Färgkod till lotusgul

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Hans Bourghardt
Stamgäst

Färgkod till lotusgul

Post by Hans Bourghardt »

Efter nästan ett års lackslipande (under helgerna) på karossen till min Elan är den nu i stort sett färdig för en ny lack. Jag har hittat en lackerare som gjort ett fantastisk fint jobb på en AC Cobra replica (min närmaste granne i vårt hobbygarage). Elanen var originallackad i brun metallic plus en omlackning i samma kulör av förra ägaren, men ska nu bli lotusgul. Det finns antal varianter av lotusgul och jag försöker hitta färgkoden på den klassiska lotusgula som har lite varmare ton och inte går mot den mer blekt citrongula som jag sett på Europor och en del Elaner. Så min fråga är: Är den någon ute på vårt forum som känner till färgkoden på klassiska lotusgul? Om inte, vilken annan gul nyans ligger så nära denna som möjligt? Tacksam för tips.

Imorgon bär det i väg till England och Goodwood Festival of Speed. Temat i år år ju Lotus som fyller sextio och Elanen som firar femtioårsjubileum. Jag ska göra en del efterforskning på plats men hoppas också på konkreta tips från mina forumvänner.

Hälsningar

Hans Bourghardt
Lotus Elan S4, 1968
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Re: Färgkod till lotusgul

Post by oodsell »

Har du kollat denna sida? Där finns en "Lotus gul"-

http://www.lotuselansprint.com/index.asp?pageid=41827
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Hans Bourghardt
Stamgäst

Re: Färgkod till lotusgul

Post by Hans Bourghardt »

Hej,

Jag har kollat den men har sedan dess hört att koderna för modernare vattenbaserade lacker har ändrats. Men, det kan kanske ändå vara en början på vägen mot att hitta "rätt" färg.

Tack för tipset!
Lotus Elan S4, 1968
Post Reply