Lite hjälp ang stötdämpare och fjädrar allmänt.

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
yroll
Forumberoende

Lite hjälp ang stötdämpare och fjädrar allmänt.

Post by yroll »

Hejsan, jag har en lotus excel och har SPAX dämpare till den och nu är frågan om man bör köpa "uprated springs" med.

Jag kan tänka mig att det inte hjälper så mycket på bana att bara byta dämpare utan att man också isf måste byta fjädrar.
Några åsikter om detta?

Vad exakt är skillnaden mellan sport-dämpare och original, är det bara hårdheten?
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Re: Lite hjälp ang stötdämpare och fjädrar allmänt.

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Roligt att se att du är igång med din bil.
Angående dina fjädrar. Vad ska du ha bilen till?
Bara körning på gata, gata och lite bana, eller lite gata och mycket bana?
Om jag får gissa så blir det mycket gata och kanske en och annan bandag.
Har jag rätt så låt fjädrarna sitta kvar och lägg pengarna på bussningar i polly eller liknande hårdare material. För väldigt aktiv körning på vanlig väg så är fjädrarna det lilla problemet. En Excel är en ( för att vara Lotus) ganska stor bil och tar mycket plats. Men med en hårdare ställda dämpare och polly bussningar och ev lite bredare och/eller klistrigare däck så kommer du långt.
I många fall så kan bilen mycket mer än vad föraren kan.

Det tog mig ganska lång tid och några varv på bana innan jag hittade lite av vad bilen kan. Men fortfarande så kan bilen mer än vad jag tror.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Roligt att se att du är igång med din bil.
Angående dina fjädrar. Vad ska du ha bilen till?
Bara körning på gata, gata och lite bana, eller lite gata och mycket bana?
Om jag får gissa så blir det mycket gata och kanske en och annan bandag.
Har jag rätt så låt fjädrarna sitta kvar och lägg pengarna på bussningar i polly eller liknande hårdare material. För väldigt aktiv körning på vanlig väg så är fjädrarna det lilla problemet. En Excel är en ( för att vara Lotus) ganska stor bil och tar mycket plats. Men med en hårdare ställda dämpare och polly bussningar och ev lite bredare och/eller klistrigare däck så kommer du långt.
I många fall så kan bilen mycket mer än vad föraren kan.

Det tog mig ganska lång tid och några varv på bana innan jag hittade lite av vad bilen kan. Men fortfarande så kan bilen mer än vad jag tror.

Hälsningar
Patrik.
Vad jag vill med bilen vet jag ej än. men det blir bara bana i sammanhang med LCCS tror jag. Det jag tänkte var att fjädrarna måste passa med stötdämparna typ, eller att stötdämparna är mindre viktiga :D
Vi får se hur långt jag kommer och i vilken riktning jag går :)
Ang föraren så kan han inte mkt :D
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Eftersom du har ställbara stötdämpare så kan du ställa hårdheten i dämparen och få fjädringen att jobba långsammare. Men fjädern jobbar med ett fast värde. Det går inte att få fjädern att anpassa sig efter dämparen, i alla lägen som dämparen kan (24 lägen på spax).
Min uppfattning är att alla komponenter i en hjulupphängning samverkar och alla bitar är viktiga. Men det är alltid en kompromiss för att få en bil att passa så många körsätt som möjligt. Så att anpassa bilen för sig själv är lite att prova sig fram. Som jag skrev innan så hade jag bytt bussningarna till tex polly. Speciellt bussningarna till krängningshämmaren. Dessa slits ganska snabbt. Men låtit fjädrarna vara, iallafall tills jag provat ut bilen lite.

Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
yroll
Forumberoende

Post by yroll »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Eftersom du har ställbara stötdämpare så kan du ställa hårdheten i dämparen och få fjädringen att jobba långsammare. Men fjädern jobbar med ett fast värde. Det går inte att få fjädern att anpassa sig efter dämparen, i alla lägen som dämparen kan (24 lägen på spax).
Min uppfattning är att alla komponenter i en hjulupphängning samverkar och alla bitar är viktiga. Men det är alltid en kompromiss för att få en bil att passa så många körsätt som möjligt. Så att anpassa bilen för sig själv är lite att prova sig fram. Som jag skrev innan så hade jag bytt bussningarna till tex polly. Speciellt bussningarna till krängningshämmaren. Dessa slits ganska snabbt. Men låtit fjädrarna vara, iallafall tills jag provat ut bilen lite.

Hälsningar
Patrik

Det låter bra :) får se om jag har råd med några bussningar innan sommarn, såg också på mina i krängninshämmaren att de inte var i fint skick :/.
På bana borde man väl ställa dämparna på typ max i hårdheten?
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
När du kommer så långt att det är dags att prova bilen på bana så starta med din inställning av dämparna för vanlig väg. Att ställa dämparna i hårdaste läget kan inebära att bilen stuttsar fram, inte det snabbaste sättet att köra på. Fjädringen måste få möjlighet att hålla däcken mot banan, och då måste det finnas fjädring som fungerar och kan följa de ojämnheter som finns.

Hälsningar
Patrik
Post Reply