Vattenläckage

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Puttriken
Forumberoende

Vattenläckage

Post by Puttriken »

Vi fortsätter väl med mer bekymmer...  :bang:

Var ute igår och körde en sväng och såg att tempen började stiga vilket gick ganska snabbt.
Jag stannade när den var uppe i 95 grader (vilket den aldrig har gjort tidigare). Kollade vätskenivån
och den var under minimum.
Som tur var så hade kompisen som jag var ute och åkte med en flaska med färdig blandat vatten/glykol
i sin bil (Sirocco -76). Vi försökte oxå se om vi kunde hitta en läcka men hittade inget.

Körde raka vägen hem (1½ mil) och när jag rullade in mot garaget så hade tempen börjat stiga igen.
Vattnet var återigen under minimum och när jag lös med en ficklampa runt motorn såg jag vattenstänk
på bottenplåten rakt under kamremmen.
Vad finns det där som kan läcka vatten och hur kommer jag åt för att kunna kolla?
Ska tillägga att det inte ryker onormalt mycket från avgasröret vilket borde utesluta hgf?
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Josen
Forumveteran

Re: Vattenläckage

Post by Josen »

Kör inte mera med bilen, rätt känslig på att gå varm, det är lite vatten i motorn av konstruktion så om den kokar riskerar du att sabba toppen ( som bara är ythärdad ). Lärt mig av Morgan på Bennets bilar, när jag kämpat med med byte av HG

Vatten-pumpen ( packningen ) sitter/drivs på kamremmen
Termostat ( packningen) sitter vid sidan nära bära vatten-pumpen

Du får plocka bort ventilkåpan och lysa in med lampa från hjulhuset

Det kan också vara HG, kolla

- Vatten i oljan ( majonäs i olje locket )
- Majonäs i kylarbehållaren

Kämpa på

Joachim
Joachim Osbeck
S2 111s 2002 ( rejsa tråd )
SPVM Roadsport B -> 2011 1:a, 2012 2:a, 2013 1:a
Höglund
Stamgäst

Post by Höglund »

Vet ej hur det är på S1an men på S2orna har ju kylarna visat sig vara benägna att kunna haverera. Specifikt i övergarna mellan slagnarna och kylaren.

Kämpa på.
Bilar är lite som mycket små människor. De kräver gott om tålamod men ger mångdubbelt med kärlek i utbyte.
Niklas
Volvo V70 BiFuel
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Hej
Kolla alla slangar. Min läckte i toppen, lilla slangen, övergången till rören på höger sida, vid röret som sitter vid torpedväggen. Så av med plåten kolla varifrån vattnet kommer.
Sedan var min kylare körd men mht vatten Imbak stök där först
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply