Jag söker lite försiktigt efter någon i Skåneområdet som skruvat lite med Elise och har lite erfarenhet av deras motorer och beteende. Jag har själv just blivit ägare till en liten skönhet men besväras av ett skallrande/gnekande ljud ifrån motorpartiet när jag frirullar på låga växlar. Ljudet har kommit senaste dagarna och ökar för varje dag så jag vill gärna veta vad det är och vad man kan göra åt det. Jag skulle även bara vilja sätta ratten i någon kunnigs händer för att köra en sväng och ge lite feedback på vad man kanske bör justera eller ha i tankarna framledes beroende på hur den känns.
Slutligen har jag ett besvär med vad jag tror kan vara kopplingen eller om det heter lameller (som sagt, bilintresserad men helt motorokunnig hur den kombon nu kan uppstå). Varje gång jag kört lite mer aggressivt än softcruising, alltså inte bantokigt utan bara axat från 1-2:a till 4-5:e växeln med någorlunda bra tempo så luktar det bränt så in i helvete. Jag ligger inte och slirar på kopplingen alls vad jag tycker, men någon som är mer van att köra dessa kommer tycka annorlunda och jag är väldigt öppen för kritik och lärdomar. Det kan inte vara normalt att det ska vara så mycket bränd doft från den körning jag gör så jag behöver som sagt lite input.
Elisekunnig i Skåneregionen?
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Elisekunnig i Skåneregionen?
Wendels i Trelleborg kan vara ett ställe att besöka.
www.wendels.se
Jag gissar även att den som kan svara är väldigt sugen på att veta vilken Elise du kör (Rover-/Toyota-motor).
www.wendels.se
Jag gissar även att den som kan svara är väldigt sugen på att veta vilken Elise du kör (Rover-/Toyota-motor).
Visst är det så, klantigt av mig att bara prata om felen och sedan inte berätta vad det är för bil.
Lotus Elise S2 111R - 2006
Lotus Elise S2 111R - 2006
Skaller och gnekljud kan uppstå från panelerna på undersidan av bilen...kolla att dom är ordentligt fastskruvade. Dom har en tendens att vibrera loss och ger då ett besvärande läte ifrån sig. Låter i övrigt som att du har slitna lameller!!
mvh
mvh
Christer Claesson
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))
Elise 111R -04
MG Midget Mark1 -63
Monark Monarscoot-58 ;-))