minimalt med tid under bilen, eller i väntrummet till en dyr verkstad...
Guest

Post by Guest »

Guest

Re: Hehe...

Post by Guest »

George H. wrote:som dessutom kan köra åttor runt alla Porschar... är detta en rimlig förhoppning?
Många Porschar, men inte alla.
George H.
Användare

Tack för tipsen!

Post by George H. »

...nu skall jag ta mig en ordentlig titt på autotrader! Ahhh, jag gillar den Azurblå varianten med svart skinninredning....
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

gällande försäkringen tror jag faktiskt inte en elise av 96 godkännes som entusiast, eller rättare sakt risken finns att de tycker den är för ny. Det fick jag befara med min Esprit 97a tyvärr....
Mikael, Fisker Karma
George H.
Användare

Post by George H. »

Gäller det Ginettan också? Det är ju en riktig entusiastbil om något! Byt bolag!

Bor du i Malmö? Konstigt, en grå/silverfärgad Lotus och/eller en Ginetta borde jag ha sett - och kommit ihåg! På Mobilias onsdagsträffar har jag sett och dreglat över en röd och en gul Lotus Esprit av senare modeller, men ingen grå/silver.

Rule Britannia!
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

jorå Ginettan gick igenom som entusiast...Har inte bilarna parkerade i stan av någon anledning men inne på en sväng ibland. Ginettan borde i alla fall halva malmö ha hört:-) Får ta och besöka mobilia till våren, är det inte mest jänkare på dessa träffar?
Mikael, Fisker Karma
George H.
Användare

Post by George H. »

Jo, men då är det ju hög tid att bryta dominansen! Vissa onsdagar har jag sett 2 espriter, 1 elise (gul), 1 Lotus Cortina, flera MG, jaguarer, Hundkojor m.m.

Jag har också talat med folk i AH-klubben om att starta en motsvarande träff (på en icke-konkurrerande tidpunkt) sommaren 2004...

:bow: Colin Chapman
George H.
Användare

Helbilsgodkännande

Post by George H. »

...ööööerrrggghhh... vet någon om Lotus Elise 1996 är helbilsgodkänd (EU-typgodkänd)? Det kan tydligen klydda till sig med importen annars?
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

det bör de nog kunna svara på lotus, jag mailade dem en gång när jag kollade från italien och fick svar hyfsats snabbt.
Mikael, Fisker Karma
Plus2
Forumveteran

Re: Helbilsgodkännande

Post by Plus2 »

George H. wrote:...ööööerrrggghhh... vet någon om Lotus Elise 1996 är helbilsgodkänd (EU-typgodkänd)?
I Discovery-programmet om utvecklingen av Elise tar de en förseriebil till ett ackrediteringsföretag i Holland (tror jag att det låg) för att få bilen typgodkänd inom EU.

Mvh,
P-O
Post Reply