Spänningsstabilisator Elan+2

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Post Reply
Jan Widung
Användare

Spänningsstabilisator Elan+2

Post by Jan Widung »

Jag har en Elan+2 1968 års modell som är ombyggd till negativ jord och växelströmsgenerator.
Temp.- och Fuelinstrumenten har börjat visa fel värden och jag misstänker Spänningsstabilisatorn som sitter bak på Oljetrycksmätaren.
- Vet någon hur man kollar funktionen på stabilisatorn? Mäter spänning in och spänning ut, eller måste man mäta det med instrumenten inkopplade?
Den nya stabilisatorn för +2 och negativ jord jag köpt skiljer sig från originalet:
Original har en dubbelterminal märkt "B" och dessutom en enkelterminal märkt "E" eller "F" eller "P" och en dubbelterminal. Mellan dessa 2 sista terminalerna finns en liten gul resistans eller kapacitans(omärkt). Original var kopplad med spänning ut till instrument från "B" och spänning in på den andra dubbelterminalen och ut till varvräknarens kontakt "+" från enkelterminalen. Hänger ni med?
Den nya har bara en dubbelterminal märkt "B" och en dubbelterminal märkt "T".
- Är det rätt att koppla instrumenten från "B" och spänning in och ut till "T"? Instruktionsboken nämner något om "choke" (kapacitans i detta fall?)som införts för att minska störningar i radion.
Tacksam för råd om detta!
Jan
a_annell
Forumberoende

Re: Spänningsstabilisator Elan+2

Post by a_annell »

Typiskt symtom om spänningsstabilisatorn är paj är att instrumenten fladdrar, då är det bara att byta den.
Nybliven Eliseägare
Jan Widung
Användare

Re: Spänningsstabilisator Elan+2

Post by Jan Widung »

Problemet löst - hittade utmärkt information från Moss på lotusElan.net idag, där dom ger information om hur den ska kopplas för negativ respektive positiv jord:
"B" ska ha "spänning till" och instrumenten kopplas till "I".
Tack för hjälpen!
Jan
Post Reply