Kolla BBCs F1

Här pratar vi om Lotus:ar i motorsport, men även annat inom motorsport.
Post Reply
Max
Stamgäst

Kolla BBCs F1

Post by Max »

Tips till de som inte vill betala för dyra svenska F1 sändningar med tvivelaktig kvalitet utan vill se BBCs fantastiska mastodontutsändningar (som är mycket längre, roligare, alla topintervjuer mm):
Ladda ner och installera Mozilla Firefox webläsare till din dator (gratis).
Ladda ner och installera FoxyProxy (gratis).
Sök (googla) efter UK proxies (testa igenom till du hittar en gratisproxy som funkar (tog mig 4 försök)) eller betala för en som alltid ska funka.
Gå in på BBC iPlayer hemsida, sök efter F1 och välj vad du vill titta på. Finns alla tidsträningar, kval, race och eftersnack. Allt ligger uppe en vecka från att det sänts. Racesändningarna brukar vara ca 3h 20min så mycket försnack med.

Tips och instruktioner finns gott om på youtube bla.

Nackdelar:
Du får vänta till BBCs utsändning är klar så det är inte live (Jag har inte fått livevarianter att funka, inte heller BBCs nerladdning).
Du får kolla på datorn eller koppla den till TVn.

Detta är helt lagligt som jag förstått det. Utanför UK kan man normalt inte se iPlayer men med en proxy i UK så uppfattar iPlayer det som man är i UK. Förmodligen många som redan gör detta så andra kanske kan komma med mer tips om det finns intresse.

Lycka till!
Max
Lotus Elise 111 -03
Nillet
Forumadministratör

Re: Kolla BBCs F1

Post by Nillet »

Tror inte det är helt lagligt, spärren med proxy finns av en anledning.
BBC har köpt rättigheterna att få sända för UK, så om man kan se det i Sverige bryter man mot Viasat:s rättigheter...
Har man parabol kan man se det via den, om det är kränkning av sändningsrättigheter vet jag inte...

Ett tips är att hitta proxy:s för tyskland, RTL sänder live via internet.
Jag tittar på RTL som är gratis via parabol och de har motsvarande sändningar/bemanning på plats.

PS har aldrig provat med proxy så jag vet inte exakt vad jag pratar om...
Niklas (forum-admin)
Westfield SEIW - http://www.nillet.com
http://www.ellensagentur.se
Max
Stamgäst

Post by Max »

Provade RTL för nåt år sen tror jag men med samma problem där som iplayer dvs funkar bara på "hemmaplan" utan proxy. Har dock inte provat på länge. ÄR inte RTL på tyska? Tror jag förerdrar engelska. Inte minst med det team som BBC har. Så mycket mer intervjuer, fakta och proffsighet än viasat.

Tror att det där med rättigheter har en annan sida. Tittare i UK betalar ju (i större utsträckning än svenskar) BBCs licenspeng. När man läser om det på BBCs hemsida så anger de iofs inte det som skäl själva utan där verkar det mer handla om nätbelastning. Framför allt är det ju inte så bra för andra TV-bolag runt om i världen som försöker sälja sina tjänster om alla har fri tillgång till den bästa F1-bevakningen i världen. Funderar man på upplägget med proxy så är det nog extremt svårt att betrakta helheten eller enstaka led i kjedjan som olagliga men jag är ingen expert på upphovsrättsjuridiken. Den enda skillnaden är ju att man är kopplad via en vanlig server som råkar vara placerad i UK.
Max
Lotus Elise 111 -03
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Jag har canal digital parabol hemma med massa BBc kanaler...Vilken BBC kanal sänds det på?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Verkar vara BBC Sport som sänder F1...den finns inte med i Canal Digitals utbud... :(
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Max
Stamgäst

Post by Max »

Nästa racevecka:
Allt finns på iPlayer direkt efter ordinarie utsändning. OBS det ligger bara kvar en vecka.

Shanghai, 16-18 April

Friday 16 April
Practice one: 0255-0435, BBC Red Button/online
Practice two: 0655-0835, BBC Red Button/online

Saturday 17 April
Practice three: 0355-0505, BBC Red Button/online
Qualifying: 0600-0830, BBC One/online and BBC Radio 5 live sport extra/online
Qualifying re-run: 1300-1415, BBC One

Sunday 18 April
Race: 0700-1015, BBC One/online and BBC Radio 5 live/online
Post race forum: 1015-1115, BBC Red Button/online
Race re-run: 1200-1400, BBC One
Highlights: 1900-2000, BBC Three (highlights then looped on Red Button)
Max
Lotus Elise 111 -03
Post Reply