Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
abbe
Forumberoende

Re: Köpa min första Lotus (Elise 111r?)

Post by abbe »

Bilen som jag länkade till ovan visade sig varit krockad för över 3 år sedan. Crash boxen bytt/lagad och har rullat i Tyskland sen dess.

Priset var lågt eftersom lackeringen inte var på topp.

Aja, kanske bättre att hitta en annan bil eller vågar man köpa en krockad?
Peter - Elise SC
Andreas_G
Stamgäst

Post by Andreas_G »

Hej
Det viktiga med en Lotus Elise, Exige, Opel Speedster är att aluminumchassit INTE är skadat efter en krock.
Det bästa är att lyfta bilen och ta leta skador på chassit. Var noggran vid hjulupphängningarna, där länkarmarna möter chassiet. Här kan chassiet bli "böjt" efter en krock.

Hur vet jag nu detta?... Jag provkörde två krockade Opel Speedsters innan jag köpte min Lotus Elise. Det som var gemensamnt med de krockade bilarna var skador på hjulupphängningarna.
Det gav sig tillkänna vid provkörning och bromsning = dålig väghållning.

Crashboxen på Lotusen skall var mycket bra på att absorbera krockar rakt framifrån...

Jag rekommenderar dig dock att leta efter en INTE krockad bil om du inte har möjlighet att provköra den.
Andreas G
Lotus Elise S2 111S -03
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Tack för svaret. Lätt att det finns något problem som inte ögat ser också. Dessutom fick jag ett ifrågasättande av säljaren när jag frågade om krocken.

Nu riktas blicken mot England istället.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Jag hoppas ingen tar illa vid sig för mina många frågor? Försöker vara så noggrann jag kan och är extremt tacksam för all feedback.

Med det sagt har jag läst/funderat lite och kommit på att en Elise SC (2008-2010) kanske är det optimala köpet för mig? Dels för att den är lite tystare och har dessutom bättre register tack vare kompressorn samt den snyggaste designen. Förutom det en bil som är helt original samt med så lite mil som möjligt.

Jag har hittat en som visserligen har gått 5400 mil men i övrigt har rätt färg, motor, skick och nära i pris: http://www.jct600.co.uk/brand/lotus/use ... s-19950986

Det jag är mycket tacksam för att få svar på är:
1. Har den gått för långt tycker ni?
2. Vad är er erfarenhet gällande att pruta på Engelska bilfirmor?
3. Är det bättre om den hade haft AC eller spelar det ingen större roll?
4. Vad kostar det ungefär att ha den hemma i garaget besiktigad och klar? Bilfirman säger att de ha erfarenhet att exportera. D.v.s., behöver man bygga om något med lampor? Räknar man 10 000 1kr?
5. Är egentligen kompressor en fördel? Allt jag har kunnat läsa pekar på att det endast är fördelar?
6. Kommer denna bil vara hyfsat lättsåld om något år i Sverige när den gått kanske 8000 mil?
7. Är jag för het på gröten och bör vänta tills våren kommer och marknaden ökar? Eller blir bilarna samtidigt dyrare då?

Är som sagt evigt tacksam för alla svar och hoppas kunna tacka er i person på nästa träff. :steer:

/Peter
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Snygg!
Den ligger ju en bra bit över din budget och för de pengarna kan man hitta en LHD. Eller kanske rent av en Exige för den delen, om man letar.

Jag klarade mig på mindre än 10000:- för att få hem den, men det var inte från UK. Men vad jag har hört så verkar det hamna runt 10 - 15000:- hemkört, temp-försäkrat, reggat och klart. Lyserna bör bytas eftersom de från 2007 tillverkades som ett paket och inte är lika konverteringsmässiga som innan. Annars är det bara tuta och köra.

Jag tycker inte den gått för långt, och det där med AC är ju en smaksak. Varma sommardagar tar du väl av taket och jag upplever det som behagligare att veva ner fönstret än att smälla på kylan. Enstaka gånger har jag dock varit glad för ACn... Edit: när jag tittar på bilderna sitter det en AC-enhet där. Hela panelen är exakt som min ("nya" instrumentpanelen).
Kompressor är kul! Jag vet inte om en Supercharged Exige kan fungera som jämförelse, men det get ett jäkla klös! Och höra det där vinandet när man trampar ner och känner axet ger gåshud ut i tårna.
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

När man ska köpa en bil sätter man en budget, kollar bilar och inser att om man bara lägger till lite mer så får man precis den bilen man vill ha... förstår inte hur det kan bli så varje gång? :shock:

Med LHD, menar du att jag kan hitta en Elise SC 2008 som är LHD för de pengarna?

Exige har jag tagit bort från planerna. Dels efter feedback i denna tråd det verkar vara en fördel med soft top, dels eftersom att den låter mer (?) än Elise och känns rent allmänt som mindre komfort. Subjektivt är den inte lika snygg på sidorna (hoppas jag inte gör bort mig) samt att jag misstänker att försäkringen och underhåll kan bli högre och svårare att sälja. Hade jag fokuserat på bankörning hade det varit en helt annan sak. Eller så har jag helt fel och köper en Exige nästa säsong, hehe.

Hmm, de kanske har missat ACn? Är inte säker på hur det ska se ut.

Kanske bättre att vänta och hoppas på att något bättre dyker upp? Eller lägga ett lågt bud?
Peter - Elise SC
Graf Orlok
Forumveteran

Post by Graf Orlok »

Med LHD, menar du att jag kan hitta en Elise SC 2008 som är LHD för de pengarna?
Nej, men du kan hitta en vanlig Elise LHD för de pengarna... Det är ju lite vad man prioriterar. Tryck eller praktiskhet. Jag ångrar inte att jag valde tryck... ;)

Oooh, Exige FTW! Vad gäller bekvämlighet så är de identiska i kupén. Tror skillnaden när det gäller just den punkten är minimal, det är nog inte för bekvämligheten man köper en Lotus ;) Jag siktade som sagt på en Elise, men det blev en Exige. Tycker den är tuffare, men det är ju helt och hållet en smaksak! Och jag ska inte försöka övertala dig. Jag betalade oerhört mycket mer än mitt orginalpristak, men jag gjorde ändå ett riktigt fynd!

AC:n sitter nog som standard när man har touringpaketet, och eftersom det satt en mugghållare under AC:n är det garanterat den bekvämaste utrustningen de hade på den tiden för både Elisen och Exigen. Min ser som sagt identisk ut, samma utrustning, samma stolar, samma läderdetaljer osv. Och mugghållare. Och den har AC.

Lägg ett lågt bud, de brukar inte ha nåt emot att pruta ganska rejält när man vill exportera. Försök få med EU-lyktor också!
Staffan Linder
Sekreterare LCCS
--Lotus Exige Sport 350 - 2017--
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Så, då har jag läst på mig ett par timmar nu om Elise vs Exige. Man lär sig något nytt hela tiden. :-D

Eftersom jag kommer köra på vägen känns det mest som en kosmetisk skillnad + taket + utsikten bakåt. Exigen är grymmare och Elisen är snyggare, utom just avsaknade av "puckelryggen".

Ska testa med EU-lyktor, tack för tipset! Annars blir det ugnen och pilla bort tätningsmassa.
Peter - Elise SC
Christopher Zell
Forumberoende

Post by Christopher Zell »

Du gör nog rätt i en 111R - jag var sååå sugen så det blev en med Rover och vips så börjar mitt ägande med en motorrenovering :uglyhammer:

Värt att tänka på på 111R:

- Det kom en mindre uppdatering 2006 har jag för mig, där fick bilen bland annat drive by wire istället och detta påverkar bland annat känslan i bromspedalen och förhållande mellan gas/broms. Ska vara lättare att häl-tå:a med detta.
Bakljusen fick väl LED också och lite andra uppdateringar, vad som däremot blev sämre är att strålkastarna inte ska vara lika lätta att modda för högertrafik. De tidigare ska vara enkla att öppna och böja om blecket på som ger en godkänd ljusbild sen.
Värt att kolla också är ledningarna till oljekylet/kylarna. Det var problem med att ledningarna släppte i kopplingarna och sprutade olja omkring sig. Blev en del dramatik om detta i USA bland annat finns en del att läsa på Lotustalk.com

På 111R kan man också ställa om kamväxlingspunkten och sänka varvatalet lite för att den inte ska vara fullt så toppig.

Lycka till! Jag var bombsäker att jag skulle ha en 111R men slutade med en 111S - om det var rätt val låter jag vara osagt tills bilen är i skick igen. Just nu är jag mest irriterad på att Rovermotorn besannat alla mina fördomar men vi får se om det sen kompenseras av körglädjen längre fram :steer:
Elise S2 Type 25 - såld
VX220 Turbo Stage 4 - såld
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Tack för tipsen.

Just nu funderar jag på om jag ska lägga till mer och välja en Elise SC 2008-2009 så man får ett större register. Blir nästan trött på mig själv. Alternativt blir det en 2006+ 111R som du rekommenderar.

Ouch, tråkigt att höra om motorn. :x
Last edited by abbe on Mon 03 Feb, 2014 22:00, edited 1 time in total.
Peter - Elise SC
Josen
Forumveteran

Post by Josen »

Även om det är lite strul med Rover snurror ibland är en 150 hk Rover Elise snabbare / lika med NA Toyota Elisen på 190 hk

Just 111r tycker jag har en tråkigt motorkaratär med allt som kommer vid 6000 rpm som effekt puckel, det går att rätta till med lite kammar och omappning - skall man köpa Toyota är det kompressor som gäller så man kommer upp i +220 hp

Det skiljer nästan 100 kg mellan Rover och Toyota modellerna och det är en del på en så liten bil... :shock:

Men bäst är nog att provköra och bilda sig egen uppfattning :steer:
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Jacob
Stamgäst

Post by Jacob »

Hade också köpt med kompressor om du ska köpa en Elise med toyota motorn. Utan kompressor är motorn karaktärslös till 6000 och sedan är den rolig till 8000 varv.

Tyvärr är dom roligaste motorerna (Honda och VHPD) lite trickigare att besiktiga.
2002 Honda SC CC Elise Type 49
mrabarth
Stamgäst

Post by mrabarth »

Ett tips kan vara att slå en signal till Pierre på Bilhallen i Mjölby. Han har importerat ett flertal Elise /Exige och har stor kunskap som han delar med sig av. Han tog hem min 111R och konverterade ljus samt reggade den åt mig. Mycket tillmötesgående och smidig i hanteringen av importen. ....värt varenda krona!! Lycka till!! :steer:
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Japp, jag har redan ringt honom. Mycket trevlig och fick bra tips med.
Peter - Elise SC
abbe
Forumberoende

Post by abbe »

Det finns en bil som är extremt lockande. 2008 Elise SC med full utrustning. Dock har den gått nästan 8000 mil.

Vad tycker ni? Med tanke på att jag kommer minst köra ett par tusen mil innan jag säljer, kommer den ha gått för långt för att säljas? Är det saker som t.ex. bromsar och andra problem som börjar komma vid 10 000 mil?
Peter - Elise SC
Post Reply