Hej,
Jag är ny här på forumet.
Jag har funderingar på att byta ut min MGF mot en Elise S2 2001-2003 från UK.
Är det någon som har tips på websidor med beg. bilar, förutom Ebay, Pistonhead och Autotrader?
Om jag har förstått det rätt så kan man justera om framljusen för högertrafik, stämmer det?
Vet någon om en bra bilhandlare i UK, som har många Eliser och är bra att göra affärer med?
Vad kan man tänkas att betala i försäkring för en Elise 2001, om man är en 45-årig gubbe som bor på landet utanför Linköping?
Övriga tips och råd, runt import från UK mottages med tacksamhet.
/ Tomas
Import av Elise S2 från UK
Import av Elise S2 från UK
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
Porsche Cayman S -10
Har tidigare ägt: Lotus Elise Type 25 -02, Jaguar XK8, MGF, Triumph Spitfire, MGB........
- Nillet
- Forumadministratör
Re: Import av Elise S2 från UK
Det finns några här på forumet som importerat och kan ge dig råd.
Pistonheads ser ut att vara en bra ställe att leta på (letar där dagligen).
Vill du slippa stöket med importen finns det en bilhandlare i Mjölby (borde vara nära dig) som tar hem Lotusar, kolla på blocket.
Försäkringar är mycket inviduellt så vad vi än säger så blir det fel, enklast är att ringa runt till försäkringebolagen och kolla.
Dina uppgifter är ganska lika mina och tyder på att det inte blir allt för dyrt.
Pistonheads ser ut att vara en bra ställe att leta på (letar där dagligen).
Vill du slippa stöket med importen finns det en bilhandlare i Mjölby (borde vara nära dig) som tar hem Lotusar, kolla på blocket.
Försäkringar är mycket inviduellt så vad vi än säger så blir det fel, enklast är att ringa runt till försäkringebolagen och kolla.
Dina uppgifter är ganska lika mina och tyder på att det inte blir allt för dyrt.
Försäkringen hamnar väl på ca 5000-9000 om den inte är 10 år gammal då kan du försäkra den hos bilsport mc med sk entuiastförsäkring om du är medlem i lotusklubben. Enda nackdelen med att importera en lotus från uk är väl rattplaceringen men man sparar en massa pengar men ge dig inte på att bygga om den till vänsterstyrd om du inte är duktig på att skruva och kostnaden i delar hamnar på ca 20000 tusenlappar och em massa timmar.
Men det är inget problem att ha ratten på höger sida om man nu inte har en fru som proåsra på att ratten nu ska va på vänster sida och man är en toffel (som jag)
Men jag skulle tro att du kan spara 20-40 tusen på att ta in en själv plus att utbudet är stort men kolla bilen noga, lyft upp och leta efter ev skador om den har varit av, eller varit mycket åkt på bana. Har den Rovermotorn kolla om den har fått ny toppackning av den nya typen som är av flerskiktstyp och nya bultar samt oilrail
Lycka till
Men det är inget problem att ha ratten på höger sida om man nu inte har en fru som proåsra på att ratten nu ska va på vänster sida och man är en toffel (som jag)
Men jag skulle tro att du kan spara 20-40 tusen på att ta in en själv plus att utbudet är stort men kolla bilen noga, lyft upp och leta efter ev skador om den har varit av, eller varit mycket åkt på bana. Har den Rovermotorn kolla om den har fått ny toppackning av den nya typen som är av flerskiktstyp och nya bultar samt oilrail
Lycka till
Nybliven Eliseägare
Jag tycker nog att ratten sitter på "the Right Side"
Jag jobbat i UK under några olika omgångar, så rattens placering är inte så viktig för mig.
Ser fram emot fler råd och tips.
/ Tomas
Jag jobbat i UK under några olika omgångar, så rattens placering är inte så viktig för mig.
Ser fram emot fler råd och tips.
/ Tomas
Tomas Karlsson
Porsche Cayman S -10
Porsche Cayman S -10
Tips, be Sune från Skåne att skicka bilder på sin. Adressen är: haakon.palmqvist@telia.com
Priset går nog att förhandla om i snöyran.
Priset går nog att förhandla om i snöyran.
Sune
Autotrader, Pistonheads samt forumet på Seloc är de sidor jag kikar mest på. Om det är någon speciell modell du är ute efter fungerar alltid Google med lämpliga sökord (inkl. sale)
Utöver att undersöka bilen kan det alltid vara bra att göra en sökning på säljaren på Seloc. Jag hittade en bil på eBay som såg småintressant ut, men en sökning på Seloc gjorde att jag inte ens bemödade mig med att lyfta på luren.
Det finns trådar här på forumet kring ombyggnad av strålkastare. Officiellt skall det inte gå, men inofficiellt har det gjorts och fungerar uppenbarligen. Nya strålkastare kostar en bra slant till S2.
Lycka till med letandet!
Cheers,
Stefan-som-också-letar-bil-i-England-men-inte-kan-bestämma-sig
Utöver att undersöka bilen kan det alltid vara bra att göra en sökning på säljaren på Seloc. Jag hittade en bil på eBay som såg småintressant ut, men en sökning på Seloc gjorde att jag inte ens bemödade mig med att lyfta på luren.
Det finns trådar här på forumet kring ombyggnad av strålkastare. Officiellt skall det inte gå, men inofficiellt har det gjorts och fungerar uppenbarligen. Nya strålkastare kostar en bra slant till S2.
Lycka till med letandet!
Cheers,
Stefan-som-också-letar-bil-i-England-men-inte-kan-bestämma-sig
Stefan Axelsson
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Blogg: https://stefansmodellbilar.wordpress.com
Opel Speedster -01 :: såld
Lotus Evora S -12 :: såld
Lotus Esprit S3 -84 :: såld
Lotus Elan S2 -94 :: såld
Jaguar F-Type -13 :: Leksak
Mini Cooper S -20 :: Bruksbil
Hej Tomas,
Hur har det för dig med letandet av bil, hittat drömbilen än? Säg bara till om du har några specifika funderingar kring köpet, jag importerade min bil våren 2009 och tycker mig ha hyffsat bra koll på hur det funkar. Kan även rekommendera en sökning här på forumet, då jag tror att du kan hitta svar på de flesta frågor du kan tänkas ha kring import, försäkring, besiktning osv.
Lycka till!
Hur har det för dig med letandet av bil, hittat drömbilen än? Säg bara till om du har några specifika funderingar kring köpet, jag importerade min bil våren 2009 och tycker mig ha hyffsat bra koll på hur det funkar. Kan även rekommendera en sökning här på forumet, då jag tror att du kan hitta svar på de flesta frågor du kan tänkas ha kring import, försäkring, besiktning osv.
Lycka till!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Lotus Elise Sport 220 -20
-
Anders Bohman
- Användare
Hej Tomas
Precis som "Nillet" säger så har du bra hjälp alldeles runt hörnet! Pierre Andersson på Bilhallen i Mjölby är bilhandlare och även en sportbilsensusiast, och han har som hobby och självklart för att tjäna en hacka att plocka hem sportbilar från England. Det funkar på detta sätt att han har en kontakt i England som letar upp bra objekt och fixar alla papper samt köper det tänkta objektet.
Sedan åker Pierre över själv och hämtar hem bilen, fixar reg.bes samt allt som tillhör denna! För detta betalar kunden (om han godkänner bilen) 20.000kr. Detta inkluderar alla kostnader i England med Pierre´s kontakt, resor, reg.bes samt ev ombyggnation. Sedan får du som köpare Pierre´s bilfirmas alla garantier och det är ju inte fel!!!
Vi köpte våran Exige S på detta sätt och var mycket nöjda.
Jag kan tala om att det börjar fylla på rätt så duktigt med Eliser/ Exiger här i Östergötland nu,,SKOJ.
Anders Bohman
Precis som "Nillet" säger så har du bra hjälp alldeles runt hörnet! Pierre Andersson på Bilhallen i Mjölby är bilhandlare och även en sportbilsensusiast, och han har som hobby och självklart för att tjäna en hacka att plocka hem sportbilar från England. Det funkar på detta sätt att han har en kontakt i England som letar upp bra objekt och fixar alla papper samt köper det tänkta objektet.
Sedan åker Pierre över själv och hämtar hem bilen, fixar reg.bes samt allt som tillhör denna! För detta betalar kunden (om han godkänner bilen) 20.000kr. Detta inkluderar alla kostnader i England med Pierre´s kontakt, resor, reg.bes samt ev ombyggnation. Sedan får du som köpare Pierre´s bilfirmas alla garantier och det är ju inte fel!!!
Vi köpte våran Exige S på detta sätt och var mycket nöjda.
Jag kan tala om att det börjar fylla på rätt så duktigt med Eliser/ Exiger här i Östergötland nu,,SKOJ.
Anders Bohman
Anders Bohman.
Alfa romeo 2000 GTV 71á banoptimerad med dubbelstiftsconversion
Exige cup 255
+ lite till
Alfa romeo 2000 GTV 71á banoptimerad med dubbelstiftsconversion
Exige cup 255
+ lite till