Bil eller MC? (delad tråd)

Här är ni välkomna att prata om allt mellan himmel och jord!
PeterH
Forumberoende

Re: Bil eller MC? (delad tråd)

Post by PeterH »

Rikard, är det tidningen Retros gamla Tatra?
Jag menar, det lär ju inte finnas många i Sverige........
Peter Hällström
You can't handle a car like a human being.... It needs love!
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Jo, min bil är faktiskt retros gamla. Men det har kommit in fler Tatra 603 under åren, så nu finns det nog 10-15 st i Sverige. Priserna har dock gått upp på dem i Tjeckien, så nu är det inte så många som exporteras längre.
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Tatran verkar ha tappat lite... Motorn till exempel  :wave:
Måste vara svårt att komma något vart då :rolleyes07:
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Johanna wrote:Tatran verkar ha tappat lite... Motorn till exempel  :wave:
Måste vara svårt att komma något vart då :rolleyes07:
Jo, just nu är den mest en samling delar som kan bli en Tatra om man sätter ihop dem... Även min Lotus, och motorcyklarna som sagt, är i objektstadiet och jag pysslar med dem ibland. Men då behöver jag i alla fall inte lägga massa tid på att köra med dem :winking:
lotus68
Stamgäst

Post by lotus68 »

Triumph thruxton ...... funkar oxå bra som surrogat till sin lotus !!
Johan Thoren
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Vad med häst och vagn?
Min mamma föreslog att Bjarne och jag skulle hämtas med häst och vagn när vi gifte oss i augusti förra året :jaaa:
Det kändes lite opraktiskt eftersom Ducati-klubben verkar ha en tradition med att komma och brumma för sina nygifta medlemmar och hästen kanske hade skenat :nut: Det fick bli Italienskt istället, min fars Fiat 500 Abarth från '67 med open air tak, vi köpte först Miss Sophie efter vigseln, men såhär i efterhand kan jag nog rekommendera Fiat 500 mer än Lotus med tanke på klänningen...

Cykel är definitivt INTE ett alternativ till varken bil eller motorcykel :steer:
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Eftersom jag nu gör mitt 1000:e inlägg på detta eminenta forum så tycker jag att det passar bra med att presentera min senaste älskling :loveu:
Hon är en Laverda 750 sf1 från 1973, på sin tid i stort sett det värsta man kunde köpa för pengar, vilket innebär att hon faktiskt hänger med rätt bra än i dag.

Jag fick se en likadan i en bok härom året & bestämde mig då omedelbart för att en sån skulle jag köpa, sen dess har jag letat. Och i torsdags blev jag så äntligen ägare till en :-D .
Skicket på mitt exemplar är enormt bra, detta antagligen till stor del beroende på att förra ägare (jag är 3:e ägaren) haft henne i vardagsrummet på vinterhalvåren sedan 1976 :shock: :shock: :shock: och därimellan endast kört 2800 mil !!!

It goes without saying, att mannen jag köpte henne av var en mycket speciell man...

Jag skulle kunna skriva en bok om detta köp & en del av mina andra fordons inköp genom åren & det kanske jag gör en vacker dag, men tills dess njut av några foton på italiensk mc design när den är som bäst ! Kan tillägga att hon låter precis lika bra som hon ser ut !
Attachments
Mina bägge tvåhjulingar, italienskor med 750 cc twin motorer båda två.
Mina bägge tvåhjulingar, italienskor med 750 cc twin motorer båda två.
1b.jpg (99.82 KiB) Viewed 19212 times
2b.jpg
2b.jpg (129.7 KiB) Viewed 19190 times
3b.jpg
3b.jpg (152.81 KiB) Viewed 19218 times
Omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme...

Min ständigt föränderliga leksakslåda innehåller:
Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo Giulia Sprint GT
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Tre bilder till !
Attachments
Som sagt, förra ägaren va en speciell man med skön syn på saker & ting...
Som sagt, förra ägaren va en speciell man med skön syn på saker & ting...
4b.jpg (79.63 KiB) Viewed 19173 times
5b.jpg
5b.jpg (44.74 KiB) Viewed 19182 times
AMORE <3
AMORE <3
6b.jpg (102.93 KiB) Viewed 19227 times

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
STELL
Svårt Lotus-beroende

Post by STELL »

Grattis till nyförvärvet  :bow:
Jag hoppas att det inte stod för många poliser utmed vägen i torsdags. De lär ha varit ganska ivriga när gumball killarna körde genom sverige här om dagen.
STELLAN

2 X EXCEL SE -88
1 X ELISE -01 (DOTTER)
Medlem #236
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

STELL wrote:Grattis till nyförvärvet  :bow:
Jag hoppas att det inte stod för många poliser utmed vägen i torsdags. De lär ha varit ganska ivriga när gumball killarna körde genom sverige här om dagen.
Faktum är att jag har aldrig sett så mycket trafikpoliser i hela mitt liv som i torsdags & det va ju en dag efter gumball... Så det tog tid att köra 70 mil med släpkärra  :slow: men det va det värt som synes.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
oodsell
Ordförande i Lotusklubben

Post by oodsell »

Personligen är jag ingen stor fan av MC, då jag känner mig tryggare med fyra hjul under häcken. Men denna kunde jag mycket väl tänka mig ha i vardagsrummet.
Olle Odsell, klubbordf med numera bara två Elise; en -00 (Serie 1) och en -01 (dotter), Evora S -12, Volvo C70 -06 till hustrun, Volvo V60 till vardags, Volvo C30 för dottern och en Bürstner husbil.
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

oodsell wrote:Personligen är jag ingen stor fan av MC, då jag känner mig tryggare med fyra hjul under häcken. Men denna kunde jag mycket väl tänka mig ha i vardagsrummet.
Jag ska njuta lite av hojen i sommar, men sen kommer hon bäras upp till 3:e våningen och stå i mitt vardagsrum hela vintern. Det står i köpekontrakten  :deal:

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Rikard
Forumberoende

Post by Rikard »

Rickard wrote:
oodsell wrote:Personligen är jag ingen stor fan av MC, då jag känner mig tryggare med fyra hjul under häcken. Men denna kunde jag mycket väl tänka mig ha i vardagsrummet.
Jag ska njuta lite av hojen i sommar, men sen kommer hon bäras upp till 3:e våningen och stå i mitt vardagsrum hela vintern. Det står i köpekontrakten  :deal:
Grattis till ball motorcykel! Ett av mina imaginära framtidsprojekt är att köpa just en 750 SF och bygga om med kåpor och styre från en SFC. Men det behövs inte på din, den ser helrätt ut som den är  :up:
Rickard
Svårt Lotus-beroende

Post by Rickard »

Rikard wrote:
Rickard wrote:
Grattis till ball motorcykel! Ett av mina imaginära framtidsprojekt är att köpa just en 750 SF och bygga om med kåpor och styre från en SFC. Men det behövs inte på din, den ser helrätt ut som den är  :up:
Min har samma motor spec som en SFC & i garaget ligger ett SFC avgassystem som ska på innon dom närmsta dagarna (det går tydligen inte besiktiga hojen me ddet på :lol: ), men sen låter jag henne va som hon är, även om SFC:ns kåpor är coola.

Maserati Granturismo
Ferrari 308 GTS QV
Alfa Romeo 1600 GTJ
Honda S800
Laverda 750 SF1

Å en hel del annat.
Johanna
Forumberoende

Post by Johanna »

Rickard wrote:Eftersom jag nu gör mitt 1000:e inlägg på detta eminenta forum så tycker jag att det passar bra med att presentera min senaste älskling :loveu:
Hon är en Laverda 750 sf1 från 1973, på sin tid i stort sett det värsta man kunde köpa för pengar, vilket innebär att hon faktiskt hänger med rätt bra än i dag.

Jag fick se en likadan i en bok härom året & bestämde mig då omedelbart för att en sån skulle jag köpa, sen dess har jag letat. Och i torsdags blev jag så äntligen ägare till en :-D .
Skicket på mitt exemplar är enormt bra, detta antagligen till stor del beroende på att förra ägare (jag är 3:e ägaren) haft henne i vardagsrummet på vinterhalvåren sedan 1976 :shock: :shock: :shock: och därimellan endast kört 2800 mil !!!

It goes without saying, att mannen jag köpte henne av var en mycket speciell man...

Jag skulle kunna skriva en bok om detta köp & en del av mina andra fordons inköp genom åren & det kanske jag gör en vacker dag, men tills dess njut av några foton på italiensk mc design när den är som bäst ! Kan tillägga att hon låter precis lika bra som hon ser ut !
Hej Rickard,
Har hon ett namn din nya skönhet? Eftersom du ville presentera henne?
Grattis till nyinköpet och lycka till att frakta upp henne till tredje våningen, tur att vintern är långt borta!
Mvh. Johanna
Post Reply