Hejsan!
ABS-lampan lyser numera alltid på min Elise 111R -06. Den har även antispinn, men den lampan är släckt. Därmed borde det väl inte vara någon hjulsensor? Någon som har några andra idéer?
Tack på förhand!
ABS-lampan lyser
-
roadsternilsson
- Användare
Re: ABS-lampan lyser
Det är troligtvis en ABS-sensor. De flesta sensorer går att resistans-mäta.
En gissning är att en fungerande sensor borde ligga på max c:a 100 ohm.
Det är inte omöjligt att du måste bryta batterispänningen efter att du bytt sensor, för att släcka lampan.
En gissning är att en fungerande sensor borde ligga på max c:a 100 ohm.
Det är inte omöjligt att du måste bryta batterispänningen efter att du bytt sensor, för att släcka lampan.
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
-
roadsternilsson
- Användare
Hejsan!
Igår gjorde jag lite efterforskningar:
- Rengjorde kontakterna nere vid hjulen med kontaktsprej (ingen oxid, men lite renare blev det)
- Mätte resistans. Runt 1500 ohm på alla givare. Dessutom varierar resistansen när jag snurrar runt skivan förhand, men hur en Hall-givare skall fungera vid denna typ av mätning vet jag inte. Är det orimligt hög resistans för denna typ av givare?
- Testat antispinn i vätan. Den verkar fungera. Slutsats: Möjligen brott i kablaget fram till ABS-styrenheten på en framhjulsgivare då antispinnet borde behöva bägge givarna bak samt (minst) en givare fram för att kunna arbeta.
Ikväll blir det försök till eliminering av ABS-lampan om ingen har bättre förslag. Bilen behöver helst besiktas senast i morgon.
Det blir lite gråa hår av det
Mvh Martin
Igår gjorde jag lite efterforskningar:
- Rengjorde kontakterna nere vid hjulen med kontaktsprej (ingen oxid, men lite renare blev det)
- Mätte resistans. Runt 1500 ohm på alla givare. Dessutom varierar resistansen när jag snurrar runt skivan förhand, men hur en Hall-givare skall fungera vid denna typ av mätning vet jag inte. Är det orimligt hög resistans för denna typ av givare?
- Testat antispinn i vätan. Den verkar fungera. Slutsats: Möjligen brott i kablaget fram till ABS-styrenheten på en framhjulsgivare då antispinnet borde behöva bägge givarna bak samt (minst) en givare fram för att kunna arbeta.
Ikväll blir det försök till eliminering av ABS-lampan om ingen har bättre förslag. Bilen behöver helst besiktas senast i morgon.
Det blir lite gråa hår av det
Mvh Martin
1500 ohm är nog inte orimligt om du får samma värde på alla givare.
Resistansen ska variera när du snurra på hjulet, det är ett tecken på att givaren är OK.
Har du provat att göra bilen strömlös 10 min? Kan vara värt ett försök.
Om du eliminerar ABS-lampan är risken att en nitisk besiktningsman noterar detta när han slår på tändningen....
Resistansen ska variera när du snurra på hjulet, det är ett tecken på att givaren är OK.
Har du provat att göra bilen strömlös 10 min? Kan vara värt ett försök.
Om du eliminerar ABS-lampan är risken att en nitisk besiktningsman noterar detta när han slår på tändningen....
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Porsche Cayman S -10
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Du verkar ju ha 4st fungerande givare, alltså har du något av följande:
Trasig abs styrenhet.
Kontakt probelm mellan någon givare och styrenheten.
Kontaktproblem mellan styrenheten och bilens CPU
Trasig CPU (dock inte så troligt)
Kör till närmsta bilverkstad med trevlig personal och be dom plugga in sin dator i ditt diagnosuttag, så kan dom med stor sannolikhet tala om för dig vart felet sitter.
Å vad du än gör, eliminera INTE ABS lampan, för även om en normal bilprovare tappar lite focus när han får besiktiga en Lotus så finns risken att han ser avsaknaden av lampa & då sitter du i skiten. Å så vill du ju förståss att ABS:en ska funka.
Har du förresten provat om ABS:en funkar när du bromsar ?
Lycka till !

Trasig abs styrenhet.
Kontakt probelm mellan någon givare och styrenheten.
Kontaktproblem mellan styrenheten och bilens CPU
Trasig CPU (dock inte så troligt)
Kör till närmsta bilverkstad med trevlig personal och be dom plugga in sin dator i ditt diagnosuttag, så kan dom med stor sannolikhet tala om för dig vart felet sitter.
Å vad du än gör, eliminera INTE ABS lampan, för även om en normal bilprovare tappar lite focus när han får besiktiga en Lotus så finns risken att han ser avsaknaden av lampa & då sitter du i skiten. Å så vill du ju förståss att ABS:en ska funka.
Har du förresten provat om ABS:en funkar när du bromsar ?
Lycka till !
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
-
roadsternilsson
- Användare
Hejsan!
Jag kom så långt att jag plockade isär instrumentet. Men för att komma åt lysdioden till ABS:en verkade det som om mätarnålarna skulle trilla bort och då fegade jag ur. Fungerande ABS vill jag hur som ha, och så farlig är inte en ombesiktning. Dock plockade jag återigen minuspolen (se till så att immobilisern är deaktiverad) och kom nästan till jobbet innan den tändes. Nollade utanför besiktningen och har nu kört 25 mil utan problem. Jag har testat och systemet fungerar som tänkt så länge lampan är släckt.
Jag tror/hoppas på glapp i kablaget.
Mvh Martin
Jag kom så långt att jag plockade isär instrumentet. Men för att komma åt lysdioden till ABS:en verkade det som om mätarnålarna skulle trilla bort och då fegade jag ur. Fungerande ABS vill jag hur som ha, och så farlig är inte en ombesiktning. Dock plockade jag återigen minuspolen (se till så att immobilisern är deaktiverad) och kom nästan till jobbet innan den tändes. Nollade utanför besiktningen och har nu kört 25 mil utan problem. Jag har testat och systemet fungerar som tänkt så länge lampan är släckt.
Jag tror/hoppas på glapp i kablaget.
Mvh Martin
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Ett tips är att investera 2-3000kr i en vettig felsöknings scanner som du kan plugga in i bilen och släcka eventuella fellampor med och få reda på varför dom tändes. En sån scanner är ju alltid bra att ha i garaget, då den funkar på alla moderna bilar, men undvik dom billigaste för dom har man inte lika mkt nytta av som dom lite mera avancerade.

Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Skapade ny tråd om trasig ABS sensor! Vänligen bortse från detta inlägg??
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))