Hastighetsmätaren fastnar på 80-110 kmh när Bror min kör med sin bil.
När han startar och börjar köra så hoppar den upp till ovannämnda läge och sitter där och "skakar" när han sedan stannar och stänger av bilen så sitter den kvar på samma ställe. Knackar man på panelen så går den tillbaka till 0-läge. Vad beror detta på?????
Har någon råkat ut för liknande och vad gör man????
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Det är VDO-instrumentet eller hur? Det verkar inte vara någon vidare kvalisort på detta, på min mätare var trippens nollställning trasig när jag köpte bilen, och då hade bilen bara gått drygt 2000 mil!#? Jag antar att det blir till att byta mätare, hur man nu får tag i en sådan och vilka regler som gäller enligt lag vet jag inte heller. Den går inte att ta isär och reparera utan att man förstör den, det har jag redan kollat. Den är ihopfalsad.
Felet du beskriver låter inte som om det har något med hastighetsmätarväxeln i växellådan eller vajern att göra. Jag skulle ringa Bennets i Lerum eller Paul Matty i England och fråga hur man ska förfara.
Hej, busenkelt att fixa. Det som har hänt är att cylindern som driver hastighetsmätaren magnetiskt har lossnat från sin axel. Det du behöver göra är att plocka isär mätaren och bara trycka på cylindern igen. Busenkelt! Dock skall du vara lite försiktig när du bänder bort ringen som håller ihop mätaren. Stoppa in en skruvmejsel mellan ring och mätare och bänd/vrid försiktigt upp ringen bakifrån i små små steg. Arbeta dig runt hela ringen och den kommer till slut att gå att plocka bort.
Demontara innanmätet, var mkt försiktig med hastighetsmätarnålen och dess fjäder, går dessa sånder är du toast och måste kallibrera om mätaren, dock ej så svårt. Tryck nu på cylindern på axeln, axelen skall ha ett spel på ca 0,5 mm i axiell led. Sedan är det bara att meka ihop. Sätt på ringen och böj tillbaka ringen i små små steg. VIOLA, nu har du en funkande mätare. Om det något du undrar går det bra att maila så ringer jag upp..
Jag skulle mer än gärna reparera min egen mätare, men jag känner mig skräckslagen inför att bända loss den falsade ringen. Är den av alumimium eller mässing så att det är lätt att bända bort den, är det det du säger?
Hej Lasse!
Jag har precis fixat min mätare med samma problem som du har (trippmätare).Jag tror att ringen är av vanlig tunnplåt men det är ganska
lätt att öppna den.På min mätare var det axeln som driver trippen som
hade lossnat, bara att skruva fast den igen så funkade allt.
Betydligt bökigare var det att få loss instrumentpanelen.
Har en bok som beskriver att man ska ta bort locket på instrumentpanelen
men det gick inte på min iallafall.Finns tydligen olika konstruktioner.
Kul Micke, som du sa var det inte speciellt svårt att göra. Tar man det dessutom mkt försiktigt så syns inte åverkan utifrån heller när det är monterat.
Jag körde hem min "nya" Esprit '90 från Storbritannien igår och mitt i Danmark så dog plötsligt hastighetsmätaren + distansmätaren. Den hade tidigare under resan den dagen visat ca 20km/tim mer än den faktiska hastigheten (vi körde med GPS) - detta tyckte vi var märkligt, men sedan så sjönk plötsligt nålen till noll, och distansmätaren slutade räkna.
Har sett att många råkat ut för antingen det ena eller det andra problemet, men inte bägge två samtidigt - är det vajern till dessa som har gått av? Dags att plocka bort panelen för att ta en närmare titt?
Det är en sådan vajer på eBay för tillfället som kostar 99 pund (en sådan once-piece). Har inte fått mina verkstadshandböcker hemskickade än, men det vore bra att veta lite på förhand vilket sorts jobb kommer att behöva göras :)
Eftersom både hastighetsmätare och vägmätare slutade fungera samtidigt så är det ju troligen något i drivningen som gått sönder. Jag vet inte hur det ser ut på en Esprit men om det går att komma åt vajerns ände till hastighetsmätaren så skulle jag först kolla om den snurrar. (Du kan ju behöva hissa upp drivhjulen för att kolla det). Men det kan ju också vara drevet i växellådan i andra änden av vajern som gått sönder. Det finns säkert några Esprit ägare som kan ge råd.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.