Lotus excel se-87 startar ej
Lotus excel se-87 startar ej
Har införskaffat mig en excel. Som inte vill starta.
Bilen har stått ca 5år men den tidigare ägaren har haft igång den för ett halvår sen.
Den går rum som den ska på startmotorn och gör en antydning till att starta innan den blir sur. Jag har haft bort stift och torkat av dom. Provat med startgas. Tankat ca 10l bensin 98(ca hälften). Men får den inte att starta. Någon som har något bra förslag.
Måste ha igång den. För den står i garage och bromsarna sitter fast så det går inte rulla den. Och det finns ju inget att bogsera ut den i så jag kan få på den på en biltransport kärra. Så jag kan få hem den och fortsätta skruva. Tacksam för hjälp.
Bilen har stått ca 5år men den tidigare ägaren har haft igång den för ett halvår sen.
Den går rum som den ska på startmotorn och gör en antydning till att starta innan den blir sur. Jag har haft bort stift och torkat av dom. Provat med startgas. Tankat ca 10l bensin 98(ca hälften). Men får den inte att starta. Någon som har något bra förslag.
Måste ha igång den. För den står i garage och bromsarna sitter fast så det går inte rulla den. Och det finns ju inget att bogsera ut den i så jag kan få på den på en biltransport kärra. Så jag kan få hem den och fortsätta skruva. Tacksam för hjälp.
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Re: Lotus excel se-87 startar ej
Hej.
Läser det du skriver och blir fundersam. Ta ett kompprov och kolla så att inte kamrämmen har hoppat några steg och därmed kvaddat ventilerna, hoppas att det inte är det.
Jag hade plockat bort bromsbeläggen och knuffat ut bilen. Då får motorn vila tills att den fått nya rämmar.
912 motorn ska man vara lite rädd om, så ta det försiktigt.
Ska du starta så är det de vanliga att kolla om den inte vill igång. Luft, bränsle, gnista.
Kan hjälpa om du tar bort luftfiltret.
Jag startar min bil utan choke, vrid runt nyklen till tändläge och vänta tills att bränslepumpen har tickat klart, trampa gasen i botten två gånger, vrid sendan till startläge och möt med lite gas. då startar min bil. Choke har jag bara använt en gång och då var det minusgrader.
Lycka till med bilen och grattis till ett bra val.
Hälsningar
Patrik.
Läser det du skriver och blir fundersam. Ta ett kompprov och kolla så att inte kamrämmen har hoppat några steg och därmed kvaddat ventilerna, hoppas att det inte är det.
Jag hade plockat bort bromsbeläggen och knuffat ut bilen. Då får motorn vila tills att den fått nya rämmar.
912 motorn ska man vara lite rädd om, så ta det försiktigt.
Ska du starta så är det de vanliga att kolla om den inte vill igång. Luft, bränsle, gnista.
Kan hjälpa om du tar bort luftfiltret.
Jag startar min bil utan choke, vrid runt nyklen till tändläge och vänta tills att bränslepumpen har tickat klart, trampa gasen i botten två gånger, vrid sendan till startläge och möt med lite gas. då startar min bil. Choke har jag bara använt en gång och då var det minusgrader.
Lycka till med bilen och grattis till ett bra val.
Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Hur är det med bensinen? Den är ju 5år. Räcker det att blanda upp den? Eller måste jag tappa ur den och byta?
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej igen.
Tror inte att det är besinen som är probemet, du har blandat i ganska mycket ny bensin så den ska vara bra.
Ryck bromsbeläggen och få hem bilen, sen kan du gå igenom motorn i lung och ro.
Hälsningar
Patrik.
Tror inte att det är besinen som är probemet, du har blandat i ganska mycket ny bensin så den ska vara bra.
Ryck bromsbeläggen och få hem bilen, sen kan du gå igenom motorn i lung och ro.
Hälsningar
Patrik.
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Följ Patriks råd
Om du ändå försöker starta med startgas går alla motorer igång det är bara en fråga om mängd.. för utsatt att gnista ligger rätt och det finns komp
Blir motorn sur Full gas så att du får in mer luft
Om du ändå försöker starta med startgas går alla motorer igång det är bara en fråga om mängd.. för utsatt att gnista ligger rätt och det finns komp
Blir motorn sur Full gas så att du får in mer luft
Johan Lundberg
Uppsala
Elise S1
Uppsala
Elise S1
Om den tänder till efter att du torkat stiften men att den sedan blir sur så kan det vara att flottörerna i förgasarna har fastnat. Då stänger inte nålventilen i förgasaren och bensinen bara rinner in i cylindrarna. Då är det också läge att ganska omgående byta olja, då den kan vara uppblandad med bensin.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Hej Jimmy,
Fixa så att du kan rulla ut bilen och få upp den på en kärra. Lägg ingen energi i nuet på att starta bilen om remmarna inte är bytta på 5 år +. Byt remmarna först sen starta..det är regel nr 1.
//Fredrik
Ps: Lägg gärna in vart du bor etc i din profil (hälsar forum polisen)
Fixa så att du kan rulla ut bilen och få upp den på en kärra. Lägg ingen energi i nuet på att starta bilen om remmarna inte är bytta på 5 år +. Byt remmarna först sen starta..det är regel nr 1.
//Fredrik
Ps: Lägg gärna in vart du bor etc i din profil (hälsar forum polisen)
Lotus Lös 
Ska rycka beläggen i helgen. Måste man lossa hela oken eller sitter beläggen bara med sprintar?
Har du provat att bara slå på oken / beläggen med hammare, bara så de lossnar från skivan?
Det är troligen inte regelrätt, men kanske värt ett försök.
Det är troligen inte regelrätt, men kanske värt ett försök.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Om jag kommer ihåg rätt så är det flytande ok fram, och då är det bara att lossa en bullt i oket och lyfta bort det från beläggen.
Bak är det fasta ok, där hade jag bänt med en skruvmäjsel mellan skiva och belägg. Borde vara klart på 1 & ½ timme.
Hälsningar
Patrik.
Om jag kommer ihåg rätt så är det flytande ok fram, och då är det bara att lossa en bullt i oket och lyfta bort det från beläggen.
Bak är det fasta ok, där hade jag bänt med en skruvmäjsel mellan skiva och belägg. Borde vara klart på 1 & ½ timme.
Hälsningar
Patrik.
Fick igång den.
Bytte tändstift och bytte soppa så startade den. Så nu är det bara bromsarna att fixa. Tack för hjälpen.
Bytte tändstift och bytte soppa så startade den. Så nu är det bara bromsarna att fixa. Tack för hjälpen.
Byt remmar och bromsar. Njut av det härliga motorljudet
Lycka till

Lycka till
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236