Rykten från Tyskland idag säger att Bernd Pischedsrieder har tagit kontakt med Proton för att diskutera ett övertagande av Lotus.
VW behöver bland annat hjälp med att ta fram den VW-roadstern som skall presenteras under Frankfurtmässan. Att Pischedsrieder och hans dotter bägger kör Elise idag lär väl vara en inte ovesäntlig faktor. Pischedsrieder har ju dessutom erfarenheter från tiden på BMW av att ta över brittiska bilfabriker. Kanske dock med något mindre lyckat rsultat.
Är detta kanske ett sätt för Lotus att utvecklas i stil med Lambo och Bugatti??
VW tar över Lotus
-
Guest
Vet inte vad jag ska tycka, men första frågan man kan ställa sig är "vilket Lotus?". De som de förmodligen är intresserade av är Lotus Engineering, och inte Lotus Cars... Samtidigt har ju Proton precis investerat en massa pengar i Lotus (Cars) så de kanske inte är intresserade av att sälja just nu.
Helt klart är ju i alla fall att någon gång i framtiden så kommer Lotus Cars att säljas till någon, frågan är vem? GM (been there, done that), Ford, VW, BMW....?
Man kan ju hoppas att Lotus får en massa pengar från någon (exempelvis VW) och får utveckla något eget, det tror jag att de flesta håller med om. Vi får väl dock hoppas på att det aldrig kommer att sitta en 1.8T-motor i en Lotus i alla fall
För övrigt tycker jag att Roadstern har en slätstruken och tråkig design.
PS. Hailwood...skriv gärna ditt förnamn i din signatur!

Helt klart är ju i alla fall att någon gång i framtiden så kommer Lotus Cars att säljas till någon, frågan är vem? GM (been there, done that), Ford, VW, BMW....?
Man kan ju hoppas att Lotus får en massa pengar från någon (exempelvis VW) och får utveckla något eget, det tror jag att de flesta håller med om. Vi får väl dock hoppas på att det aldrig kommer att sitta en 1.8T-motor i en Lotus i alla fall
För övrigt tycker jag att Roadstern har en slätstruken och tråkig design.
PS. Hailwood...skriv gärna ditt förnamn i din signatur!

Hmm...ar inte 1.8T-motorn betydligt mer avancerad i sin design (bla femventilsteknik) an den Roversnurra som sitter i Elisen nu? Den finns ju aven utan turbo, och ger da - om jag inte helt missminner mig - 125hk i otrimmat utforande.Admin wrote:Vi får väl dock hoppas på att det aldrig kommer att sitta en 1.8T-motor i en Lotus i alla fall![]()
Dessutom ar det ju en relativt latt motor, sa jag tror nog att Elisen i sitt nasta utforande skulle kunna bli riktigt rolig med lite VW-kunnande (och pengar!!) "i ryggen".
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Boxster S (Lapis Blue)
Smaken ar som baken - jag tycker den ser riktigt elegant ut i det har utforandet, men har sett en hel del andra skisser och photoshoppade bilder pa den - da paminner den mkt mer om VW Nardo i designen.Admin wrote:För övrigt tycker jag att Roadstern har en slätstruken och tråkig design.
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Boxster S (Lapis Blue)
Här kommer lite fler bilder på underverket.

Ni måste väl hålla med om att den väl ser allt annat än slätstruken och tråkig ut? Läs mer om Concept R, här - verkar oerhört lovande:
http://vwvortex.vortexmediagroup.com/ar ... _172.shtml
Korta fakta:
Längd: 4163 mm
Bredd: 1778 mm
Höjd: 1250 mm
Motor: VR6 3,189 cm3, 265 hk @ 6250 rpm
Drivlina: Sexväxlad DSG (dubbelkoppling/direktväxlad), bakhjulsdrift
0-100 km/h: 5,3 sekunder
Topphastighet: 250 km/h (begränsat, annars c:a 270 km/h)

Ni måste väl hålla med om att den väl ser allt annat än slätstruken och tråkig ut? Läs mer om Concept R, här - verkar oerhört lovande:
http://vwvortex.vortexmediagroup.com/ar ... _172.shtml
Korta fakta:
Längd: 4163 mm
Bredd: 1778 mm
Höjd: 1250 mm
Motor: VR6 3,189 cm3, 265 hk @ 6250 rpm
Drivlina: Sexväxlad DSG (dubbelkoppling/direktväxlad), bakhjulsdrift
0-100 km/h: 5,3 sekunder
Topphastighet: 250 km/h (begränsat, annars c:a 270 km/h)
Krister
Boxster S (Lapis Blue)
Boxster S (Lapis Blue)