"Äntligen" Lotusen hämtad i England
-
Hans49
- Stamgäst
"Äntligen" Lotusen hämtad i England
Efter 4 månader av väntan är nu MIN Lotus hämtad i England!
Resan började med en paket resa på 7dgr i Lotus-on-tracks regi. Där ingick trackdays på Silverstone, fantastiska Brands Hatch och Rockingham. Tyvärr med min clio cup racer från 2004 och inte någon Lotus men mycket kul och givande ändå. Brands passade clion perfekt och "normala" eliser va inte så svårt att köra om:) På snabba Silverstone va de värre på de långa raksträckorna.
Vet inte vilket va roligast, det ovan eller måndagen efter paketresan. Klockan 11.00 stod jag parkerad utanför Bell & Colvill väster om London med dragbil o släp där min nya bil har väntat på mig i 2 månader. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Tyvärr hade unge bilförsäljaren Jamie glömt att de va bank holiday denna måndag den 31 aug. Men eftersom B&C är Englands äldsta Lotus dealer, så litade jag på honom och mycket riktigt han kom i tid. Dock iklädd jeans o gympaskor men de passar ju en svensk ganska bra.
Hade beställt min Exige i röd färg eftersom det förutom en i min smak mindre tilltalande grön är den enda färgen utan pristillägg. Jamie förstår dock ej varför de flesta väljer ca 2000 punds tillägg för bl.a en vit färg. Den var nog den vackraste röda bil jag har skådat! Lyckan fullständig!
En mycket snabbt avklarad slutaffär (bankholiday, middag är viktig) och clion parkerad i deras garage för senare hämtning, så var det dax för lastning på släpet för transport under kanalen (tunneln är billigast o snabbast). Jag har nog aldrig surrat en bil så väl på mitt släp, det gick åt 5:) spännband.
Ja som ni förstår kan en sån här historia bli hur lång som helst. Men för att korta ner det hela så blev det premiärtur idag. Vilken bil! Eftersom jag inte får varva över 4500 de första milen så blev det inte fullskaft så att säga, men det räckte ändå till för att uppleva full motorcykelkänsla på 4 hjul. Både va ljud och ax beträffar.
Bilen kommer nu att köras in och därefter parkeras i mitt garage i skåne över vintern. Den kommer att vara regad hela året så någon tur varje månad kommer det nog att bli. Vill du hänga med på en tur?
Nästa år blir det förhoppningsvis ngr trackdays i Frankrike mm dock efter noggrann inställning av chassit. Lite camber bak skadar nog inte:)
Avslutar med lite bilder från hämtning o första turen.
(Ja så var det tänkt BILDER!!!!!!!!!!!!!!! Om någon som läser detta vill ha vänligheten att steg för steg tala om för mig hur man infogar bilder vore jag mycket tacksam. Har försökt i 2timmar utan framgång.)
Resan började med en paket resa på 7dgr i Lotus-on-tracks regi. Där ingick trackdays på Silverstone, fantastiska Brands Hatch och Rockingham. Tyvärr med min clio cup racer från 2004 och inte någon Lotus men mycket kul och givande ändå. Brands passade clion perfekt och "normala" eliser va inte så svårt att köra om:) På snabba Silverstone va de värre på de långa raksträckorna.
Vet inte vilket va roligast, det ovan eller måndagen efter paketresan. Klockan 11.00 stod jag parkerad utanför Bell & Colvill väster om London med dragbil o släp där min nya bil har väntat på mig i 2 månader. Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Tyvärr hade unge bilförsäljaren Jamie glömt att de va bank holiday denna måndag den 31 aug. Men eftersom B&C är Englands äldsta Lotus dealer, så litade jag på honom och mycket riktigt han kom i tid. Dock iklädd jeans o gympaskor men de passar ju en svensk ganska bra.
Hade beställt min Exige i röd färg eftersom det förutom en i min smak mindre tilltalande grön är den enda färgen utan pristillägg. Jamie förstår dock ej varför de flesta väljer ca 2000 punds tillägg för bl.a en vit färg. Den var nog den vackraste röda bil jag har skådat! Lyckan fullständig!
En mycket snabbt avklarad slutaffär (bankholiday, middag är viktig) och clion parkerad i deras garage för senare hämtning, så var det dax för lastning på släpet för transport under kanalen (tunneln är billigast o snabbast). Jag har nog aldrig surrat en bil så väl på mitt släp, det gick åt 5:) spännband.
Ja som ni förstår kan en sån här historia bli hur lång som helst. Men för att korta ner det hela så blev det premiärtur idag. Vilken bil! Eftersom jag inte får varva över 4500 de första milen så blev det inte fullskaft så att säga, men det räckte ändå till för att uppleva full motorcykelkänsla på 4 hjul. Både va ljud och ax beträffar.
Bilen kommer nu att köras in och därefter parkeras i mitt garage i skåne över vintern. Den kommer att vara regad hela året så någon tur varje månad kommer det nog att bli. Vill du hänga med på en tur?
Nästa år blir det förhoppningsvis ngr trackdays i Frankrike mm dock efter noggrann inställning av chassit. Lite camber bak skadar nog inte:)
Avslutar med lite bilder från hämtning o första turen.
(Ja så var det tänkt BILDER!!!!!!!!!!!!!!! Om någon som läser detta vill ha vänligheten att steg för steg tala om för mig hur man infogar bilder vore jag mycket tacksam. Har försökt i 2timmar utan framgång.)
- Attachments
-
- Sorry att det tog lite tid med bilderna. Vanlig mobilkamera har sina begränsningar. Här från lastningen i England på Bell&Colvill. Kan ta fler bilder senare om intresse finns :)
- 20100830_001.jpg (139.44 KiB) Viewed 24377 times
-
- 20100830_002.jpg (151.79 KiB) Viewed 24338 times
-
- Premiärturen i Frankrike
- 20100906.jpg (190.14 KiB) Viewed 24359 times
Last edited by Hans49 on Tue 07 Sep, 2010 09:39, edited 1 time in total.
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
Re: "Äntligen" Lotusen hämtad i England
Hans !
Om du har lust med en åktur tillsammans så hör av dig via PM på forumet.
Jag bor mitt i Skåne och ska väl inte ha några problem att ta mig till Gislöfs Läge.
Tycker du valt helt rätt färg till bilen. Solid Red är mycket fin på både Elise
och Exige. Säker fler som är intresserade av en sensommartur med sportbilen.
Om du befinner dig i Skåne den 12 sept så ta dig till Knutstorp. Det är då den
avslutande deltävlingen i klubbmästerskapet för MSCC. Jag ska dit och vara
funktionär. Hoppas vi ses !
hälsn
Lasse H
Om du har lust med en åktur tillsammans så hör av dig via PM på forumet.
Jag bor mitt i Skåne och ska väl inte ha några problem att ta mig till Gislöfs Läge.
Tycker du valt helt rätt färg till bilen. Solid Red är mycket fin på både Elise
och Exige. Säker fler som är intresserade av en sensommartur med sportbilen.
Om du befinner dig i Skåne den 12 sept så ta dig till Knutstorp. Det är då den
avslutande deltävlingen i klubbmästerskapet för MSCC. Jag ska dit och vara
funktionär. Hoppas vi ses !
hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
- Nillet
- Forumadministratör
Mina forumkunskaper är inte helt bra, vet inte varför det inte går i kategorin "Allmänt".
Lägger man bilderna på någon annan internetsida går det att lägga/länka till dem även under allmänt.
Flyttar tråden till "fri fart", där kan man lägga till bilder...
EDIT: Guide finns här: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=3745
Lägger man bilderna på någon annan internetsida går det att lägga/länka till dem även under allmänt.
Flyttar tråden till "fri fart", där kan man lägga till bilder...
EDIT: Guide finns här: http://lccs.nu/forum/viewtopic.php?f=15&t=3745
- Bjarne
- Forumberoende
Grattis till nya bilen!
Även jag och Johanna kommer vara funktionärer den 12/9.
Är du sugen på en tur så hojta till, antingen via PM, eller med en tråd på forumet.
Även jag och Johanna kommer vara funktionärer den 12/9.
Är du sugen på en tur så hojta till, antingen via PM, eller med en tråd på forumet.
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Leklådan består av:
75 - SAAB 96 Silver
99 - Lotus Elise
00 - Ducati 748
07 - Ducati Hypermotard
Miss Sophies hemsida
My guardian angel is quick, I just try to keep up...
Grattis till en finfin bil!
Hade varit skoj att få se lite bilder, så hoppas att det går bättre att lägga upp bilder på den här delen av forumet!
Hade varit skoj att få se lite bilder, så hoppas att det går bättre att lägga upp bilder på den här delen av forumet!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
-
Hans49
- Stamgäst
Äntligen!!!!!!!!!!!!!!! Lite Bilder.
Köpte ny Elan 1971, men varit utan sen -73..................men nu Exige 260 cup -10:)
Tack för bilderna, Hans !
Den är otroligt läcker. Gillar verkligen den nya vingen
och det stora luft-scoopet på taket. Du är bara att gratulera.
hälsn
Lasse H
Den är otroligt läcker. Gillar verkligen den nya vingen
och det stora luft-scoopet på taket. Du är bara att gratulera.
hälsn
Lasse H
- Nillet
- Forumadministratör
Ända tills du klämt fingrarna vid luckstängning.Lasse H wrote:Gillar verkligen den nya vingen...
Oj, det ser ut som den har den spec jag själv skulle ha beställt (om min plånbok var stor nog).
Grattis 
STELLAN
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
-
Hans49
- Stamgäst
Tack för alla med tummen upp!!
Exigens extrautrustning är AC, 4punktsbälte x2 och ljudisolering (om man nu kan kalla det så:) Larm o elfönster är standard.
Bilen skall nu gå ett antal steg till mötes:
1. Inkörning max 4500revs o med en del tips från firma i england med många Lotus för uthyrning i sin ägo.
2. Bilen är idag utrustad med stenskottsfilm på utvalda ställen men jag kommer att själv öka på skyddet med ytterligare film. Har gjort det tidigare på 2 bilar med gott resultat.
3. Inköp av 4 (8) fälgar för track-days. Är det ngn som har begagnat hör av er. Har redan nya T.888 o T.R1R dock.
4. 1500km service antingen Wendel el Lotus Danmark el Bell&Colvill till våren.
5. Byta olja i lådan till Motul 75W140 gear Competition (en dyr rackare) så kanske man förlänger nerplockning av lådan en del. Bilens svaga del enligt experter i england.
6. Göra en mild track-day inställning camber mm. Har kört de 2 senaste åren med min clio cup fabriksracer o förstår att det blir stor omställning. Har besökt Sinclairs och hade nästan bestämt mig men är nu övertygad att de blir Stephen Docherty på track-club.com som jag anlitar. Det ligger öster om Northampton och hyr ut Lotus både för track-days o race. Tror han inte skulle göra något de inte själva litar på.
7. Första track-d. till våren i Franskregi blir nog med clion och först med Lotus-on-track deltager jag med Cupen. Om inte tidigare så är redan årets höjdpunkt bokad: 10års jubileumsresan Frenc Frolic i aug. (4st track-days o 7 nätter hotel kostade i år 750£) LOT är en riktigt bra organisation med 90 trackdays per år i england o frankrike. Hårda o bra regler, omkörning "on the left on the straights and by conscent".
Ja jag kan hålla på mer men nog för denna gång annars vill ni aldrig läsa mer:)
Höres.
Exigens extrautrustning är AC, 4punktsbälte x2 och ljudisolering (om man nu kan kalla det så:) Larm o elfönster är standard.
Bilen skall nu gå ett antal steg till mötes:
1. Inkörning max 4500revs o med en del tips från firma i england med många Lotus för uthyrning i sin ägo.
2. Bilen är idag utrustad med stenskottsfilm på utvalda ställen men jag kommer att själv öka på skyddet med ytterligare film. Har gjort det tidigare på 2 bilar med gott resultat.
3. Inköp av 4 (8) fälgar för track-days. Är det ngn som har begagnat hör av er. Har redan nya T.888 o T.R1R dock.
4. 1500km service antingen Wendel el Lotus Danmark el Bell&Colvill till våren.
5. Byta olja i lådan till Motul 75W140 gear Competition (en dyr rackare) så kanske man förlänger nerplockning av lådan en del. Bilens svaga del enligt experter i england.
6. Göra en mild track-day inställning camber mm. Har kört de 2 senaste åren med min clio cup fabriksracer o förstår att det blir stor omställning. Har besökt Sinclairs och hade nästan bestämt mig men är nu övertygad att de blir Stephen Docherty på track-club.com som jag anlitar. Det ligger öster om Northampton och hyr ut Lotus både för track-days o race. Tror han inte skulle göra något de inte själva litar på.
7. Första track-d. till våren i Franskregi blir nog med clion och först med Lotus-on-track deltager jag med Cupen. Om inte tidigare så är redan årets höjdpunkt bokad: 10års jubileumsresan Frenc Frolic i aug. (4st track-days o 7 nätter hotel kostade i år 750£) LOT är en riktigt bra organisation med 90 trackdays per år i england o frankrike. Hårda o bra regler, omkörning "on the left on the straights and by conscent".
Ja jag kan hålla på mer men nog för denna gång annars vill ni aldrig läsa mer:)
Höres.
Och i ditt program för kommande säsong finns väl
LCCSs banträff på Knutstorp i maj ?
hälsn
Lasse H
LCCSs banträff på Knutstorp i maj ?
hälsn
Lasse H
-
Hans49
- Stamgäst
Är jag hemma i maj kommer jag.
Va där även i år för att insupa svensk Lotusanda och gjorde lite reklam för Lotus-on-track.
Riktigt läcker bil!
Skulle inte tacka nej till fälgarna, förutom att de är lättare så ser de om möjligt ännu bättre ut än de tidigare fälgarna från Lotus Sport.
Vad kommer bilen med för camber-, caster- och toeinställningar från fabrik?
Vad kommer bilen med för camber-, caster- och toeinställningar från fabrik?
Daniel Aspenberg
Grattis till en grym bil!!
Hur löser du registreringen på den?
Fungerar det med så tjock olja i lådan? också på gång att byta olja, sökt runt lite men alla verkar köra 75w90 olja. Min exige används bara till bankörning i princip så vill gärna ha en lite tjockare..
Hur löser du registreringen på den?
Fungerar det med så tjock olja i lådan? också på gång att byta olja, sökt runt lite men alla verkar köra 75w90 olja. Min exige används bara till bankörning i princip så vill gärna ha en lite tjockare..
Henrik Fick
Lotus "ReVerie" Exige -04
Lotus "ReVerie" Exige -04