Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Här kan du läsa om våra bilar och hur vi förbättrar dem.
Puttriken
Forumberoende

Elise 135 Sport -99, Puttrikens

Post by Puttriken »

Som jag har längtat och äntligen så har jag köpt en Elise!

Det var roligt och spännande att köra hem bilen från Malmö till Borås. Jag hade inte kört S1 innan, bara en
liten tur i en S2. Jag har läst om körglädjen i S1:an och nu förstår jag vad dom menar! Att motorn har
pulver märktes när jag i några rondeller var nere i 40km/h och med femmans växel i accelererade
upp till march fart utan att motorn kändes ansträngd i den låga farten.
Jag blev oxå imponerad över hur allert och medgörligt den reagerade på minsta rörelse i ratten eller gaspedalen.

Ska börja med att ge bilen en stor service så bilen och jag kan få en bra start tillsammans :loveu:
Det är även lite tickande i motorn som jag vill ha åtgärdat eller ett proffsutlåtande som säger att det är
ofarligt att köra med. Tickandet låter inte hela tiden, utan mest när man släpper på gasen eller vid vissa
varvtal och tomgång. Vid acceleration (även måttlig) så försvann ljudet helt.
Någon ide om vad det kan vara?

Image
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Image
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Cat7even
Forumveteran

Re: Puttrikens Elise..

Post by Cat7even »

Grattis
Hoppas fortsättningen blir bra.
Den bilen blev till salu vid fel tillfälle både i UK och i Sverige. Nu får jag puttra vidare i min vita s1:a ( :-D )
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
tomakarl
Forumberoende

Post by tomakarl »

Grattis till en fin bil!

Och ratten ser ut att sitta på rätt (right) sida:)
Men det var väl inga problem med det?
Tomas Karlsson

Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Tack.
Går bättre än förväntat men det är en bit kvar tills det känns naturligt.
Image
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Se nu till att byta ut den anskrämliga jätteskylten fram mot en liten. Bara att ringa transportstyrelsen så får du en liten mot en ringa ersättning. Ses vi den 28:e på knutstorp?
Angående tickandet är du säker på att det slutar när du gasar eller hör du det inte längre?
Kan vara allt från kolkanistermojängen till bränslepump till kärvande ventiltryckare etc.. Kolla om det finns någon kunnig som kan lyssna i närheten av dig så slipper du oroa dig i onödan.
Du kommer att vänja dig vid ljud och oljud...
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Bjarne
Forumberoende

Post by Bjarne »

Grattis, hoppas ni kommer få mycket kul ihop :steer:
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Cat7even wrote:Se nu till att byta ut den anskrämliga jätteskylten fram mot en liten. Bara att ringa transportstyrelsen så får du en liten mot en ringa ersättning. Ses vi den 28:e på knutstorp?
Angående tickandet är du säker på att det slutar när du gasar eller hör du det inte längre?
Kan vara allt från kolkanistermojängen till bränslepump till kärvande ventiltryckare etc.. Kolla om det finns någon kunnig som kan lyssna i närheten av dig så slipper du oroa dig i onödan.
Du kommer att vänja dig vid ljud och oljud...
Det följde med en mindre skylt när jag köpte bilen, ska bara montera den :)

Jag är helt säker på att det slutar när jag gasar. Jag ska till Bennets i Lerum inom kort så han får lyssna på oljudet och
sen så förhoppningsvis så kan han göra service på bilen ganska snart. Innan dess så vet jag inte hur mycket jag
vågar köra med bilen.
Det är med kvitton från England (2010) som visar på en mindre renovering av motorn men jag hittar inget som talar
om att kamremmen är bytt. Inte heller om man går längre bak i tiden så hittar jag inget som tyder på kamrems byte.
Se bild.
Troligtvis så hinner jag inte får service utförd innan den 28:e, så därför blir jag tvungen till att avstå från en tripp
till Knutan. Synd, hade gärna kommit dit.

Image
Image
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Skulle förvåna mig mycket om kamremmen inte byttes i den renoveringen, allt annat är ju bytt...Ingen liten renovering i mina ögon, Ring firman och hör efter de borde kunna ge dig ett svar. Det hade jag gjort Du kan ju även ta kontakt m Will Blackham som sålde bilen till Sverige

My 2 c
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Mm det var ingen liten renovering, försökte vara lite ironisk men misslyckades :hack:

Var fick du namnet Will Blackham i från? Tack för tipset, ska skicka ett mail till firman som gjorde renoveringen.
Image
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

Känns bilen igen?
http://www.pistonheads.com/sales/1843837.htm
Är nästan säker på att den bilen kommer från Will det gjordes väl bara 2 gula 135 s1or Har för mig att det stog något om utställningsbil i annonsen
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Japp, bilen på bilden är min bil och den har säkert passerat hans händer. Jag ska maila honom oxå, tack för det tipset oxå.
Jag återkommer med info så fort jag har fått svar (om det är någon som är nyfiken).
Image
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Efter att Morgan på Bennets har lyssnat på motorn så har jag beslutat att låta bilen stå tills det har
blivit utrett vad det är som låter i motorn. Det vore synd om det gick sönder mer med risk för att
det drar med sig en massa annat i fallet. Det finns ideer på vad det kan vara men jag vill inte
spekulera här i vad det kan vara.
Det är tråkigt att ha köpt bilen för att sedan låta den stå, but its better to be safe then sorry..
Image
Puttriken
Forumberoende

Post by Puttriken »

Några gissningar är bla bensinpumpen, trasig kolv, ventiler osv
Image
EXCEL,PATRIK.
Forumveteran

Post by EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Både tentiler och kolv defekter visar sig med ett vanligt komprov. Min gissning är att du inte hade kört från Malmö till Borås med en motor som bara går på tre cylindrar. Besinpumpen skramlar inte. Kolla efter lösa fästen och skruvar, vet en S1:a som tappade bulten som håller kamräms hjulet på vevaxlen, inget roligt. Skramel och oljud kan vara jättesvårt att hitta.
Grattis till en väldigt snygg bil, den hade jag också velat ha, men det går inte att ha fler bilar här hemma.

Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Cat7even
Forumveteran

Post by Cat7even »

EXCEL,PATRIK. wrote:Hej.
Både tentiler och kolv defekter visar sig med ett vanligt komprov. Min gissning är att du inte hade kört från Malmö till Borås med en motor som bara går på tre cylindrar. Besinpumpen skramlar inte. Kolla efter lösa fästen och skruvar, vet en S1:a som tappade bulten som håller kamräms hjulet på vevaxlen, inget roligt. Skramel och oljud kan vara jättesvårt att hitta.
Grattis till en väldigt snygg bil, den hade jag också velat ha, men det går inte att ha fler bilar här hemma.

Hälsningar
Patrik.
Antar att det var min som den ramlade av på, innan min tid som ägare...
Vevaxelbulten går ju ganska snabbt att kolla. Likaså att göra ett kompprov.
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Post Reply