ABS sensor trasig!?

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
mrabarth
Stamgäst

ABS sensor trasig!?

Post by mrabarth »

Har idag konstaterat ett kabelbrott på en ABS-bakhjulssensor.......ABS lampan lyser förståss.... :(
Skall snart besikta och är i desperat behov av en ny. Någon som vet hur svårt/lätt det är och byta?? Den blå connectorn som sitter i andra änden på kablaget verkar vara instucken i sitt fäste på insidan men verkar sitta hårt då jag försökt pilla loss den!!?? Är den bara att rycka rakt ut eller måste jag ta loss mer komponenter....?? Bilen är en 2004 Elise 111R, tacksam för inköpstips och mekråd!!
Mvh Christer C
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
mrabarth
Stamgäst

Re: ABS sensor trasig!?

Post by mrabarth »

Ett dygn snart sedan min fråga ovan....är det verkligen ingen i detta forum som har pillat på ABS givaren som kan ge lite tips?? Eller har jag uttryckt mig oklart?? Frågar här då jag sett att man brukar få snabba svar.
Mvh CC
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Förstår inte riktigt vad du menar med kontakten. Är sensorn paj så är det bara att köpa ett nytt nav och montera dit. Navet kommer antagligen vara fastrostat i upright:en så lite smekning med en slägga är nog nödvändigt. Snabbast är kanske till och med att plocka av hela upright:en och så det blir lättare att jobba med det. Tänk på att muttrn som håller drivaxeln ska dras med ett ganska stort moment.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
mrabarth
Stamgäst

Post by mrabarth »

Tack för svar!!
Nav med sensor beställt från England. Trodde nog att sensorn skulle gå att plocka bort från navet...... :-(
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Post Reply