Lotusrelaterade tidningsartiklar!
Re: Lotusrelaterade tidningsartiklar!
Classic& sports car dec 2010 skriver en sida om Lotus Elite2,2 som de köpt in som "redaktionsbil"
I den 36-sidiga specialbilagan "Greatest ever drivers cars"
finns Lotus Elise på plats 14 (1 sida) och Lotus Elan plats 4 (1 uppslag)
I den 36-sidiga specialbilagan "Greatest ever drivers cars"
finns Lotus Elise på plats 14 (1 sida) och Lotus Elan plats 4 (1 uppslag)
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Dissecting the Lotus Metamorphosis: The Company
http://www.autoblog.com/2010/11/23/diss ... e-company/
Intressant artikel om Lotus framtid och dess fem nya modeller som under skalet egentligen bara är 2,5 modeller!
http://www.autoblog.com/2010/11/23/diss ... e-company/
Intressant artikel om Lotus framtid och dess fem nya modeller som under skalet egentligen bara är 2,5 modeller!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Nummer 152 av EVO dök ner i brevlådan igår med en del Lotusinnehåll. Det har blivit dags att utse årets bil och där är Evora S med och kämpar för att försöka försvara Evorans seger ifjol. Även årets trackday bil skall utses och även där återfanns Lotus på första plats förra året med 2-eleven GT4, det faller på Exige S RGB Special Edition att försöka försvara segern i denna kategori. I denna kategori återfinns även Caterham Superlight R400 och en annan av mina favoriter Ginetta G40.
Helt klart ett läsvärt nummer!
Helt klart ett läsvärt nummer!
Daniel Aspenberg
Tack för tipset, Daniel !
Då blir att att ta sig till ICA om någon vecka för att plocka
på sig ett nummer av tidningen. Är inte prenumerant längre.
Började tycka att man skrev lite för mycket om bilar som
egentligen är ointressanta för mig. Blir därför bara vissa hand-
plockade nummer numera. Samma sak med Automobil för övrigt.
Har prenumererat i en massa år, men känner idag att det kanske
är ett nummer av fyra som jag verkligen uppskattar. Kommer inte
att förlänga prenumerationen när den går ut i vår. Blivit lite mycket
av artiklar om amerikanare, stora Mercor, M3:or, hot-hatches och
vanliga bruksbilar. Fast de bra numren är riktigt bra !
hälsn
Lasse H
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Ursäkta sent svar, det stämmer! Jag fick plåtarna dagen innan träffen och kunde inte undgå att åka på en träff med popup-tema...STELL wrote:Baksidan av en Excel syns på bild i Automobil 9. -10
Det är från Träffpunkt -80
Reg# slutar med 988. Är det Den som kom in i våras?
/richard
Jag önskar att jag själv varit där, men en trasig koppling stoppade mig.17932 wrote:Ursäkta sent svar, det stämmer! Jag fick plåtarna dagen innan träffen och kunde inte undgå att åka på en träff med popup-tema...STELL wrote:Baksidan av en Excel syns på bild i Automobil 9. -10
Det är från Träffpunkt -80
Reg# slutar med 988. Är det Den som kom in i våras?
Jag hoppas på att få den fixad under våren.
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Håller med dig helt och hållet angående Automobil, kommer heller inte att förlänga min prenumeration när det blir dags. Känns lite tråkigt då jag har en komplett samling från första numret 1982 till idag sånär som på ett par årgångar kring millenieskiftet. Även Evo har haft en svacka men tycker att de har bättrat sig på sistone, så de får hänga med ett tag till!Lasse H wrote:Tack för tipset, Daniel !
hälsn
Lasse H
Daniel Aspenberg
Thoroughbred & Classic Cars Magazine har haft en del Lotus i de senaste numren
December 2010: Lotus 72
Februari 2011: Exige S1
Mars 2011: Motorn 918 V8
/Gunnar E
December 2010: Lotus 72
Februari 2011: Exige S1
Mars 2011: Motorn 918 V8
/Gunnar E
- Rickard
- Svårt Lotus-beroende
Teknikens Världs nya tidning "klassiska bilar" har i förra numret det dom kallar en köpguide för Lotus Europa.
I mina ögon en rätt trist och intetsägande artikel i en förövrigt usel tidning.
I mina ögon en rätt trist och intetsägande artikel i en förövrigt usel tidning.
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1
Å en hel del annat.
Automobil #3 2011 skriver om Lotus Esprit V8 GT på 5 sidor.
Äntligen en intressant bil i en tidning som totalt tappat stinget sista tiden (tyvärr).
Äntligen en intressant bil i en tidning som totalt tappat stinget sista tiden (tyvärr).
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Stellan !
Håller helt med beträffande Automobil.
Efter att ha varit lojal prenumerant i många år
så har jag nu inte förlängt prenumerationen.
Betyder att det senaste numret, 3/11, är det sista
jag får hemskickat. Begripligt att det är svårt att
göra en tidning som passar alla bilentusiaster, men
med det förändrade fokus man fått den senaste tiden
så känner i alla fall jag att det inte är mig man vänder
sig till. Sen är det bara att beklaga att trots att Automobil
blivit så mycket sämre i mina ögon (säkert inte allas !) så
är det fortfarande den bästa svenska biltidningen !! Suck !
hälsn
Lasse H
Håller helt med beträffande Automobil.
Efter att ha varit lojal prenumerant i många år
så har jag nu inte förlängt prenumerationen.
Betyder att det senaste numret, 3/11, är det sista
jag får hemskickat. Begripligt att det är svårt att
göra en tidning som passar alla bilentusiaster, men
med det förändrade fokus man fått den senaste tiden
så känner i alla fall jag att det inte är mig man vänder
sig till. Sen är det bara att beklaga att trots att Automobil
blivit så mycket sämre i mina ögon (säkert inte allas !) så
är det fortfarande den bästa svenska biltidningen !! Suck !
hälsn
Lasse H
Jag som var mycket perifert inblandad i tidningen Automobil under en tid för några år sedan kan konstatera att publikationen haft toppar och dalar under åren, lite i takt med att redaktioner stuvats om och ägarförhållanden ändrats.
I nuläget måste jag ändå ge de som jobbar med tidningen en eloge för att de med tanke på de resurser som står till buds svänger ihop en helt okej produkt. Även om den kanske inte varit riktigt lika köttig på senaste tiden. Det egenproducerade skriveriet och bildmaterialet håller imponerande klass och det är nog helt de enskilda individernas förtjänst. Jag tänker på herrar Carlquists och Östlunds insatser.
Naturligtvis är tidningen inte alls i klass med t.ex. Evo, men det kan man ju inte begära. Den svenskspråkiga marknaden för bil-nörd-tidskrifter är ju minimal och dessutom fett överetablerad.
Själv skulle jag glatt offra ett antal svenska "biltidningar" för en mer bilkörningsfokuserad trycksak.
Mer teknik, analyser och körteknik, reportage från banåkaträffar och om biltokar och teknik, kryddat med snygga bilder. En blandning av Evo, Circuit Driver, Racecar Engineering och gamla Illustrerad Motorsport.
Tyvärr är vi väl bara några hundra i Sverige som vill ha en så'n blaska så det blir ju inte ekonomiskt möjligt att få till det. Som substitut får vi hålla tillgodo med att skriva och drömma själva på diverse web-communities som t.ex. http://www.rejsa.nu.
Webben i all ära... Men känslan av att vittja brevlådan och sprätta upp senaste numret av favorittrycksaken är speciell. Först snabbt bläddra igenom för en överblick, känna lukten av trycket. Och att sedan vid lämpligt tillfälle i lugn och ro drömma sig bort i artiklar och reportage. Den upplevelsen är för mig många gånger större än att browsa runt på webben... Ipad - fnys.
Åsså apropå trådens rubrik... Man kanske skulle ta kontakt med grabbarna på Automobilredaktionen och se om det kan snos ihop en liten Lotusbanåkaartikel i samband med träffen på Knutan...

I nuläget måste jag ändå ge de som jobbar med tidningen en eloge för att de med tanke på de resurser som står till buds svänger ihop en helt okej produkt. Även om den kanske inte varit riktigt lika köttig på senaste tiden. Det egenproducerade skriveriet och bildmaterialet håller imponerande klass och det är nog helt de enskilda individernas förtjänst. Jag tänker på herrar Carlquists och Östlunds insatser.
Naturligtvis är tidningen inte alls i klass med t.ex. Evo, men det kan man ju inte begära. Den svenskspråkiga marknaden för bil-nörd-tidskrifter är ju minimal och dessutom fett överetablerad.
Själv skulle jag glatt offra ett antal svenska "biltidningar" för en mer bilkörningsfokuserad trycksak.
Mer teknik, analyser och körteknik, reportage från banåkaträffar och om biltokar och teknik, kryddat med snygga bilder. En blandning av Evo, Circuit Driver, Racecar Engineering och gamla Illustrerad Motorsport.
Tyvärr är vi väl bara några hundra i Sverige som vill ha en så'n blaska så det blir ju inte ekonomiskt möjligt att få till det. Som substitut får vi hålla tillgodo med att skriva och drömma själva på diverse web-communities som t.ex. http://www.rejsa.nu.
Webben i all ära... Men känslan av att vittja brevlådan och sprätta upp senaste numret av favorittrycksaken är speciell. Först snabbt bläddra igenom för en överblick, känna lukten av trycket. Och att sedan vid lämpligt tillfälle i lugn och ro drömma sig bort i artiklar och reportage. Den upplevelsen är för mig många gånger större än att browsa runt på webben... Ipad - fnys.
Åsså apropå trådens rubrik... Man kanske skulle ta kontakt med grabbarna på Automobilredaktionen och se om det kan snos ihop en liten Lotusbanåkaartikel i samband med träffen på Knutan...
Lasse !
Är nog beredd att hålla med dig i det mesta du skriver ovan, men
jag känner bäst igen mig på din beskrivning av hur smalt det individuella
bilintresset faktiskt är. Jag fångas inte särskilt av att läsa artiklar om
stora, fyrdörrars Mercor med många hunda newtonmeter i vrid. Inte heller
av artiklar om amerikanska bilar. Eller ens om senaste skaran av hot-hatches eller
lyxbilar som RR, Bentley, Maybach osv. Det betyder att vanligen innehåller
biltidningarna för mig så lite läsvärt att det knappt är lönt att slanta upp.
Sen har jag mina dubier beträffande testernas objektivitet. Det handlar
trots allt om lite för mycket pengar i marknadsföringsvärde för att jag, arma luttrade
människa, ska tro att biltidningarnas redaktioner inte är medvetna om detta.
Sen är Automobils tester alltid intressanta att läsa, även om jag tror att de praktiska
momenten knappast är opåverkbara av den mänskliga faktorn också. Vad jag menar är
att det kanske är (omedvetet ?) lättare att köra snabbt runt en konbana om bilen
passar ens egen uppfattning om hur en bil ska vara ? Sen tillkommer det faktum att
bilföretagen ställer ibland enorma krav på hur testerna ska genomföras. Chris Harris
från EVO har skrivit en nätpublicerad artikel om vilka närmast löjliga krav som Ferrari
ställer för att tidningarna ska få lov att testa deras bilar.Rättvist ? Knappast !
Marknadsföring ? Absolut !
Beträffande Automobil så har en markant förbättring skett de senaste åren och det är
i hur man hanterar det svenska språket ! För ett par, tre år sedan var varje artikel
full med stavfel, meningsuppbyggnadsfel, syftningsfel och en massa tramsiga anglifieringar.
Det är väl kanske inte så allvarligt, men för en gammal stöt som jag är det lite irriterande.
Om inte annat tyder det på en mycket slarvig korrekturläsning.
Tanken om att bjuda in Automobil för att de skulle kunna skriva om vår banträff
har vi haft uppe flera gånger i vår bankommitté. Kontakt togs med tidningen men det var
ingen idé som de tände på. Kanske beroende på att vi saknade rätt kontakter ?
Hälsn
Lasse H
Är nog beredd att hålla med dig i det mesta du skriver ovan, men
jag känner bäst igen mig på din beskrivning av hur smalt det individuella
bilintresset faktiskt är. Jag fångas inte särskilt av att läsa artiklar om
stora, fyrdörrars Mercor med många hunda newtonmeter i vrid. Inte heller
av artiklar om amerikanska bilar. Eller ens om senaste skaran av hot-hatches eller
lyxbilar som RR, Bentley, Maybach osv. Det betyder att vanligen innehåller
biltidningarna för mig så lite läsvärt att det knappt är lönt att slanta upp.
Sen har jag mina dubier beträffande testernas objektivitet. Det handlar
trots allt om lite för mycket pengar i marknadsföringsvärde för att jag, arma luttrade
människa, ska tro att biltidningarnas redaktioner inte är medvetna om detta.
Sen är Automobils tester alltid intressanta att läsa, även om jag tror att de praktiska
momenten knappast är opåverkbara av den mänskliga faktorn också. Vad jag menar är
att det kanske är (omedvetet ?) lättare att köra snabbt runt en konbana om bilen
passar ens egen uppfattning om hur en bil ska vara ? Sen tillkommer det faktum att
bilföretagen ställer ibland enorma krav på hur testerna ska genomföras. Chris Harris
från EVO har skrivit en nätpublicerad artikel om vilka närmast löjliga krav som Ferrari
ställer för att tidningarna ska få lov att testa deras bilar.Rättvist ? Knappast !
Marknadsföring ? Absolut !
Beträffande Automobil så har en markant förbättring skett de senaste åren och det är
i hur man hanterar det svenska språket ! För ett par, tre år sedan var varje artikel
full med stavfel, meningsuppbyggnadsfel, syftningsfel och en massa tramsiga anglifieringar.
Det är väl kanske inte så allvarligt, men för en gammal stöt som jag är det lite irriterande.
Om inte annat tyder det på en mycket slarvig korrekturläsning.
Tanken om att bjuda in Automobil för att de skulle kunna skriva om vår banträff
har vi haft uppe flera gånger i vår bankommitté. Kontakt togs med tidningen men det var
ingen idé som de tände på. Kanske beroende på att vi saknade rätt kontakter ?
Hälsn
Lasse H
- Nillet
- Forumadministratör
Automobil var på gång förra årets bandag då vi nästan hade något jättespännande på gång.
Det gick tyvärr inte som planerat men diskussionen med Östlund/Carlquist var påbörjad...
För övrigt blir det inte mycket till artikel om en bandag (förutom i medlemstidningen)...
Det gick tyvärr inte som planerat men diskussionen med Östlund/Carlquist var påbörjad...
För övrigt blir det inte mycket till artikel om en bandag (förutom i medlemstidningen)...
jag wrote:...kanske kontakta...
Tidigare, när jag smög i kulisserna hos Automobil, gjordes det ganska många enkla "banträffsreportage". Inte bara genom "internt jobb", utan även baserat på externa bilder och texter (från enskilda banåkande entusiaster).ni wrote:Automobil var på gång förra året...
Jag är inte den att bedöma huruvida det ligger nå't värde i att exponera LCCS-träffar i Automobil och jag har ju i nuläget heller ingen aning om hur intresserade tidningen är att eventuellt ta in en artikel. Men om det är i klubbens intresse och någon hugad förser redaktionen med lite bilder och en mer eller mindre färdig text så finns ju iaf förutsättningarna för en liten blänkare. Att få dit någon "reporter" tror jag blir lite svårt...
Det kommer väl att närvara LCCS'are på träffen som är hyggligt vallade både till att skriva och plåta gissar jag...