Fälgar och däck till Elise

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
abbe
Forumberoende

Fälgar och däck till Elise

Post by abbe »

Kanske jag som missat något men varför har man 175:or fram på Elisen? Känns som att det försämrar i alla fall bromsförmågan?

Fram är fälgarna 5,5" breda. Generellt brukar man säga att däck ska vara fälgens bredd + 35 mm.

Räknar vi då på 5,5"s fälgar får vi: 5,5 (fälgbredd i tum) * 25,4 (omvandling till mm) + 35 (riktlinje i mm) = 174,7 mm d.v.s. nästan exakt 175 mm breda däck ska man enligt rekommendation ha på en sådan fälg. Det betyder att om man sätter på 195:or fram så borde egenskaperna försämras?

Hur tänker ni här? Eller bromsförmågan/väghållningen är tillräckligt bra som den är på en Elise? Sport/Exige har 6,5" fram och 195:or om jag inte missminner mig? 6,5" fälg ska enligt rekommendation ha 200 mm brett däck.

Själv hade jag en Golf GTI mk1 en gång i tiden. En bil som vägde strax över 900 kg. Vi var ett gäng som hade Golfar och efter "empirisk testning" kom vi fram till att 6,5" fälg med 195:or (45 profil) var optimalt. Visst, det är för smala däck för fälgen enligt rekommendationen men däcken bullade inte utanför fälgen och det blev ett riktigt bra grepp. Bättre än 205:or även om vi minskade profilen till 40.

Frågan är alltså om man ska fortsätta med 175:or? Eller om man ska försöka sig på bredare däck på 5,5"s fälgen? Eller, om man nu vill, byta fälg till 6,5" fram och sätta på 195:or?
Peter - Elise SC
Finn
Forumveteran

Re: Fälgar och däck till Elise

Post by Finn »

Är det inte så att för att minska överstyrningen så har man valt 175:or
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Hmm, kanske sant. Borde iofs skapa problem på Exige- och Sport-modellerna.

Om inte annat är det lättare att svänga med smalare däck eftersom man inte har servo. :)
Peter - Elise SC
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Sök på seloc techwikin så ser du vad som funkar...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Mycket matnyttigt på den sajten, tack.
Peter - Elise SC
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Däckdimensioner och olika kombinationer på Elise kan man nästan skriva en bok om. Grunden till det hela är ju den ganska extrema viktfördelningen med runt 35% på framhjulen och 65% på bakhjulen. I boken "Elise, rebirth of the true Lotus" kan man t ex läsa en chassi-ingenjörs uttalande: "Because the Elise was designed to have "off-the-shelf tyres" we picked the best rear and the worst front, because you want a bit of natural understeer." Valet för S1:an föll på Pirelli PZero 185/55-15 fram och 205/50-16 bak. Men för att ytterligare öka belastningen på framhjulen (=ökad understyrning) så ökade man fjäderstyvheten fram och adderade en kränghämmare.

Av detta kan man förstå att det är vanskligt att experimentera med olika däckdimensioner och däcktyper på fram- resp bakaxel. Att t ex sätta på samma däckdimension fram och bak, eller ta bort den främre kränghämmaren, är "a recipe for disaster". Under utvecklingsarbetet provade man utan kränghämmare för att spara vikt, men det gick inte att få bilen balanserad. Man kan ju också laborera lite med cambervinklar för att balansera bilen, men av ovanstående kan man dra slutsatsen att man kan lägga lite mer negativ camber bak, men man ska akta sig för att ändra till negativ camber fram, vilket kan ge "för bra" grepp fram och dessutom försämra bromsegenskaperna.

De motorstarkare varianterna av Elise S1 samt Exige fick ännu bredare bakdäck 225/45-16, och vissa kombinerades med 195/50-15 fram. På min egen S1:a har jag den kombinationen med R-däck på 0,5 tum bredare fälgar än original dvs 6,0 fram och 8,0 bak. Det fungerar väldigt bra.

På S2 gick man upp en tum i fälgdiameter men man gjorde ännu större skillnad i bredd med 175/55-16 fram och 225/45-17 bak i standardutförande. Det går säkert att öka på bredden något men om det fungerar med 195 mm fram och 225 mm bak vet jag inte. Det finns säkert någon som provat lite olika kombinationer, men man bör alltså vara försiktig med att göra greppet alltför bra fram, då bilen kan bli överstyrd och lite "lynnig".
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Se där! Man kunde ana att det inte var en slump. :lol:

Anledningen till att jag började fundera var ett test mellan Elisen och en annan bil, som jag glömt märket på men kanske Porsche. Där bromsade den andre bilen på kortare sträcka fast den var ett par hundra kilo tyngre.

Tycker det är synd att prestandan ska bli lidande om det är så att man medvetet valt att snåla in på däcken för att hålla priset/vikten nere. På Seloc Techwikin finns det fälgar som väger ett par kg mindre och klarar ett par storlekar större fram och bak. Men som du säger är det viktigt att behålla balansen i bilen.
Peter - Elise SC
Nillet
Forumadministratör

Post by Nillet »

Nu har jag andra problem (smala 17 tums däck) men jag siktade på att ha samma förhållande mellan fram och bakdäck som Exige:n med 195/225. I mitt fall fick det bli 205/235 eftersom 205 var smalaste 17 tums-däcket. Man får inte glömma att mer däck ger mer ofjädrad vikt, "less is more".
Man skall absolut prova att justera hjulinställningar och annat om möjlighterna finns. Jag fick hjälp (vågar inte pilla själv) med att minska med understyrning genom att ställa dämpningen.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Hangar111 säljer fälgsatser till S2:an, Team Dynamics Race Pro 1.2, enligt följande
Set of four replacement wheels complete with Lotus roundel centre caps. Spacers are NOT required when fitting these wheels as they are manufactured with offsets to allow correct fitment.
Designed for lightness and strength, these wheels are a direct replacement for road or track use. Weight is appx 7.5kgs per front wheel and 9kgs rear.
Centre caps are available in Green/Yellow 'modern' Lotus style and Black/Silver 'classic' Lotus style.

Larger sizes are available (17 inch front and 18 inch rear) along with tyres that allow matching of rolling radius. Running a 17 inch front wheel will allow the installation of 330mm brake discs and bigger brake caliper kits. When fitting the larger size wheels, care must be taken when setting geometry to ensure that there is sufficient space between wheel, wheel arch and top of damper.

Compatible with the following Tyre Sizes
16 and 17 Inch Wheels:
- 195/50 R16 front
- 225/45 R17 rear
17 and 18 Inch Wheels:
- 205/40 R17 front
- 245/35 R18 rear

Please select required colour and fitment when ordering.
Men som sagts tidigare, det kan bli hur fel som helst så det är att rekommendera att utgå från något beprövat recept. Jag hade just TD Race Pro 1.2 i 16"/17" kombination på min gamla Speedster (baserat på rekommendation från Thorney Motorsport).
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Har också team dynamics med 7x16 fram (195/50r16) och 7x17 225/45r17 bak. Bilen blir mindre understyrd med bredare däck fram.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
Post Reply