är den för dyr?

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
Post Reply
jim
Användare

är den för dyr?

Post by jim »

:-D funderar att köpa en Lotus Esprit se turbo 89 :-D

undrar om det fins några brister på dena modell.
bilen har gått ca:2550mil verkar va i bra skick har ej sett bilen.
(bara på internet)
har funderingar på priset på bilen(240000kr) verkar va dyr för att va en 89 eller har jag fel?
Guest

Post by Guest »

Mikael_W
Forumadministratör

espirt

Post by Mikael_W »

Hej,
Antar det är Lotus Esprit Se Turbo -89 Sportkupé
Blanksvart 2.550 mil 239.900 kr hos Uscar du menar? Kollade själv på denna ett antal gånger på webben dock aldrig live innan jag slog till och den ser ut att vara i mycket fint skick. Tror nock du kan pruta lite på det priset då den har varit till salu ett antal månader. Kamrem är nyligen bytt vilket kostar en del så inte helt fel.

Gillar du att kolla på nätet så kolla på:
http://www.espritfactfile.com/ (finns prisguide där) och
http://www.lotusespritworld.com/

Där kan du kolla exakt vad som ändrades under åren.

Har du kollat på S4an? Johnny här på forumet har en till salu för 270tkr vilken du kanske skall kolla på med tanke på du kan lägga 240tkr så inte mycket du får lägga till för att få en S4a. Tänk på att bara inte kolla dig blind på milen, historian på bilen är mycket viktig och att alla servicar är gjorda i rätt tid.

Lycka till med ditt Espritköp
Mikael, Fisker Karma
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Hmm.....jag satt precis och skrev mer eller mindre exakt samma inlägg som som dig Mikael! Och jag instämmer med alla dina synpunkter.

Jag tror också att det finns lite prutmån på den bilen. Dessutom tycker jag inte att bakhjulen ser riktigt rätt ut - det verkar vara fel offset på fälgarna, så de hamnar för långt in i hjulhusen.

Espritfactfile och lotusespritworld är båda guldgruvor för Esprit-spekulanter, med massor av information, tips och råd. Rekommenderas varmt...

Ang. S4an så tycker jag också att det verkligen är värt att fundera på om du har möjlighet att stretcha budgeten. Personligen tycker jag att S4an känns som en betydligt modernare bil både exteriört och interiört - när det gäller förändringarna under skalet hittar du allt på ovan nämnda siter.

Just Johnnys bil har väl också nyligen fått ny kamrem, om jag inte minns fel, och är i mycket fint skick.
Magnus, Esprit V8-GT
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

I den engelska tidningen "Classic & Sports Car" så listar de Esprit Turbo 1987-93:

"Show"= 17500 pund (ca. 230000 kr.)
"Average"= 10000 pund (ca. 130000 kr.)
"Restoration"= 5000 pund (ca. 65000 kr.)

Det är ju dock väldigt få bilar som verkligen är "Show". Att det här exemplaret hade gått lite är ju bra för då är väl inte mekaniken så sliten, men det innebär ju också att den stått mycket och då kan bl.a. gummidetaljer torka och packningar börja läcka.
/Rikard
jim
Användare

Post by jim »

:-D tack alla för eran hjälp :-D
Mikael_W
Forumadministratör

Post by Mikael_W »

Jim, de har satt ner priset nu på den lotusen du var intresserad av, 209 000kr vill de ha för den nu :steer:
Mikael, Fisker Karma
Guest

Post by Guest »

Sen går det säkert att pruta ner några 1000-lappar till :-D
Guest

Post by Guest »

Rikard wrote:I den engelska tidningen "Classic & Sports Car" så listar de Esprit Turbo 1987-93:

"Show"= 17500 pund (ca. 230000 kr.)
"Average"= 10000 pund (ca. 130000 kr.)
"Restoration"= 5000 pund (ca. 65000 kr.)
Tycker inte man kan jämföra engelska och svenska ("europeiska" priser). Kolla bara på Exige och 340R som är mycket billigare i England.... Vem vill ha högerstyrt? Dessutom påverkar ju högerstyrningen andrahandsvärdet, vilket i sin tur betyder att du inte gjort någon bra affär....
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Nä, det är klart att högerstyrt är en nackdel i Sverige. Om man inte är en riktig anglofil alltså, som bara accepterar att växla med vänster hand :-D
Men det finns ju en större marknad för Lotusbilar i GB, så jag tänkte att prisbilden är lite mer stabil där. I Sverige tycker jag att det ibland verkar som om bilhandlare (och privatpersoner) bara hittar på priser på Lotusbilar, som därför varierar väldigt. Men prisläget är helt klart lägre i GB. Jag har dock sett ett par Esprit Turbo SE på www.blocket.se under våren som kostat under 200.000, men de är borta nu (någon som vet ngt. om de bilarna?).
Post Reply