Vad jag har förstått så har elise/exige inget kupéfilter vilket gör att hela intrumentbrädan blir full av skit.
Har hört att vissa varit uppfinningsrika och har gjort egna finurliga lösningar på detta.
Dela gärna med er om smarta tipps & gärna förklaring på hur installationen går till väga.
// Jonas
Kupéfilter
Kupéfilter
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Kupéfilter
Det vanliga är att lossa slangen, trä en damstrumpa över och sätta ihop det igen.
Finns även "riktiga" varianter med en hållare och en filtermatta.
Men jag tror inte det är löser problemet...
Jag tror den mesta skiten kommer sig av att man kör öppet.
Det virvlar i kupén och där det blåser minst lägger det sig...
Finns även "riktiga" varianter med en hållare och en filtermatta.
Men jag tror inte det är löser problemet...
Jag tror den mesta skiten kommer sig av att man kör öppet.
Det virvlar i kupén och där det blåser minst lägger det sig...
Min bil är ju täckt men ändå kommer det in massa skit. Så i helgen blir det damstrumpe installation:)
Funkar de inte ok så får jag leta upp ett riktigt filter då jag stör mig på att hela instrumentbrädan fylls av skit.
Tack för tippsen.
Är det eliseshop & liknande som har kitt & köpa annars?
Funkar de inte ok så får jag leta upp ett riktigt filter då jag stör mig på att hela instrumentbrädan fylls av skit.
Tack för tippsen.
Är det eliseshop & liknande som har kitt & köpa annars?
Jonas West Borås
Lotus Exige 220S
Lotus Exige 220S
Jag gjorde ett inlägg som tydligen försvann i symerrymden.
Jag vill sätta upp ett varnande finger för dylika installationer.
Enligt hörägen så är fläkten och allt däromkring kalibrerade för en viss luftvolym och "luftmotstånd".
Ändras förutsättningarna utanför givna ramar så slutar fläkten att fungera pga överansträngning. detta sker inte med en gång, utan är en process som kraftigt ökar slitage på de komponenter som har med luftgenomströmningen att göra.
Eftersom detta är hörsägen, så rekommenderar jag dig att kontakta Andy på Wendells och /eller Morgan på Bennets innan du går vidare.
Lycka till
Jag vill sätta upp ett varnande finger för dylika installationer.
Enligt hörägen så är fläkten och allt däromkring kalibrerade för en viss luftvolym och "luftmotstånd".
Ändras förutsättningarna utanför givna ramar så slutar fläkten att fungera pga överansträngning. detta sker inte med en gång, utan är en process som kraftigt ökar slitage på de komponenter som har med luftgenomströmningen att göra.
Eftersom detta är hörsägen, så rekommenderar jag dig att kontakta Andy på Wendells och /eller Morgan på Bennets innan du går vidare.
Lycka till
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
- Nillet
- Forumadministratör
Man kan även läggen en flexibel tätande massa i nederkanten på vindrutan.
Det ser inte särskilt tätt ut där...
Det ser inte särskilt tätt ut där...