Mappning av motor (rover vvc)
Mappning av motor (rover vvc)
Hej,
Jag har skaffat en Emerald k6 till en VVC-motor. Fick med en "grund"-map som emerald gjort för en likadan motor, har kopplat in allt och motorn startade på första försöket och verkar gå hyggligt! (obelastat).
Är det någon som vet hur pass lika olika exemplar av samma motortyp brukar vara?
-Själv skulle jag gissa på att vevaxel och kam-sensorerna ej borde skilja sig => kamtider och tändning bör bli rätt om man använder mappen på ett annat motorexemplar än vad den är gjord på.
-Insprutningen kanske kan skilja en del då den beror på bland annat bränsletryck från bilen och eventuellt är olika exemplar av insprutmunstyckena lite olika (gissningar igen).
-Temp och tryckgivarna kanske också kan skilja sig lite mellan olika exemplar..?..
Om någon har tips om vad som skulle kunna skada motorn vore jag tacksam! :)
-Själv gissar jag att för mager blandning ger högre avgastemp vilket troligen inte är så bra för avgasventilerna, detta borde dock gå att undvika genom att titta på lambdavärdet.?..
-Om man skulle ställa in för tidig tändning borde det heller inte vara bra... Men den bör enligt resonemanget ovan om motorindivider förhoppningsvis vara rätt...
Som ni märker har jag inte full koll... Men jag hinner kanske lära mig lite mer innan snön smälter! :)
Jag har skaffat en Emerald k6 till en VVC-motor. Fick med en "grund"-map som emerald gjort för en likadan motor, har kopplat in allt och motorn startade på första försöket och verkar gå hyggligt! (obelastat).
Är det någon som vet hur pass lika olika exemplar av samma motortyp brukar vara?
-Själv skulle jag gissa på att vevaxel och kam-sensorerna ej borde skilja sig => kamtider och tändning bör bli rätt om man använder mappen på ett annat motorexemplar än vad den är gjord på.
-Insprutningen kanske kan skilja en del då den beror på bland annat bränsletryck från bilen och eventuellt är olika exemplar av insprutmunstyckena lite olika (gissningar igen).
-Temp och tryckgivarna kanske också kan skilja sig lite mellan olika exemplar..?..
Om någon har tips om vad som skulle kunna skada motorn vore jag tacksam! :)
-Själv gissar jag att för mager blandning ger högre avgastemp vilket troligen inte är så bra för avgasventilerna, detta borde dock gå att undvika genom att titta på lambdavärdet.?..
-Om man skulle ställa in för tidig tändning borde det heller inte vara bra... Men den bör enligt resonemanget ovan om motorindivider förhoppningsvis vara rätt...
Som ni märker har jag inte full koll... Men jag hinner kanske lära mig lite mer innan snön smälter! :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
-
Bo Hellberg
- Stamgäst
Re: Mappning av motor (rover vvc)
Emerald har en hel del info på sin hemsida. Vidare finns manual att läsa. Om inte detta skulle räcka har Dave Walker gett ut en bok i Haynes serien som heter "Engine Management"
Allt detta kanske inte besvarar dina specifika frågor, men ger en utmärkt bakgrund för att begripa det hela.
En hel del av dina farhågor kan också lösas automatiskt genom att låta systemet ta hand om finliret. Har man nu en dator så varför inte låta den arbeta?
Bosse
PS Emeralds grundmapp är med all sannolikhet lagd på den säkra sidan varför du inte behöver oroa dig.
Allt detta kanske inte besvarar dina specifika frågor, men ger en utmärkt bakgrund för att begripa det hela.
En hel del av dina farhågor kan också lösas automatiskt genom att låta systemet ta hand om finliret. Har man nu en dator så varför inte låta den arbeta?
Bosse
PS Emeralds grundmapp är med all sannolikhet lagd på den säkra sidan varför du inte behöver oroa dig.
Tackar!
Har kikat på emeralds hemsida och i manualen. Dave Walkers bok kan nog vara intressant!
Självlärningsfunktionen som finns för att justera mängden bensin tänkte jag testa så snart snön smält... :)
Har kikat på emeralds hemsida och i manualen. Dave Walkers bok kan nog vara intressant!
Självlärningsfunktionen som finns för att justera mängden bensin tänkte jag testa så snart snön smält... :)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Har du gjort något mer med motorn eller bara bytt burk, är lite intresserad för nästa steg för mig är isåfall ett programmerbart system typ Emerald. Min är portad med andra kammar och spjällhus i UK och sägs ha kanske 150+ i sig. Hade av toppen för att vara säker på att det var ordentligt gjort med rätt toppackning och den är maximalt tagen det man kan göra är överladdning eller bara vassare kammar och styrdom. Men jag vet inte, det ska hålla också, tydligen är det lätt att man med Rovermotorn får problem om man går över 160-170 häst och måste förstärka bottendel och byta stakar
Anders
Anders
Nybliven Eliseägare
Anders !
Tror att "risk-gränsen" för K4-motorn är lite högre
än den du försiktigt angett. Oftast hör man att det
först vid effekter över 180 hkr så finns risk för problem.
I en mycket debatterad artikel som publicerades för ca
4 år sedan hävdade Rovers tekniker att man inte en vid
effekter över denna angivna behövde förstärka "the bottom
end" utan det viktigaste man kunde göra var att balansera
motorn väl. En intressant jämförelse är vad Caterham Cars
gjorde med samma motorer som Lotus. För det första hade
man tillgång till dom tidigare än Lotus och man plockade också
ut högre effekter. I R500 tog man ut ca 240 hkr. Till och med mer
i den variant som kallades Evo. Fast där hade man ökat cylinder-
volymen något. Serviceintervallen var dock oerhört korta !
Villl minnas att man rekommenderade en total översyn efter
5000 miles. Dessa starkaste motorvarianter hade dock inte VVC,
fast man hade specialtoppar med stora ventiler, extrema kammar
och spjällhus med roterande slid.
De senare värstingmotorerna från Caterham var som bekant
2,0 Duratec. Dessa motorer var inte alls lika stressade.
hälsn
Lasse H
Tror att "risk-gränsen" för K4-motorn är lite högre
än den du försiktigt angett. Oftast hör man att det
först vid effekter över 180 hkr så finns risk för problem.
I en mycket debatterad artikel som publicerades för ca
4 år sedan hävdade Rovers tekniker att man inte en vid
effekter över denna angivna behövde förstärka "the bottom
end" utan det viktigaste man kunde göra var att balansera
motorn väl. En intressant jämförelse är vad Caterham Cars
gjorde med samma motorer som Lotus. För det första hade
man tillgång till dom tidigare än Lotus och man plockade också
ut högre effekter. I R500 tog man ut ca 240 hkr. Till och med mer
i den variant som kallades Evo. Fast där hade man ökat cylinder-
volymen något. Serviceintervallen var dock oerhört korta !
Villl minnas att man rekommenderade en total översyn efter
5000 miles. Dessa starkaste motorvarianter hade dock inte VVC,
fast man hade specialtoppar med stora ventiler, extrema kammar
och spjällhus med roterande slid.
De senare värstingmotorerna från Caterham var som bekant
2,0 Duratec. Dessa motorer var inte alls lika stressade.
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Jo,
Jag har också läst 180 som gräns men vill ha hängslen och livrem för det ska hålla och inte bara meka och det intressanta är vikt effekt förhållandet och 2001 är inte så tung som dom senare med en massa krafs som ABS och annat onödigt och med 150-150 häst räcker det långt men det är ju alltid kul med extra effekt fast jag vet inte riktigt vad man ska ha det till. Tycker att upp till 200 så räcker det till och åker egentligen inte över det, det är ju en bil för kurviga vägar
Jag har också läst 180 som gräns men vill ha hängslen och livrem för det ska hålla och inte bara meka och det intressanta är vikt effekt förhållandet och 2001 är inte så tung som dom senare med en massa krafs som ABS och annat onödigt och med 150-150 häst räcker det långt men det är ju alltid kul med extra effekt fast jag vet inte riktigt vad man ska ha det till. Tycker att upp till 200 så räcker det till och åker egentligen inte över det, det är ju en bil för kurviga vägar
Nybliven Eliseägare
Min är en original VVC-motor från en mgzr. Om man har rätt styrbox till motorn tror jag inte byte till emerald är direkt nödvändigt. Men om man som du har portat och bytt kammar m.m. är det nog vettigt att kunna mappa, d.v.s. skaffa t.ex. en emerald eller liknande.a_annell wrote:Har du gjort något mer med motorn eller bara bytt burk, är lite intresserad för nästa steg för mig är isåfall ett programmerbart system typ Emerald. Min är portad med andra kammar och spjällhus i UK och sägs ha kanske 150+ i sig. Hade av toppen för att vara säker på att det var ordentligt gjort med rätt toppackning och den är maximalt tagen det man kan göra är överladdning eller bara vassare kammar och styrdom. Men jag vet inte, det ska hålla också, tydligen är det lätt att man med Rovermotorn får problem om man går över 160-170 häst och måste förstärka bottendel och byta stakar
Anders
Läste någon artikel som beskrev att många problem med rover-motor-ras kunde bero på dålig balansering som Lasse skriver (kanske använder ett lättare eftermarknadssvänghjul och liknande). Vet dock inte om det stämmer, är väl som alltid att många personer kan vara lite partiska och gärna vill tro ett eller annat (som t.ex. vissa andra som tycker att rovermotorn är så förskräckligt dålig att den inte ens duger som bojsänke (=för lätt..
(hoppas att snön smält lite till helgen så att man kan ut och lufta bilen en aning på vägen vid garaget!)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Ja nu rycker det i högerbenet men hela vår infart är en enda iskana och i garaget står Cobran och blockerar som absolut inte tål is på gatan. Jag vill nu kunna göra en rockard så att Lotusen är längst bak så jag kan testa den lite efter topp lyftet och sen måste framvagnen ställas in eftersom jag byggt om den till vänsterstyrd. Efter vad jag läst mig till med den kammen som sitter i behövs inte nån annan styrburk. Däremot om jag stoppar i ett steg vassare kam måste jag gå upp i spridare och ha tex ett Emerald syrsystem som är programmerbart.
Men det är inte aktuellt, Lotusen får nu vara som den är och i nästa vecka ska jag åka över till UK och kika på nästa projekt som blir en GT40 replika.
Hejsvejs.
Men det är inte aktuellt, Lotusen får nu vara som den är och i nästa vecka ska jag åka över till UK och kika på nästa projekt som blir en GT40 replika.
Hejsvejs.
Nybliven Eliseägare
Låter kul med en GT40!! :)
Lite mappning igen:
Motorn har nu körts en del och den funkar hyffsat bra men är aningen svårstartad ibland, men det skall nog gå att fixa till!
Jag har dock lite problem med att få dom variabla kammarna att fungera med emeralden, så om det är någon här som har någon gissning vad det kan vara så skulle jag bli väldigt tacksam! (manualen är ju väldigt dåligt uppdaterad för emeralden så den har inte med något om VVC-styrningen)
Problem: När jag använder loggfunktionen i emeraldens mjukvara kan jag se t.ex. varvtal m.m. men kamvinkelsensorn visar noll samt även "vvt-target". Har testat olika skärmade kablar där skärmen kopplats in dels på signaljorden och även på höljet till ECU:n, kabeln ligger nu också långt ifrån de andra styrkablarna till tändning m.m.
Tycker det är lite konstigt att vvt-target också visar noll, de rätta kamvinklarna finns i mappen... Så det kanske är någon inställning jag glömt?
(jag har mätt på kamvinkelsensorn och får ca 1,3kohm, så den bör vara hel)
Lite mappning igen:
Motorn har nu körts en del och den funkar hyffsat bra men är aningen svårstartad ibland, men det skall nog gå att fixa till!
Jag har dock lite problem med att få dom variabla kammarna att fungera med emeralden, så om det är någon här som har någon gissning vad det kan vara så skulle jag bli väldigt tacksam! (manualen är ju väldigt dåligt uppdaterad för emeralden så den har inte med något om VVC-styrningen)
Problem: När jag använder loggfunktionen i emeraldens mjukvara kan jag se t.ex. varvtal m.m. men kamvinkelsensorn visar noll samt även "vvt-target". Har testat olika skärmade kablar där skärmen kopplats in dels på signaljorden och även på höljet till ECU:n, kabeln ligger nu också långt ifrån de andra styrkablarna till tändning m.m.
Tycker det är lite konstigt att vvt-target också visar noll, de rätta kamvinklarna finns i mappen... Så det kanske är någon inställning jag glömt?
(jag har mätt på kamvinkelsensorn och får ca 1,3kohm, så den bör vara hel)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
- Marcus N
- Forumveteran
Lotus Elise -97
Hej
Vet att TS-motorsport kan detta med att mappa en VVC med Emerald - kanske värt att dra dit bilen, det är inte trivialt att mappa en VVC motor har jag förstått
Har pratat med dem några gånger om kost för att porta, och mappa upp en VVC motor
Det låg på ~ 30 ksek för färdig bil med ~180 kusar...
http://www.tsmotor.com/
Joachim
Vet att TS-motorsport kan detta med att mappa en VVC med Emerald - kanske värt att dra dit bilen, det är inte trivialt att mappa en VVC motor har jag förstått
Har pratat med dem några gånger om kost för att porta, och mappa upp en VVC motor
Det låg på ~ 30 ksek för färdig bil med ~180 kusar...
http://www.tsmotor.com/
Joachim
Tackar!!
Skall fråga på seloc!
Postar lite mer info här också ifall någon annan kan ha nytta av det:
Idag plockade jag med oscilloskopet till garaget och kollade hur signalen från kamvinkelsensorn såg ut vid kontakten till ECU:n (ursäkta dålig bild...):

Det är 0,5V/div. Såg inga störningar från tändning m.m. så skärmen borde vara ok, däremot är den andra pulsen lite större än den första, men jag tycker att ECU:n borde kunna trigga på det ändå...
Har också en logg på mystiskt värde från kamsensorn:

Kamsensorn plus övriga VVC-värden visar noll nästan hela tiden, men ibland hoppar dom till och visar ganska orimliga värden...
Får se vad jag får för svar på seloc (och från emerald om dom svarar på mail)
Skall fråga på seloc!
Postar lite mer info här också ifall någon annan kan ha nytta av det:
Idag plockade jag med oscilloskopet till garaget och kollade hur signalen från kamvinkelsensorn såg ut vid kontakten till ECU:n (ursäkta dålig bild...):

Det är 0,5V/div. Såg inga störningar från tändning m.m. så skärmen borde vara ok, däremot är den andra pulsen lite större än den första, men jag tycker att ECU:n borde kunna trigga på det ändå...
Har också en logg på mystiskt värde från kamsensorn:

Kamsensorn plus övriga VVC-värden visar noll nästan hela tiden, men ibland hoppar dom till och visar ganska orimliga värden...
Får se vad jag får för svar på seloc (och från emerald om dom svarar på mail)
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Nu äntligen så funkar motor + ECU som dom skall!! :)
Har fått en massa tips av Emerald och på seloc. Till slut så skruvade jag isär toppen på motorn och såg att vvc mekaniken satts ihop fel.... (köpte vad jag trodde var en fungerande motor, så det var inte det första jag misstänkte tyvärr. Nu har jag lärt mig att man bör öppna och titta till motorn innan man stoppar den i bilen... så går det när man är lat.. :) ).
Efter att ha satt ihop allt korrekt enligt alla markeringar så funkar den riktigt bra! VVC mekaniken verkar tyst och motorn varvar fint upp till lite över 7k.
En bra tråd med bilder på seloc:
(om någon kanske har nytta av den)
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 841&page=5
Har fått en massa tips av Emerald och på seloc. Till slut så skruvade jag isär toppen på motorn och såg att vvc mekaniken satts ihop fel.... (köpte vad jag trodde var en fungerande motor, så det var inte det första jag misstänkte tyvärr. Nu har jag lärt mig att man bör öppna och titta till motorn innan man stoppar den i bilen... så går det när man är lat.. :) ).
Efter att ha satt ihop allt korrekt enligt alla markeringar så funkar den riktigt bra! VVC mekaniken verkar tyst och motorn varvar fint upp till lite över 7k.
En bra tråd med bilder på seloc:
(om någon kanske har nytta av den)
http://forums.seloc.org/viewthread.php? ... 841&page=5
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Hej Stefan,
Jag Verkar ha precis samma fel som du hade dvs. Motorn går men mätt kamduration står på noll (hoppar till ibland dock). Exakt vad var det som var fel på mekanismen i ditt fall? Lyfter jag ventilkåpan så ser jag att inspektionshålen för VVC mekanismen är rätt på båda sidorna. Efter att ha satt mig in lite i hur mekanismen fungerar så förstår jag inte vad det skulle kunna finnas för potentiella fel i mekanismen som gör att emeralden inte kan tolka det pulståg som pruduceras av kam givaren. Det känns som om att jag har ett jord och eller skärmfel som gör att givarna inte tolkas korrekt men hade varit intressant att veta exakt vad som strulade för dig?
Hälsningar Hans
Jag Verkar ha precis samma fel som du hade dvs. Motorn går men mätt kamduration står på noll (hoppar till ibland dock). Exakt vad var det som var fel på mekanismen i ditt fall? Lyfter jag ventilkåpan så ser jag att inspektionshålen för VVC mekanismen är rätt på båda sidorna. Efter att ha satt mig in lite i hur mekanismen fungerar så förstår jag inte vad det skulle kunna finnas för potentiella fel i mekanismen som gör att emeralden inte kan tolka det pulståg som pruduceras av kam givaren. Det känns som om att jag har ett jord och eller skärmfel som gör att givarna inte tolkas korrekt men hade varit intressant att veta exakt vad som strulade för dig?
Hälsningar Hans
Elise S1
Super Seven
Fischer Fury
Super Seven
Fischer Fury