Ljusbild Elise
Ljusbild Elise
Jag har köpt en Elise S2 från England
Har letat efter tips på hur man vänder ljusbilden har någon tips på hur man gör det
Har letat efter tips på hur man vänder ljusbilden har någon tips på hur man gör det
Re: Ljusbild Elise
Välkommen till forumet och grattis till bilköpet!
Vad är det för S2a du köpt och vilken årsmodell? Det verkar finnas några olika varianter beroende på årsmodell för hur smidigt man kan justera ljusbilden. På tidiga årsmodeller så räcker det, som jag förstått det, att ta bort strålkastarglaset och justera ljusbilden med hjälp av ett reglage. I instruktionsboken står beskrivet hur du gör för att ta bort strålkastarglaset, det går att göra utan att ta av hjulet men första gången innan man vet hur det ser ut så är det nog lättare att ta av hjulet. På lite senare årsmodeller (exempelvis min 111R) så fungerar det på samma sätt med den skillnaden att det på reglaget finns en spärr som gör att man inte kan justera fullt ut, går bara att få en helt rak ljusbild som inte godkänns av bilprovningen. Det löstes med en liten hemmagjord lösning som har funkat bra! På ännu nyare årsmodeller exempelvis Elise R och Exige S så är det tydligen knivigare och jag är osäker på hur man går tillväga.
Vart i Sverige håller du hus?
Lycka till!
Vad är det för S2a du köpt och vilken årsmodell? Det verkar finnas några olika varianter beroende på årsmodell för hur smidigt man kan justera ljusbilden. På tidiga årsmodeller så räcker det, som jag förstått det, att ta bort strålkastarglaset och justera ljusbilden med hjälp av ett reglage. I instruktionsboken står beskrivet hur du gör för att ta bort strålkastarglaset, det går att göra utan att ta av hjulet men första gången innan man vet hur det ser ut så är det nog lättare att ta av hjulet. På lite senare årsmodeller (exempelvis min 111R) så fungerar det på samma sätt med den skillnaden att det på reglaget finns en spärr som gör att man inte kan justera fullt ut, går bara att få en helt rak ljusbild som inte godkänns av bilprovningen. Det löstes med en liten hemmagjord lösning som har funkat bra! På ännu nyare årsmodeller exempelvis Elise R och Exige S så är det tydligen knivigare och jag är osäker på hur man går tillväga.
Vart i Sverige håller du hus?
Lycka till!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Tack Daniel
Det är en 2001 Race Tech. Jag ska hämta hem den på lördag
http://www.pistonheads.com/sales/1297396.htm
Det ska bli spännande för jag har aldrig kört en Elise.
Jag bor i Helsingborg
Vi ses på vägen
Med vänlig hälsning
Paul Hansson
Det är en 2001 Race Tech. Jag ska hämta hem den på lördag
http://www.pistonheads.com/sales/1297396.htm
Det ska bli spännande för jag har aldrig kört en Elise.
Jag bor i Helsingborg
Vi ses på vägen
Med vänlig hälsning
Paul Hansson
Låter som en schysst bil, dessutom en säljare som jag bara hört gott om. Will brukar vara ganska aktiv på Selocforumet.
I och med att det är en 2001a så tror jag inte att det skall vara några problem med att justera ljusbilden.
Ha en trevlig resa och lycka till med importen!
I och med att det är en 2001a så tror jag inte att det skall vara några problem med att justera ljusbilden.
Ha en trevlig resa och lycka till med importen!
Daniel Aspenberg
En S2'a till Helsingborg, trevligt! Då syns vi på vägarna snart!
mvh
Björn
mvh
Björn
Björn Axelsson. Varför bygger man raka vägar?
Lancia Delta HF Integrale CAT, Brukis: Saab 9-3 Monte Carlo Edition
Lancia Delta HF Integrale CAT, Brukis: Saab 9-3 Monte Carlo Edition
- nickeluring
- Forumberoende
Hej hej,
Ursäkta att jag lånar tråden, men tänkte att det var bättre än att starta en ny.
Jag står i startblocken för att åka över till England och köpa antingen en 111R -06 eller nyare eller en SC -08.
Silke skrev ju att man på 111R från -06 måste göra en specialare för att ändra ljusbilden. Vad är det man gör då? Sitter kontakten inne vid reflektorn och är åtkombar (eget ord?) direkt när man får loss strålkastarglasen (tips här hur man gör för att slippa ta bort hjulen?).
Jag läste någon annanstans att det fanns nåt bleck man vände på för att ändra ljusbilden, men det kanske är på någon annan modell?
Är det kanske värt att kolla efter delar till lyset för LHD på plats i England istället och ta med hem?
Någon som vet om det är samma på SC -08?
Vad gör man med dimljus bak? Läste i en tråd att det bara var att ändra en kontakt från RHD till LHD. Någon som vet var den sitter?
Tack på förhand för hjälpen,
Nicke
Ursäkta att jag lånar tråden, men tänkte att det var bättre än att starta en ny.
Jag står i startblocken för att åka över till England och köpa antingen en 111R -06 eller nyare eller en SC -08.
Silke skrev ju att man på 111R från -06 måste göra en specialare för att ändra ljusbilden. Vad är det man gör då? Sitter kontakten inne vid reflektorn och är åtkombar (eget ord?) direkt när man får loss strålkastarglasen (tips här hur man gör för att slippa ta bort hjulen?).
Jag läste någon annanstans att det fanns nåt bleck man vände på för att ändra ljusbilden, men det kanske är på någon annan modell?
Är det kanske värt att kolla efter delar till lyset för LHD på plats i England istället och ta med hem?
Vad gör man med dimljus bak? Läste i en tråd att det bara var att ändra en kontakt från RHD till LHD. Någon som vet var den sitter?
Tack på förhand för hjälpen,
Nicke
Nicke
Elise R
Elise R
Tjena Nicke,nickeluring wrote: Silke skrev ju att man på 111R från -06 måste göra en specialare för att ändra ljusbilden. Vad är det man gör då? Sitter kontakten inne vid reflektorn och är åtkombar (eget ord?) direkt när man får loss strålkastarglasen (tips här hur man gör för att slippa ta bort hjulen?).
Det sitter ett bleck framför reflektorn och är det som styr ljusbilden, du kan justera blecket så att ljusbilden blir rak men inte mer än så. Kan alltså inte få en ljusbild anpassad för högertrafik. Det var detta blecket jag fick ta bort på min bil och ersatte med en hemmagjord variant (klippte till lite plåt med befintliga blecket som mall fast spegelvänt om du förstår vad jag menar). Du kan säkert även använda dig av det befintliga blecket om du fixar till det lite. Denna variant av strålkastare sitter på bilar fram till typ 2007 tror jag, därefter blev det en annan lösning som skall vara lite mer krånglig men ändå görbar. Sök på Seloc eller kolla in deras Techwiki så tror jag att du skall hitta info om hur man löser det på nyare bilar.
Gör ett fullt rattutslag så att hjulet pekar ut så kommer du åt skruvarna som håller fast lyktglaset utan att behöva ta av hjulet.
Såvitt jag vet så är det inte värt att leta efter delar till lyset för LHD i England, det är tyvärr inte lika billigt som till S1an.. Skulle tro att det går på närmare 10,000kr för en S2a...
Det är dubbla dimljus bak, både på höger och vänster sida. Med andra ord behöver du inte göra nånting inför besiktningen..
Lycka till med importen!
Daniel Aspenberg
- nickeluring
- Forumberoende
Kanoners! Tackar för det.
Det blir alltså till att trixa till plåtbiten.
Kan man inte köpa bara plåtbitarna nånstans? De kan väl ändå inte kosta så mycket...
Du var förresten inte i Sumpan igår? Min kollega såg en svart Elise där.
Kan man inte köpa bara plåtbitarna nånstans? De kan väl ändå inte kosta så mycket...
Nicke
Elise R
Elise R
Har inte sett att man skulle kunna köpa plåtbitarna separat, men det borde ju finnas tycker man?!nickeluring wrote:Kanoners! Tackar för det.![]()
Nope, inget besök i Sumpan igår så måste varit någon annan!
Daniel Aspenberg
- nickeluring
- Forumberoende
Syns plåtbiten här?
http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
Kan man vrida blecket på både vänster o höger lampa?
Förstår jag då rätt om man på högersidan kan vrida på blecket så att det blir rakt och sålunda okay, men att man på vänstersidan måste fixa ett omvänt bleck?
http://www.deroure.com/diagrams.asp?TBL ... 0&ST=&SC=0
Kan man vrida blecket på både vänster o höger lampa?
Förstår jag då rätt om man på högersidan kan vrida på blecket så att det blir rakt och sålunda okay, men att man på vänstersidan måste fixa ett omvänt bleck?
Nicke
Elise R
Elise R
Blecket rödmarkerad på bilden nedan.
Ja, det går att justera ljusbilden på både höger och vänster sida så att man får en rak ljusbild. Skulle dock tro att du blir tvungen att justera båda strålkastarna till en asymmetrisk ljusbild anpassad för högertrafik. Det var i alla fall de direktiv jag fick från bilprovningen, men det kanske räcker med strålkastaren mot vägrenen?!
Ja, det går att justera ljusbilden på både höger och vänster sida så att man får en rak ljusbild. Skulle dock tro att du blir tvungen att justera båda strålkastarna till en asymmetrisk ljusbild anpassad för högertrafik. Det var i alla fall de direktiv jag fick från bilprovningen, men det kanske räcker med strålkastaren mot vägrenen?!
- Attachments
-
- Strålkastare Elise.jpg (29.85 KiB) Viewed 21216 times
Daniel Aspenberg
- nickeluring
- Forumberoende
Tack, det var den biten jag trodde du menade. Det är väl bara att ta fram hammaren o banka lite... 
Nicke
Elise R
Elise R
- nickeluring
- Forumberoende
Nu har jag lagt handpenning på en 111R. Jag ska hämta den nästa vecka.
Eftersom jag har hört från flera håll att det ska vara väldigt krångligt att fixa ljusbilden på nyare bilar så kommer jag att byta till LHD lysen. Jag fick tag i en kille på seloc-forumet som tar de andra i inbyte. £350 skulle han ha för det. Hans nick är Junks ifall någon annan vill ha tag i honom. http://forums.seloc.org/member.php?acti ... mber=junks
Annars fick jag tips om att stoppa lysena i ugnen (alternativt använda en hårfön) för att smälta limmet, men det känns inte som något jag vill trixa med. Det blir så tråkigt om man skulle förstöra grejerna och då är det ca £700 plus frakt för nya lysen och det vet man inte hur lång tid det skulle ta...
/"en otålig en"
Eftersom jag har hört från flera håll att det ska vara väldigt krångligt att fixa ljusbilden på nyare bilar så kommer jag att byta till LHD lysen. Jag fick tag i en kille på seloc-forumet som tar de andra i inbyte. £350 skulle han ha för det. Hans nick är Junks ifall någon annan vill ha tag i honom. http://forums.seloc.org/member.php?acti ... mber=junks
Annars fick jag tips om att stoppa lysena i ugnen (alternativt använda en hårfön) för att smälta limmet, men det känns inte som något jag vill trixa med. Det blir så tråkigt om man skulle förstöra grejerna och då är det ca £700 plus frakt för nya lysen och det vet man inte hur lång tid det skulle ta...
/"en otålig en"
Nicke
Elise R
Elise R
Det blir säkert jättebra, vet nån om det går att bara köpa glasen lösa, jag har en spricka i högerglaset och har bara sett kompletta till S2'an. Det är en 01a

Nybliven Eliseägare
Finns på Elise shop i Holland för ca 470 Euro/st.......