Ny Lotus Elite!!

Här lägger vi in nyheter och officiella meddelanden från Lotus.
silke
Forumveteran

Ny Lotus Elite!!

Post by silke »

Artikel från The Lotus Forums då jag inte kan komma in på Lotus hemsida just nu..
The Lotus Elite
September 20, 2010 By bibs (online) View Comments
Ten days ahead of the official unveil at the Paris Motor Show the sun starts to rise for the dawn of Lotus’ new era – the Elite will redefine “modern classic”.

So here it is, the Lotus Elite, the first taste of what’s to come from Lotus in the future. Look up elegant in the dictionary and you’ll find variations on the following 1. dignified grace in appearance, movement, or behaviour, 2. superb taste in design, style and 3. something elegant; the ultimate refinement.

The ground-breaking new Elite is exactly that. It’s compact yet chic body is elegance incarnate. It’s not only exquisitely elegant, in keeping with Lotus’ core values, it’s a car of substance incorporating some of the very latest technological innovations Lotus has to offer. The slick retractable hard top version and the optional use of hybrid technology with KERS are typical examples of Lotus tailoring technology to deliver perfect performance.

Dany Bahar, CEO of Group Lotus said: “There’s no denying that the Elite is breathtakingly beautiful to look at but it’s so much more than that, it’s a car that over delivers in all other aspects as well. One could say it’s a car of perfect contradictions, it’s compact yet spacious, high performing yet low emitting, lightweight yet still reassuringly solid. It’s a car that we are exceptionally proud of at Lotus and we truly believe that there is nothing else like it out there both in terms of styling and performance.

“Make no mistake, there’s a definite market requirement for the Elite – it’s the ultimate sports car feel with comfort and space. There will always be those who believe that Lotus should stick to small sports cars but we didn’t take the decision to design something like the Elite lightly, it’s based on months of careful research and planning. It’s worth noting this sector has been very successful for us in the past and now the Elite raises the benchmark higher still.”

Set for release in spring 2014, this is an innovative, exciting GT that will set a new benchmark in design, performance and emissions. And it’s not all about sleek lines and stunning bodywork with this particular 2+2, what hides beneath this shark like exterior perfectly does the aesthetics justice. A front-mid positioned 5.0l V8 engine delivering up to 620 PS meaning drivers can expect to go from 0-100 km/h in approximately 3.5 to 3.7 seconds.
Image

Image

Image

Image
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
Bjarne
Forumberoende

Re: Ny Lotus Elite!!

Post by Bjarne »

Gillar "diffusorn" bak, fast speglarna ser ju lite konstiga ut, kunde tagit bort dem helt och satt dem i c-stolpen istället.
Dock med 5l och 4platser lär den ju väga mer än "performance through light weight" synd på en snygg bil, kommer den i skala 1:1,25 eller nåt med mittmotor???
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Jakke
Stamgäst

Post by Jakke »

Tror inte att det är några speglar utan en kamera på varje sida som visar bakåtsikten på en skärm.
Lotus "Else" Europa S2 69 5 stages
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Den ser väldigt "Japansk" ut i fronten, och 2+2 är troligen lika 2+2 som Evoran enligt bilderna. :shock:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Ser ut som en blandning av Lexus & Aston-Martin, vacker i mina ögon.

Sen hurvida det är rätt eller fel för lotus & hurvida dom enbart ska tillverka bilar som väger 600 kg eller ej lägger jag mig inte i.

Vackra linjer !!!

2+2 ser dock ut att vara precis som Stellen skrev. "Evora 2+2" = Jag har större handskfack i min merca än det baksätet...
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Rickard !

Sanningen att säga så är det mycket länge sedan
Lotus gjorde en bil som vägde ca 600 kg ! Senaste var nog
1973 ! :-D Nu menar jag gatbil alltså.
Den vackra nya Elite på bilderna väger nog dryga tonnet
mer än så.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Gillar den också.
Håller med om blandningen AstonMartin-Japan
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

http://www.worldcarfans.com/11009202849 ... e-supercar

Här finns även måtten på bilen Och att det är ett tak som ska gå att ta bort på något sätt
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Jag tycker det är en lyckad design, speciellt i sidvy. Det ligger i tiden med lite vassa radier och aggresiv front. Jag är speciellt spänd på att se hur de har löst det nedfällbara taket, - det ser lite komplicerat ut hur det ska få plats, men det har de säkert löst på något sätt. Frågan är vad de har byggt V8:an på för bas, - köpt eller egen konstruktion?
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
silke
Forumveteran

Post by silke »

Riktigt snygg!  :up: Tror faktiskt att även baksätet kan vara mer användarvänligt jämfört med Evoran, visst det är säkert inte så stort som i Excelen men säkert i 911-klass eller något bättre. Tycker profilen på nya Elite är lite lik Maserati Gran Turismo som ändå har ett helt ok baksäte, Maseratin är i och för sig något längre men ändå!

Image

Tror inte man skall hoppas för mycket på det nedfällbara taket, tror snarare att man skall tolka "retractable roof" som en stor glastaklucka á la senare tiders 911 Targa.. Med tanke på att Lotus använder sig av Toyotas motorer idag och att Toyota även är stora vad gäller hybrider ligger det väl nära till hands att tro att Lotus även kommer använda sig av dem framöver?!
Daniel Aspenberg
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Lite off topic kanske, men när jag såg på Maseratins sidvy så kunde jag inte låta bli att titta på en teckning som sitter över mitt skrivbord, och som jag gjorde 1966. Även om proportionerna känns lite fel (för hög kupé) så har det kanske inte hänt så väldigt mycket i designspråk på de dryga 40 åren !
Attachments
Egen design sportbil 1966
Egen design sportbil 1966
001.jpg (105.52 KiB) Viewed 21661 times
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Stilig bild där Olle.
Det ser ut som något som fanns i Teknikens värld på den tiden, där liknande bidrag sändes in.
Är det ett mellanting mellan Lotus Elan +2 och AC 428?
Ursäkta urspårningen :stop:
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
silke
Forumveteran

Post by silke »

För att följa upp mitt tidigare resonemang om att det vore naturligt av Lotus att använda sig av Toyotamotorer även i fortsättningen så började jag titta närmare på de hybridmotorer som Toyota erbjuder i sina bilar idag. Det visade sig att det i Lexus LS 600h sitter en hybrid V8 på just 5,0liter… Visst skulle det kunna vara en tillfällighet, men jag är beredd att sätta en femma på att det är den motorn som kommer användas!  :deal:

Visserligen har motorn i sitt nuvarande symaskins-limousins-utförande endast 394hk, men med KERS och mer rivig karaktär kan de säkert komma upp mot de utlovade 600hk! :-D

Edit: Såg att den sammanlagda effekten med elmotor var 445hk, inte så långt kvar till 600hk med andra ord!  :up:

OT: Olle, fina skisser med fler än en likhet med Maseratis GT.  :up: Säker på att du inte för några år sedan haft Italienare på besök i trädgården som du då naivt trodde hade förirrat sig dit från Pixbo? :-D
Daniel Aspenberg
silke
Forumveteran

Post by silke »

Här kommer de tekniska specifikationerna, saxat ur Lotus pressmeddelande.
Elite Specification*
Layout: 2+2 seater, front-mid-engined, rear wheel drive

Dimensions:

Length: 4.60m
Width: 1.90m
Height: 1.32m

Engine: Petrol, hybrid optional

Hybrid technology: Hybrid gearbox with integrated electric motors and KERS

Cylinder: V8
Capacity: 5.0 litre
Power/Torque: 620 PS / 720 Nm
Rev limit: 8,500 rpm
0-100 km/h: 3.5 to 3.7 seconds
Top speed: 315 km/h
CO? approx (CO?/km): 215 g/km**
Weight: 1,650 kg
Seats: 2+2
Transmission: Full Hybrid transmission
Drive: RWD
Start of production: Early 2014
Enters the market: Spring 2014
Price indication: Circa £115,000

* Whilst the vehicle shown in this release is a Production Intent Prototype, it represents a concept vehicle being designed and developed by Lotus Cars. Lotus Cars reserves the right to change the external and internal design of the Production Intent Prototypes, the specification, performance, dimensions, weight, fuel consumption, powertrain details and any other product information at anytime and without notice for any reason whatsoever.

Details of performance, weight, fuel consumption and other production information relating to the Production Intent Prototypes are not official or proven figures and represent the intended performance, weight, fuel consumption and other product information of the Production Intent Prototypes .

The design, specification and performance figures for all Production Intent Prototypes will be confirmed following official testing and will be available from Lotus Cars.

The price quoted includes VAT at 17.5%.

**Using optional hybrid
Daniel Aspenberg
Bjarne
Forumberoende

Post by Bjarne »

Jakke wrote:Tror inte att det är några speglar utan en kamera på varje sida som visar bakåtsikten på en skärm.
Precis, därför snyggare i c-stolpen, så man slipper något som sticker ut och ser konstigt ut, och ännu bättre får ned luftmotstånd...

Lätt vikt, men ändå solid på dryga 1600kg...  :eek:
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida

My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Post Reply