Hej!
Ny på forumet här, och tänkte att i mina funderingar och sökningar runt dessa bilar hitta lite info? :) Då jag funderar på inköp av någon variant av Elise.
Frågorna lyder :)
1. Effekt? (&Nm) hur mycket tål orginal transmission(växellåda, m.m.) på dessa div. Eliser? Vad rekomenderas?
2. Svaga punkter på motor etc. vid effekthöjning ?
Min tanke är att införskaffa ett projekt och börja med motorbygge (inköp av bil med rasad motor är helt ok) i siktet är i första hand turbokonvertering.
Kanske postar jag detta i fel underavdelning? men jag tänkte teknik :)
Ha det gott så länge...
Mvh,
Andreas
Elise S1, S2 etc. effekttålighet
Re: Elise S1, S2 etc. effekttålighet
Standard k serie klarar ca 160 hkr. (160 hkr i en s1 är helt ok)
Sedan blir det till att skaffa andra kolvar.
Se http://kengine.dvapower.com/
http://www.sabre-heads.co.uk/1.html
Om du är engelskspråkig läs om kseries and hgf på valfri sökmotor.
Kortfattat under 200 hkr kan en kserie vara ok över är audi 1,8 t, Honda, duratec konverteringar kanske ett bättre alternativ
S2 ,Toyota motorerna har jag ännu mindre koll på. men de är mycket dyrare att fixa om det går åt skogen
Sedan blir det till att skaffa andra kolvar.
Se http://kengine.dvapower.com/
http://www.sabre-heads.co.uk/1.html
Om du är engelskspråkig läs om kseries and hgf på valfri sökmotor.
Kortfattat under 200 hkr kan en kserie vara ok över är audi 1,8 t, Honda, duratec konverteringar kanske ett bättre alternativ
S2 ,Toyota motorerna har jag ännu mindre koll på. men de är mycket dyrare att fixa om det går åt skogen
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
-
olof.eriksson
- Stamgäst
Hej.
Det Johan berättar är rätt men HGF problemet är IMO lite överdramatiserat. Med fungerande fläktar och termostat och rätt volym vatten så är det et icke problem. Vill du vara på rätt sida om oturen så titta på Davis Craige el pumpar som stöd.
Johan, du har järn koll på dem.
Det är rätt dyrt att vessa en Rover K-serie. Du pratar just nu med en som vet...
Fast hur är det man brukar säga? Chep, fast or reliabel. Välj dina två.
Om du ska över 200hk och har smida kolvar så är nästa svaghet vevaxel. I balanserat standard utförande så bör du max varva kanske 8000rpm. Vill du över det bör du ha en vev med tyngre motvikter. Har läst artiklar från UK där man säger sig då kunna varva problem fritt över 9000rpm.
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6694622
Här hittar du rätt mycket om priser och resultat om du orkar gräva ner dig lite.
Hälsningar
Olof
Det Johan berättar är rätt men HGF problemet är IMO lite överdramatiserat. Med fungerande fläktar och termostat och rätt volym vatten så är det et icke problem. Vill du vara på rätt sida om oturen så titta på Davis Craige el pumpar som stöd.
Johan, du har järn koll på dem.
Det är rätt dyrt att vessa en Rover K-serie. Du pratar just nu med en som vet...
Fast hur är det man brukar säga? Chep, fast or reliabel. Välj dina två.
Om du ska över 200hk och har smida kolvar så är nästa svaghet vevaxel. I balanserat standard utförande så bör du max varva kanske 8000rpm. Vill du över det bör du ha en vev med tyngre motvikter. Har läst artiklar från UK där man säger sig då kunna varva problem fritt över 9000rpm.
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... pid6694622
Här hittar du rätt mycket om priser och resultat om du orkar gräva ner dig lite.
Hälsningar
Olof
Olof Eriksson
Lotus Elise S2 2003
Lotus Elise S2 2003
Hej Andreas,
Välkommen till forumet och Lotusklubben.
Det är väl alltid kul med mer effekt i bilen.
Men, frågan är varför du vill öka effekten?
Vad ska du använda bilen till?
Vill du åka fort rakt fram finns det bättre alternativ än en Elise.
Vill du åka fort på en bana funkar en standard Elise utmärkt!
En Elise bygger på låg vikt och fantastiskt bra väghållning.
Vill du åka fort på bana är det minst lika effektivt med bra fjädringskomponenter och däck som att trimma motorn.
Dock är alltid föraren den viktigaste och svagaste komponenten;).......
Ett tips är att provköra en Elise först och se vad det är för typ av bil.
Det är väldigt få bilar det går att köra så fort på en bana i standardutförande för under 200 000:-!
Jag hoppas att få se dig och din Lotus på våra klubbträffar.
M v h / Tomas
Välkommen till forumet och Lotusklubben.
Det är väl alltid kul med mer effekt i bilen.
Men, frågan är varför du vill öka effekten?
Vad ska du använda bilen till?
Vill du åka fort rakt fram finns det bättre alternativ än en Elise.
Vill du åka fort på en bana funkar en standard Elise utmärkt!
En Elise bygger på låg vikt och fantastiskt bra väghållning.
Vill du åka fort på bana är det minst lika effektivt med bra fjädringskomponenter och däck som att trimma motorn.
Dock är alltid föraren den viktigaste och svagaste komponenten;).......
Ett tips är att provköra en Elise först och se vad det är för typ av bil.
Det är väldigt få bilar det går att köra så fort på en bana i standardutförande för under 200 000:-!
Jag hoppas att få se dig och din Lotus på våra klubbträffar.
M v h / Tomas
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Hej igen!
Tack för svar, jag är ute och sonderar lite, och jag har fastnat för Elise, med sin låga vikt och otroligt bra möjligheter (väghållning inte minst). Jag har jobbat med att bygga racingmotorer etc. i många år tidigare och har kvar den "sjukdomen" ;) så varför ? ja för att det är kul :) Ändamål: terapi :) och det skall inte vara en "raktfram" bil.
Byggandet och finslipandet är en stor del i ägandet, för att få en bil som är bra balanserad både väghållning/motor mässigt.
Motor/växellåda är dock tunga bitar och det kan vara bra att veta i förhand då man planerar sin bil.
Så inget kommer lämnas åt sidan :)
Så alla tips och alla ideér mottages gladeligen, man lär så länge man lever :)
Mvh /A
Tack för svar, jag är ute och sonderar lite, och jag har fastnat för Elise, med sin låga vikt och otroligt bra möjligheter (väghållning inte minst). Jag har jobbat med att bygga racingmotorer etc. i många år tidigare och har kvar den "sjukdomen" ;) så varför ? ja för att det är kul :) Ändamål: terapi :) och det skall inte vara en "raktfram" bil.
Byggandet och finslipandet är en stor del i ägandet, för att få en bil som är bra balanserad både väghållning/motor mässigt.
Motor/växellåda är dock tunga bitar och det kan vara bra att veta i förhand då man planerar sin bil.
Mvh /A
IMHO behöver man en motor som man inte kan lyfta själv, så är bilen för tung!AndreazK wrote:Hej igen!
Mvh /A
Och om du har motormekandet som hobby/ kul grej kan vi deala så att du får en motor av mig for free om du fixar den andra åt mig free of charge....
Gör nu inte som jag som satt i en Elise på Stockholmsmässan 1998? och sedan väntade till 2010 innan jag köpte en.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Nej, gör som jag som också satte mig i en Elise 1998, men köpte den efter en vecka. Mitt livs bästa köp med hjärtat!Cat7even wrote:Gör nu inte som jag som satt i en Elise på Stockholmsmässan 1998? och sedan väntade till 2010 innan jag köpte en.
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Precis, gör som Göran. Det är en väldigt trevlig liten bil särskilt på bana.

Mazda Miata ND 2.0 -19 2025-20??
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu
Lotus Elise Sport 220 april MY17 2017-20??
Lotus Elise 111R MY07 2011-2017
BMW Z3 2.8 2003-2011
LCCS Webmaster
webmaster[at]lccs.nu