Inställning av ljusbild på en Esprit SE

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Vanya_S
Stamgäst

Inställning av ljusbild på en Esprit SE

Post by Vanya_S »

Hej!

Om 5 dagar är det dags att återvända till London för att hämta min "nya" Esprit SE (MY1991). När man väl kommit tillbaka till Sverige tänkte jag dra igång direkt med de modifieringar som behövs för att anpassa bilen till högertrafik. Mina frågor blir därmed följande:

1) Vilka ljus är det som måste ställas in på en Esprit egentligen? Jag har läst i en annan tråd (dock gällde den en V8...) om att strålkastarna fram måste justeras (vinkelinställning), medan dimljusen bak behöver bara byta sida med varann. Stämmer detta?

2) Har läst mycket om inställning av ljusbild, dock har jag aldrig sett en guide till HUR man gör? Hur noga ska man vara med vinkelinställningen? Var ska man helst utföra detta (antar på en så plan yta som möjligt).

Jag ska beställa hem alla verkstadshandböcker redan idag så att de finns på plats när bilen är hemma.

Utöver detta ber jag om ursäkt ifall mina frågor upplevs som basala - jag är en riktig nybörjare vad gäller allt detta - har inte meckat med bilar mycket förut, och inte heller har jag importerat några bilar. :)

Tackar tusen gånger på förhand!

MVH
Vanya S.
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Andy
Stamgäst

Re: Inställning av ljusbild på en Esprit SE

Post by Andy »

Hej Grattis på den nya bilen. Det är halv ljus som ska ändras och lättast är att byta de mot insattsar som är till vänster traffik. De kan man särket hitta på autoexperten eller mekonomen men kolla att de har E stämpel på lens eftersom visa besiktnings män kolla efter det. dim bak ljus ska vara på vänster sida och det du har läst om ljus bild på en V8 kan stämma rätt bra.
Vanya_S
Stamgäst

Re: Inställning av ljusbild på en Esprit SE

Post by Vanya_S »

Hej Andy, tack för ditt svar!

Jag ska höra av mig när jag gjort jobbet!

MVH
Vanya
Vanya Stanisavljevic
Esprit SE '91
Esprit V8 '96
Post Reply