När man är på evenemang så har man Winner Choice fototävling i åtanke och försöker att komponera trevliga foto.
Det är kanske ingen som vill lägga ut bilderna men vi kanske kan diskutera och lägga ut bra bilder som inte hamnar inom reglerna för tävlingen.
När jag bodde på vandrarhem i Överplana (Kinnekulle) försökte jag ta lite bilder till tävlingen.
Denna blev inte så bra att den platsar men jag tycker den blev hyffsat bra, synd på skärpan och den grå himmeln som gjorde bakgrunden lite "grumlig"...
Hej Nillet,
Det är en bra idé att skapa en möjlighet för att diskutera bilder. Jag gillar din bild, det ser nästan ut som din bil försöker flyga drake med den linan framför, men det är kanske ett sätt att få den att gå snabbare
För de som inte vet vad tävlingen går ut på så finns reglerna i senaste numret av Winners Choice. Bilderna skall vara högupplösta (300dpi) och i liggande format och inga personer får finnas på bilden. Deadline för inskick är satt till senast den 1 november.
För en gångs skull håller jag inte med dig !
Tycker inte att bilden är för mörk eller att ljuset
kommer från fel håll. Bilden är en riktigt fin komposition
där ljuset leder blicken bort mot horisonten och bilen
finns med men dominerar inte. Jag gillar bild 2 bättre än
bild 1. För övrigt tror jag att ljuset kommer från Lund,
eller hur ?
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Nillet, en bra idé att diskutera bilder på sin ögonsten. Men numera går det ju lätt att förbättra sina digitala bilder i datorn genom t ex beskärning och ändring av ljus och kontrast. Din bild från Norge skulle ju bli mycket bättre genom att ta bort det fula trynet på en husbil till vänster och lampan som sticker in i över hörnet. Sedan kan man ta bort en del av den tråkiga asfalten undertill och lite av den översta himlen. Jag tillät mig att stjäla din bild och göra lite ändringar inkl kontrast och såhär blev resultatet. Bättre eller?
Attachments
IMG_5914.jpg (42.29 KiB) Viewed 18118 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Att ta bra bilbilder är en konst som få behärskar. Jag har också försökt ta några bilder under sommaren med tanke på fototävlingen, men det är svårt att få till den där riktigt bra bilden som har något extra. En kväll på Gotland var det vacker kvällssol så jag gick ut och tog några bilder på Elisen där den stod i stugbyn. Nedan finns ett exempel som kunde ha blivit något, men bakgrunden är lite för orolig och det blänkande fönstret till vänster stör. Men jag har kanske någon mer bild som kan vara värt att skicka in.....
Attachments
CIMG3840 - Kopia.JPG (213.61 KiB) Viewed 18106 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Jag tycker att det kan vara svårt att fånga just dom där färgerna vid solnedgången. Jag tycker att nästan varje gång som jag fotar något i det ljuset så blir jag sedan missnöjd med bilden sedan när jag kollar den i datorn. Även om jag försäker rätta till den i photoshop..
Patrik Törnqvist, Helsingborg.
Ex ägare till bilen ovan, Elise 135 Sport -99
Så den här tråden kanske vi kan hålla till just kalender 2011? Appropå den så är jag intresserad av att fotografera lite bilar ute på vägarna under hösten. Vi kanske kan samla ihop några klubbilar och lägga några timmar på att fotografera någonstans i mellan-Skåne? Nillet eller Johanna kanske har några tips på lämpliga platser/vägar?
Det kommer bli en träff till innan det är dags att sätta undan de små bilarna för vintern, denna gång blir det ganska långt söderut, men fortfarande roliga vägar utan grus. Nu när Miss Sophie fungerar igen känns det mer sannolikt att det blir av
Självklart lägger jag ut en tråd med datum och detaljer! Innan dess finns det god möjlighet att fotografera på Emmaboda på söndag den 14 augusti
Med hälsningar,
Johanna
Då var mina bidrag skickade, hoppas att ni är många som skickat in bilder.
Sista datumen är 1 November så någon höstbild hinner ni med om ni inte fotograferat än.
Mycket fina bilder i årets kalender, stort grattis till alla som kom med!
Passar på att visa mina bilder som inte riktigt platsade (förstår varför).
De blev något "kantiga" i förminskningen...
Och en som inte hade tillräckligt bra kvalitet för att lämnas in.