Lotus Excel -85 RHD
Lotus Excel -85 RHD
Knappt har man genomfört en dum idé innan man kommer på nästa. Nu har det blivit dags att sälja min Lotus Excel -85 som kom till Sverige från England i fjol. Den är alltså högerstyrd och är väl inte i fullständigt nyskick... Men den är i alla fall ”känd” både från forumet och från klubbtidningen.
Om någon missat den så rör det sig om en Lotus Racing Green Lotus Excel med beige halvläderinredning och en bit över 77 000 miles (drygt 12 000 mil) på mätaren.
Sedan jag köpte den har jag;
* Registreringsbesiktigat och kontrollbesiktigat den utan problem.
* Bytt låsmekanism på förardörren, det som satt där gick inte att öppna från utsidan.
* Servat bilen - bytt olja och filter.
* Fått kamrem och fläktremmar bytta av bättre lämpad person.
* Bytt ventilationsslangen från tanken vilket gjort att bensindoften i kupén är klart avtagande.
* Tvättat och polerat.
* Förvarat den i varmgarage under täcke.
* Kört ca 200 roliga mil.
Den får nog sägas vara en av de bättre dumma idéer jag haft, men nu är det som sagt dags att gå vidare till nästa dumma idé och därför tänkte jag kolla om det är någon som har lust att ta vid där jag nu slutar?
Det som låg på min att-göra-lista är väl framförallt lacken, bilen har en hel del klarlackssläpp, och lite inredningsfix, halvläderinredningen har torkat rejält i lädret vilket gör att det spruckit på ett par ställen, framförallt förarstolens axel.
Bilen finns i Solna och jag tänkte fotografera den och lägga ut en annons på blocket i helgen.
Pris? Tja, vad tycker ni känns rimligt?
m v h
Richard
Om någon missat den så rör det sig om en Lotus Racing Green Lotus Excel med beige halvläderinredning och en bit över 77 000 miles (drygt 12 000 mil) på mätaren.
Sedan jag köpte den har jag;
* Registreringsbesiktigat och kontrollbesiktigat den utan problem.
* Bytt låsmekanism på förardörren, det som satt där gick inte att öppna från utsidan.
* Servat bilen - bytt olja och filter.
* Fått kamrem och fläktremmar bytta av bättre lämpad person.
* Bytt ventilationsslangen från tanken vilket gjort att bensindoften i kupén är klart avtagande.
* Tvättat och polerat.
* Förvarat den i varmgarage under täcke.
* Kört ca 200 roliga mil.
Den får nog sägas vara en av de bättre dumma idéer jag haft, men nu är det som sagt dags att gå vidare till nästa dumma idé och därför tänkte jag kolla om det är någon som har lust att ta vid där jag nu slutar?
Det som låg på min att-göra-lista är väl framförallt lacken, bilen har en hel del klarlackssläpp, och lite inredningsfix, halvläderinredningen har torkat rejält i lädret vilket gör att det spruckit på ett par ställen, framförallt förarstolens axel.
Bilen finns i Solna och jag tänkte fotografera den och lägga ut en annons på blocket i helgen.
Pris? Tja, vad tycker ni känns rimligt?
m v h
Richard
/richard
Re: Lotus Excel -85 RHD
Då var annonsen inlagd på blocket också, och därmed tvingades jag tycka något om prislappen - svårt det där.
http://www.blocket.se/stockholm/Lotus_E ... ?ca=11&w=3
Självklart går det att ordna någon tusenlapp i lccs-rabatt! ;-)
http://www.blocket.se/stockholm/Lotus_E ... ?ca=11&w=3
Självklart går det att ordna någon tusenlapp i lccs-rabatt! ;-)
/richard
Det verkar inte som att jag träffade helt rätt i min prisgissning, justerade därför priset. Är du intresserad får du såklart gärna höra av dig så ser vi om vi kan komma överens!
M v h
Richard
M v h
Richard
/richard
Är det inte Eriks bil som skrevs om i Winners Choice förra året. 
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
- EXCEL,PATRIK.
- Forumveteran
Hej.
Jo det är den bil som Erik tog in till landet.
En bil som Richard har lagt ner en del jobb på för att få den i ett bättre skick.
Hälsningar
Patrik
Jo det är den bil som Erik tog in till landet.
En bil som Richard har lagt ner en del jobb på för att få den i ett bättre skick.
Hälsningar
Patrik
Excel SE 1987, Midas Gold MK3 1987, Austin mini 1275GT 1975. Triumph tiger T110 1954.
Hej!
Skönt att bli trea på bollen! ;-)
Det stämmer fint, det var Erik som tog hem den i reportaget som finns i den fantastiska tråden;
viewtopic.php?f=1&t=4180
Och mina huvudsakliga äventyr beskrivs i tråden här;
viewtopic.php?f=14&t=4315
Så som svar på Joakims fråga så var det jag som registrerade in bilen i Sverige medan Erik var den som hämtade hem den. Och det följer med en drös excel-pryttlar som jag spontanköpt på ebay, såsom några emblem, dörrlister, låsmekanism till passagerardörren mm.
m v h
Richard
Skönt att bli trea på bollen! ;-)
Det stämmer fint, det var Erik som tog hem den i reportaget som finns i den fantastiska tråden;
viewtopic.php?f=1&t=4180
Och mina huvudsakliga äventyr beskrivs i tråden här;
viewtopic.php?f=14&t=4315
Så som svar på Joakims fråga så var det jag som registrerade in bilen i Sverige medan Erik var den som hämtade hem den. Och det följer med en drös excel-pryttlar som jag spontanköpt på ebay, såsom några emblem, dörrlister, låsmekanism till passagerardörren mm.
m v h
Richard
/richard
Var ute och körde en sväng igår och passade på att ta fler och friskare bilder. Och hösten är ju i full gång, så jag passade på att göra ytterligare en justering av priset. Båda borde synas inom kort i annonsen.
/richard
Nu är ersättaren inhandlad och parkerad på gatan - så nu är priset sänkt ytterligare ett steg!
/richard
Eftersom jag är så nyfiken så undrar jag vad som fått dej att tänka bort Lotus, vad har du köpt istället?17932 wrote:Nu är ersättaren inhandlad och parkerad på gatan - så nu är priset sänkt ytterligare ett steg!
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
hrmpf...
Vågar man erkänna det här? Lite självrannsakan säger väl att jag lider av lite bilbytarmani... Den resulterade i att jag saknade vettig vinterbil. Vilket i sin tur resulterade i att jag köpte en Lada Niva. Vilket i sin tur resulterade i att jag har tre bilar men bara två parkeringsplatser. Vilket i sin tur resulterade i att jag tillfälligt tvingas "tänka bort" Lotusen.
Min intention är dock att även i fortsättningen vara med i klubben, och det ligger tveklöst i farans riktning att det åter blir en Lotus någon gång i framtiden, så helt borttänkt är det inte...
Tydlig beskrivning av min bristande rationalitet?
Min intention är dock att även i fortsättningen vara med i klubben, och det ligger tveklöst i farans riktning att det åter blir en Lotus någon gång i framtiden, så helt borttänkt är det inte...
Tydlig beskrivning av min bristande rationalitet?
/richard
Coolt, även jag har sneglat på Nivan men den är ju en diametral motsats till Lotusen17932 wrote:Vilket i sin tur resulterade i att jag köpte en Lada Niva.
Peter Hällström
Japp, med sitt korta axelavstånd har ju Nivan klart bättre väghållning...PeterH wrote:... men den är ju en diametral motsats till Lotusen
/richard