Motorstyrning Toyotamotor

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
lampler
Användare

Motorstyrning Toyotamotor

Post by lampler »

Hej,
Min Exige har, så vitt jag förstår en Lotus standard styrbox. Kan man mappa den eller finns det uppgraderade boxar som passar för motorer med andra kammar, 99 oktan, avgassystem etc? Tacksam för goda råd.
hälsningar
Leif
bengtl
Stamgäst

Re: Motorstyrning Toyotamotor

Post by bengtl »

GoKväll Leif,

Finns säkert fler att välja på än förslagen nedan, men det är de jag kommer på så där direkt….
Jag har kört på budget varianten, hagar 111´s flytt av kam omslags punkt. Bilen blev mer ”lätt körd”, för mig i vart fall.

http://www.hangar111.com/web-store/122- ... management

http://www.kold-fire.com/index.php?/ecutuning
Användare

Post by lampler »

Hej,
Jag har kontaktat Hangar111 men det verkar som dom inte har någon ECU för Toyota 2ZZ -05 ännu. Är det ingen som gjort något med 2ZZ motorns styrsystem?
Någon som har tips på andra engelska Lotustuners?
Mina stift är rätt vita - går magert. Större spridare och/eller högre bränsletryck med std ECU är det en lösning??
Leif
Stefan_A
Moderator

Post by Stefan_A »

Du kan även höra efter med tyska Komo-Tec; >Länk<
Stefan Axelsson

Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com

Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
nilsolander84
Användare

Post by nilsolander84 »

Hej.
Jag köpte OBD Tuning cabel av Tyska komotec.
Fick en obd kabel och programvara till datorn, plugga in den i bilen och då läste programmet av min box, fick en fil och mailade den och informationen på vad jag skulle göra med bilen och 4 dagar senare fick jag en tuning fil som jag laddade upp i bilen.

Provade bara så filen funkade innan jag ställde av bilen och de gjorde de kammarna slog om vid 5700rpm i stället för 6200rpm.

Du får gärna ringa mig om du inte fattar vad jag menar 0703-605033

Mvh Nils Olander
lampler
Användare

Post by lampler »

Hej alla,
Nu har jag kollat lambdat, det är gott om bränsle , speciellt 6-8500, kunde varit lite mer 4-6000, så det kan inte ge mycket att öka bränslet, om jag förstått rätt. Frågan är om det är en adaptiv knackreglering i ECU:n, dvs tändningen justeras mot knackgränsen som funktion av driftsförhållandena och oktantalet- bilen skall ju gå att köra även i USA ,unleaded 95 RON min. enl instruktionsboken. Är det så, så är det i princip bara hög/lågt lyft och VVT omslagsvarvtalen som kan ändras.
Hälsningar
Leif
nilsolander84
Användare

Post by nilsolander84 »

lampler wrote:Hej alla,
Nu har jag kollat lambdat, det är gott om bränsle , speciellt 6-8500, kunde varit lite mer 4-6000, så det kan inte ge mycket att öka bränslet, om jag förstått rätt. Frågan är om det är en adaptiv knackreglering i ECU:n, dvs tändningen justeras mot knackgränsen som funktion av driftsförhållandena och oktantalet- bilen skall ju gå att köra även i USA ,unleaded 95 RON min. enl instruktionsboken. Är det så, så är det i princip bara hög/lågt lyft och VVT omslagsvarvtalen som kan ändras.
Hälsningar
Leif
Bränsle,Tändning och VVT ändras när du flachar boxen.
Det är bara 98oct och uppåt som är rekommenderat, när den e flachad.

Mvh Nisse
Post Reply