Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Graf Orlok
Forumveteran

Re: Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Post by Graf Orlok »

abbe wrote:Jo, växlarna är riktigt kass. Ofta när jag lägger i 4:an så sprakar det till lite fast kopplingen är i botten. Men alla växlarna är svåra att få i när man gasar på. Gasar jag fullt missar jag var 6-7 växling.
Ajaj! Är det så illa. Kolla med Bennets i Trelleborg om de kan kika på det. Kanske något de känner till.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Bennets finns i Stenkullen utanför GÖTEborg.... Troligen behöver du justera växellänkaget. Sedan finns det också eftermarknadslösningar som gör den ännu mer distinkt.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Tack för tipsen.

Ringer Wendels i morgon.

Har ni någon länk till det med växellådan så är jag tacksam. Tänker byta växellådsolja till en annan nästa service sen försökte jag modda länkarmen lite idag men jag fick inte ens av skyddet innan jag gav upp, hehe.
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

oodsell wrote:Bennets finns i Stenkullen utanför GÖTEborg.... Troligen behöver du justera växellänkaget. Sedan finns det också eftermarknadslösningar som gör den ännu mer distinkt.
Såklart menade jag Wendel's i Trelle :banghammer: Jag är bara lite lätt förvirrad, ingen fara. ;)
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Ringde Wendels i morse men jag får inte köra bilen dit än eftersom den inte är godkänd av Transportstyrelsen.

Däremot hittade jag en post som kanske berör detta: http://www.lotustalk.com/forums/f25/sud ... post519151

Blir nog ikväll jag tittar på detta. Måste dock hitta ett bra fett att smörja med, men det finns nog på Claes Ohlson.
Peter - Elise SC
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Nu när du fått hem din bil så vill jag slå ett slag för forumdelen Våra bilar samt galleriet med medlemsbilar på hemsidan! Inte minst galleriet är i behov av ytterligare bilar. Just nu finns där 14 bilar och i medlemsmatrikeln finns det närmare 1000 bilar. Kika på http://lccs.nu/gallery/memberscars.html och skicka material till webmaster@lccs.nu. Tack på förhand  :wave:
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Låter skoj. Tack för inbjudan. När den är besiktigad och jag har svenska plåtar så får det bli lite foton och text till det. Gul bakplåt är så fult. :)

Växelspaksknoppen... den är ju omöjlig att få av? Skruvade loss insektsskruven och snurrade knoppen 2-3 TUNGA varv moturs. Såg den gick upp men sen tog det stopp.

Eller ska man inte ta av den när man ska komma åt länkarmarna från växelspaken?
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Har precis tagit bort säte och mittkonsol för att testa om jag kunde göra allt lite stadigare alá Sanders.
Knoppen är bara att fortsätta vrida på så länge du skruvat ut insexpluggen tillräckligt.

Till min stora förvåning visade det sig att min var ordentligt fastsatt i golvet och hela konstruktionen verkar vara uppdaterad på 2007:an. Allt sitter i en välsvetsad lådkonstruktion och hur mycket jag rycker i spaken rör det sig inte. Många delar är utbytta till stadigare mer välgenomarbetade. Kolla mina jämförelsebilder med Sanders Elise:
Sanders växelspaksinfästning (Elise S2 okänt år):
Sanders växelspaksinfästning (Elise S2 okänt år):
holepointer.jpg (53.44 KiB) Viewed 12917 times
Min växelspaksinfästning (Lotus Exige 2007):
Min växelspaksinfästning (Lotus Exige 2007):
gearbraceSL_th.JPG (43.87 KiB) Viewed 12918 times
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Jag har precis plockat av allt för att se hur det ser ut på min 09:a. Den är också fastskruvad i golvet enligt bilderna och rör sig minimalt så antingen har Lotus fixat det eller någon tidigare ägare.

Passade på att se till att länkarmarna var raka och det känns lite bättre. Dock är 5:an mycket svår att få i för konsollen tar emot. Sen jag växlade för första gången har det känts som att växelspaken sitter för långt fram. Kanske det som är ett av problemen?

Blir väl att Wendels tar 1250 kr/tim för att fixa detta vid nästa service. :eek:
Peter - Elise SC
Post Reply