Kalltryck Toyo 888

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Ter
Forumberoende

Kalltryck Toyo 888

Post by Ter »

Ni som åker med Toyo 888 eller motsvarande däck på gata, vad har ni för kalltryck i däcken?
På bana är ju en annan femma, men vad har ni för tryck i däcken? Det är ju omöjligt att få dom perfekt varma på gata men vill ju ändå inte behöva hasa mig ur varenda kurva, åker 2.1 bak och 2.0 fram. Höja sänka?
Det är standard 16" fram (195) och 17" bak (225).

Mvh
Nillet
Forumadministratör

Re: Kalltryck Toyo 888

Post by Nillet »

På gata kör jag mycket tryck, där spelar greppet ingen roll för mig.
Enda sättet att hitta ett kalltryck är att hitta rätt tryck varma och sedan se vad det blir kallt.
Det är väldigt inviduellt med vad som är rätt tryck så ETT svar är inte rätt.

Jag siktar på ca 2,5 på gata.
På bana siktar på 2,0 varma på bana vilket många tycker är högt.
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Nillet wrote:På gata kör jag mycket tryck, där spelar greppet ingen roll för mig.
Enda sättet att hitta ett kalltryck är att hitta rätt tryck varma och sedan se vad det blir kallt.
Det är väldigt inviduellt med vad som är rätt tryck så ETT svar är inte rätt.

Jag siktar på ca 2,5 på gata.
På bana siktar på 2,0 varma på bana vilket många tycker är högt.
Håller med Nillet. Kalltryck är ju inte något optimalt mått.
Jag kör typ 2.0-2.5 det lilla jag kör på gatan, där tar man det ju ändå lugnt, så trycket/greppet spelar ju mindre roll. Att köra R-däck på gatan är inte så kul...
Ca 2.0 bar runt om med riktigt genomvarma 888'or på bana funkar bra för mig. Egentligen är ju inte siffran så intressant det viktiga är att göra lika varje gång man mäter så att det går att ha koll från gång till gång så att det blir lite lättare att hitta läget där man trivs med greppet. Trycket/värmen sjunker riktigt fort när man kommit in i "depån".
:steer:
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Jo jag är helt med på noterna när man åker bana och däcken är varma. Var bara mer om någon hade något tips för gata, för jag åker rätt mycket gata :)
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Ter wrote:...om någon hade något tips...
Ta och gör en sökning på 888 på rejsa.nu. Där har det tyckts och skrivits en hel om 888'or. Iofs inte inriktat mot gatåka, men nå'n info ska väl iaf gå att hitta. Min uppfattning är att det flesta åker bortåt 2.5bar på gatan ("kalltryck") med den typen av däck eftersom man ändå aldrig har nå't behov av att optimera/få temp i däcken när man åker till glasskiosken eller till och från banan.
:-D
Ter
Forumberoende

Post by Ter »

Okej, var väl mer vikten på våra bilar som blir så avgörande. Har haft massa bilar innan och åkt 888 på gata, dock väger dessa dubbelt så mycket och inte haft några större problem att få upp temp i.
Måste ju vara fler som åker R-däck på gata, mer än fram och tillbaka till glasskiosken :)
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Är det verkligen så stor skillnad på trycket i Trippelåttor jmf med Yokohama
048 ?? På Elise så körde jag jämt med R-däck. Både på gata och bana.
På gata brukade jag köra (med 048:or) med ett kalltryck på 1,6. Ett par
hekto lägre kalltryck vid bankörning. Tryck varma (på bana) aldrig över 1,8.

hälsn
Lasse H
Last edited by Lasse H on Mon 24 Jun, 2013 14:31, edited 1 time in total.
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Nu har jag ju inte åkt så jättemycket bana med Exigen på A048-LTS. Tycker att A048'orna verkade trivas med lite lägre tryck än 888'orna, dock hade de A048'or som satt på min bil när jag köpte den heatcyklats en massa gånger och var inte i purfärska. Sen ska man ju komma ihåg att det skiljer en del på det faktiska absoluta trycket när däcken är som varmast innan avkylningsvarvet... När man väl parkerat i depån och fipplat fram tryckmätarn har man ju inte den absoluta sanningen.
Det viktiga tycker jag är att man gör lika från gång till gång, med samma mätare (för de visar väldigt olika) så lär man sig vad man själv och däcken trivs med.
Lite OT detta kanske eftersom TS frågeställning ju handlade om gataåka och där är vi ju klara över att det inte spelar nå'n roll vilka däck eller tryck man åker med... :winking:

:wave:
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Falk wrote:Nu har jag ju inte åkt så jättemycket bana med Exigen på A048-LTS. Tycker att A048'orna verkade trivas med lite lägre tryck än 888'orna, dock hade de A048'or som satt på min bil när jag köpte den heatcyklats en massa gånger och var inte i purfärska. Sen ska man ju komma ihåg att det skiljer en del på det faktiska absoluta trycket när däcken är som varmast innan avkylningsvarvet... När man väl parkerat i depån och fipplat fram tryckmätarn har man ju inte den absoluta sanningen.
Det viktiga tycker jag är att man gör lika från gång till gång, med samma mätare (för de visar väldigt olika) så lär man sig vad man själv och däcken trivs med.
Lite OT detta kanske eftersom TS frågeställning ju handlade om gataåka och där är vi ju klara över att det inte spelar nå'n roll vilka däck eller tryck man åker med... :winking:

:wave:
Nja herr Falk Beg To differ :-D

Kalltryck gata handlar mer om att få ett jämnt slitage än ngt annat imho.
Kan se att mina r1r slits mer på mitten än ngn annanstans m 1,8.
Kör nu med 1.5 resp 1.65 verkar slitas mer jämnt......
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Falk
Forumberoende

Post by Falk »

Cat7even wrote:Nja herr Falk Beg To differ :-D
Hej Johan.  :wave:
Som du såg hade jag infogat en liten "wink-smiley" efter min absoluta sanning.
Klart att det spelar roll om man har 0,1 eller 3bar i däcken, men pointen jag ville få fram var att om man känner att man måste optimera trycket i R-däcken för att få till det sista lilla greppet när man kör gata ska man kanske tänka om. Då går det nog undan till den grad att iaf jag antagligen inte vill vara medtrafikant... :winking:
Det slitage jag åsamkar mina 888'or på gatan jmfrt med på banan är så sekundärt att det inte spelar nå'n roll vilket tryck jag kör på gatan. Och på gatan är jag som sagt aldrig i närheten av att utnyttja det grepp som varma R-däck med rätt tryck erbjuder.

Tråkig åsikt kanske men jag är ju trots allt en gammal gubbe...  :bigl:

Detta påminner mig om att jag måste ta mig i kragen och skaffa några trevliga "gatdäck" till min andra uppsättning fälgar så att jag slipper brottas med R-däcken när jag åker till glasskiosken.

:-D :steer:
Post Reply