VENTILERNA SLUT

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Staffan
Stamgäst

VENTILERNA SLUT

Post by Staffan »

HEJ! :lol:

I och med att jag portar toppen så har min biltrimmare konstaterat att avgasventilerna är helt slut  :eek:

Jag tycker att det är konstigt med tanken på att bilen har gått 1500 mil varav hälften med milt trimmade kamaxlar, sportavgassystem och insug.

Blir svårt att åberopa någon garanti med tanke på att jag fixat lite i motorn men varför håller inte avgasventilerna?

Lasse som trimmar bilen säger att bensinen är så dålig. Jag kör på 98 oktan och har inget blyersättningsmedel i tanken. Kanske är det erättning som behövs. Jag har även kört med en 20-50 mineralracingolja ett tag efter rekomedation av Kasier bil.Tänkte ny byt till en fullsyntet 15-50 av den dyraste olja Castrol har.

Har någon varit med om detta??

Staffan
Guest

Post by Guest »

Det är ju sånt här man absolut inte vill höra..... :bawling:

Hur märker man det? Vad beror det på? Kan man göra något för att förhindra det?
LO224
Stamgäst

Post by LO224 »

Att byta till syntet efter ett antal mil utan rengöring, kan vara lite "risky" eftersom det finns mer tvättande egenskaper i den som i värsta fall kan lösgöra skit som i sin tur proppar igen på något olämpligt ställe.

Jag kör ju inte samma maskin som du, men jag använder Quakerstate 20w/50 ! Just 20w/50 är det många som rekommenderar till äldre prestandard motorer, vilket jag har(drygt 6000mil/12år)

LO224
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Admin wrote:Det är ju sånt här man absolut inte vill höra..... :bawling:

Hur märker man det? Vad beror det på? Kan man göra något för att förhindra det?
Man märker det inte egentligen. Eftekten försvinner gradvis i motorn pg av att kompresionen sjunker eftersom ventilerna inte håller tätt.
Blyersättningen smörjer ventilerna men kanske är skadlig för katalysatorn?
Hoppas att några proffs kommer synpunkter. Kan inte tänka att detta är unikt för min motor.
Guest

Post by Guest »

LO224 wrote:Att byta till syntet efter ett antal mil utan rengöring, kan vara lite "risky" eftersom det finns mer tvättande egenskaper i den som i värsta fall kan lösgöra skit som i sin tur proppar igen på något olämpligt ställe.
Min bil har alltid körts med syntet, Quakerstate. Menar du att risken är mycket mindre då?
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Trist att höra :( , lite förvånad då din motor knappast innan kan betecknas som trimmad. Tror väl ända att det inte skall bli allt för dyrt då rovermotor väl är en ganska billig standardpjäs. Kul iallafall att höra att du har lite progress med din bil staffan. Jag hade inte tid i helgen att prata med Lasse ( Skruvade på ett skivbromskit på min Europa) men jag skall nog förbi till helgen.

:-D
joakim
SE highwing
LO224
Stamgäst

Post by LO224 »

Admin wrote:
LO224 wrote:Att byta till syntet efter ett antal mil utan rengöring, kan vara lite "risky" eftersom det finns mer tvättande egenskaper i den som i värsta fall kan lösgöra skit som i sin tur proppar igen på något olämpligt ställe.
Min bil har alltid körts med syntet, Quakerstate. Menar du att risken är mycket mindre då?
Så länge den uppfyller "specarna" så kör vidare och jag har för mig att för nya motorer så är det nästan uteslutande syntetiska oljor som rekommenderas.
Nästa viktiga moment är byte av olja och det beror på hur man utnyttjar bilen, glidare eller bankörning eller nått annat, men det är bättre och byta lite oftare än för sällan det är klart och då även oljefilter.

Kan nämna också att Quakerstate 20w/50 bara är pumpbar ner till -18 tror jag och det innebär i praktiken att den är seg från +5 och neråt vilket då kräver att man tar det extremt försiktigt innan man fått upp tempen i maskinen !

Ha de'
LO224
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Kanske är det ett oljeproblem, kanske något annat. Ett alternativ är att ta bort catten för att kunna smörja ventilerna. Jag tror även att jag skall återgå till syntetolja.
Frågan kvarstår dock gällande mina ventiler - vad kan vara orsaken??

Staffan
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Skall fråga lasse vad han menar med slut. Ventiler brukar ju antingen krökas eller så är dom så tunna är du inte går att slipa något mera. Tror nog att det är det sista han syftar på. Jag lovar och prata med honom till helgen.

:-D
joakim
SE highwing
Guest

Post by Guest »

På min sämsta bil som jag haft genom tiderna (Saab 9000) så brändes en ventil, då gick inte bilen att köra överhuvud taget. Kostade "bara" 15000 kr att laga (på en 10 år gammal bil  :bang: ).
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Jag har pratat med Lasse och det är kratrar i ventilfästena vad jag förstod. Dom gick inte att slipa mer, det fanns inget att ta av. Oljediskussionen vi har haft är nog inte relevant pg av det är ju bensinen som smörjer ventilerna och inte oljan. Däremot har jag haft problem med tickande ventiler vid kallstart och när motorn körts hårt. Några saker har hänt sedan bilen inköptes.

1. Bilen gick på gelleråsen med en semiolja som intevar speciellt extrem.
Det var då för första gången jag hörde ventiltickande efter att bilen varit i depå.

2. Jag bytte kamaxlar till 270 kammar och han som bytte dom ställde inte in dom korrekt med resultatet att tomgången försvann. Gick dock bra förövrigt.

3. Bytte till en mineralolja 20/50 efter rekomendation av Kaiser bil. Han förebhåll var att ta det lugnt innan motorn blir varm. Efter en liten olycka fanns bilen 2 månader på en lackversktad med dreglande 20 åringar. Jag vet att dom provat bilen och troligtvis dragit på full direkt som alltid sker med kundbilar. När jag skulle hämta bilen i november tog det säkert 5 minuter innan ventilerna slutat att ticka.
Any comments?
Nya ventiler kostar 3000 kr så det är ingen katastrof men man får som sagt riva halva motorn för att byta dom. Framförallt vill man ju veta hur man skall undvika detta i framtiden. Generalagenten skall ringa mig idag så får vi se om dom vet någe. Återkommer i ärendet.

Staffan
Lasse
Forumveteran

Post by Lasse »

Hej!

Blyersättningsmedel i bensinen förstör katalysatorn, bara så att ni vet.

Mvh /LasseW
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Troligen har motorn gått för "lean" alltså mager blandning detta ger hög temperatur och är problemet med alla trimmade motorer som körs på blyfritt. Detta har jag hört från 2 obferoende källor. Oljan är inte boven utan bensinen och dom temperaturer en motor med insug, kammar och sportavgassystem genererar. Min topp levererar nu ialla fall 162 hkr enligt flödesbänken mot tidigare 140 hkr vilket bör ge en avsevärd prestandaförbättring. Troligtvis det enklaste sättet att lösa detta probelm är att montera en cat.bypase och köra med blyerssättnigsmedel. Detta ger ventilerna den smörjning som behövs. Återkommer när bilen är hopskruvad

Glad Midsommar!

Staffan
Guest

Post by Guest »

Staffan wrote:Troligtvis det enklaste sättet att lösa detta probelm är att montera en cat.bypase och köra med blyerssättnigsmedel.
Då kommer din "MIL" (motorfelslampa) att lysa hela tiden eftersom du kör förbi lambdasonderna.
Staffan
Stamgäst

Post by Staffan »

Admin wrote:
Staffan wrote:Troligtvis det enklaste sättet att lösa detta probelm är att montera en cat.bypase och köra med blyerssättnigsmedel.
Då kommer din "MIL" (motorfelslampa) att lysa hela tiden eftersom du kör förbi lambdasonderna.
Okay. då får man ta detta. Att motorn går magert eller varmt är oftast beroende på tändningen eller insprutningen. Om tänstiften är vita så går motorn för varmt och detta går att lösa med en fetare blandning eller annan tändinställning. Med förgasare är detta inget problem eftersom man ställa blandningen via nålen. Med insprutning är det nog princip omöjligt att justera. Jag får se hur jag gör. Dom flesta Eliserna i klubben verkar klara sina trim så det är väl bara köra med dessa nya och se glad ut. Kanske min portning gör susen efter som det oftast rekomenderas en portning till mína axlar. Lasse är ialla fall nöjd med portningen och tror den kommer gå som f-n!!

Föresten funderar jag lite på en Radical - kan det bli mer extremt - borde vara klockren för Erik om den går att gat regga.

Staffan
Post Reply