Cartman;
Har egentligen inte så mycket att tillägga, låter som du fått svar på det mesta. Jag ligger just nu i samma tankar som dig - Att byta till en Elise... Kör idag en BMW Z3 Coupé 3.0 -2002.... Jag kan erkänna att jag haft samma tankar som dig, och ifrågasatt kvalitén en del.. Vet inte om du provkört än, men det är som vår kära Admin säger.. kvalitén som definieras i tyngd, distinkt känsla osv känner man inte direkt i Elisen... Jag kör min Z3 mycket hårt och ofta, och blev smått besviken på "känslan" i växellåda och transmission när jag provade Elisen. Man blir hemskt bortskämd när man kör en BMW varje dag och har en låda som är distinkt och växlarna sitter som berget varje gång man växlar, samtidigt som själva växlandet går som smör....
Men! Det handlar mycket om vanésak tror jag. Jag var rätt missnöjd måste jag säga när jag provkörde Porsche Boxster, och det är väl kvalité om något? Men känslan satt inte där, tyckte min Coupé slog körkänslan på Boxstern utan tvekan... Men så är det, man är van vid sitt säte, sin växellåda, och allt annat därtill.
Har du provkört Elisen ännu? Om du gör det, ta en sväng på bana/landsväg och kör i ett par ordentligta serpentinkurvor så tror jag du kommer vara torsk direkt. Det är då man bortser från saker som att växellåda inte känns lika distinkt och kvalitétsmässig som i andra bilar (detta går förövrigt att förbättra med shortshift och liknande extraprylar).
Jag är fortfarande bestämd, jag ska ha en Elise... Ska det vara sportbil skall det vara på riktigt, omedvetet känns det nästan som man betalar för att få sitta obekvämare, och krångla när man ska ta sig i och ur, osv... Just därför att det är så äkta sportbilar skall vara. :)
Bara en cent från mig, som egentligen inte vet något mer än att jag ligger i samma funderingar som dig Cartman.
Kvaliteten på Elise?
Bra sammanfattning tycker jag som köpte min 1998JohanZ3 wrote:..... kör i ett par ordentligta serpentinkurvor så tror jag du kommer vara torsk direkt. Det är då man bortser från saker som att växellåda inte känns lika distinkt och kvalitétsmässig som i andra bilar (detta går förövrigt att förbättra med shortshift och liknande extraprylar).
.........Ska det vara sportbil skall det vara på riktigt, omedvetet känns det nästan som man betalar för att få sitta obekvämare, och krångla när man ska ta sig i och ur, osv... Just därför att det är så äkta sportbilar skall vara. ....
Göran Forslund
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
Lotus Evora S SR -13 (sedan 2015)
Tidigare Lotus Elise S1 i 17 år
- Cartman
- Forumberoende
Bra svarat. :)
Finns väl inget mer att tillägga. Elise rulez!
Finns väl inget mer att tillägga. Elise rulez!
Kalle, bara ytterligare en wannabe som ÄLSKAR Elise.
www.oldgents.com
www.oldgents.com