Wastegate-ventil kass!

Frågor som har med teknik att göra hör hemma i det här forumet.
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Har lämnat bilen hos Wendels, när vi körde ner så kunde min son i bilen bakom konstatera att det rök vitt och kom ut vatten från vänster avgaspipa när jag drog på lite - toppackningen!, katten är givet finito oxå!
Jag väntar spänt på svar från Andy eller Jan-Inge.

Hoppas att man inte behöver vara utan Lotus för länge :steer:
Per
Gul V8 -96
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Fick samtal från Wendels idag, Lotusfolket som var på besök 5-6/6 kollade bilen och de konstaterade att det endast var katalysatorn som hade strukit med, vätskan som sprutade ur vänster avgaspipa var sannolikt kondensansamlingar som trycktes ut vid gaspådrag. Bilen hade gått som ett skott enl Johan när de provade utan.
Det tråkiga är priset på en kat - 16-17000:-
Jag hoppas att LF tar detta på maskinskadeförsäkringen, katten är en del av maskinen - utan katalysator på ena pipan vet man aldrig hur det kunde gått i det långa loppet och för att inte tala om besiktningen.
Det är bara att fortsätta vänta på "Sommar med Lotus".
Per
Gul V8 -96
Mgz
Forumberoende

Post by Mgz »

Vet inte om det är aktuellt i ditt fall, men har du kollat på katalysatorerna som t.ex. http://freudhoefer.de/lotus/esprit/index.html säljer?

Har inte gjort någon djupdykning i ämnet men priset är ju onekligen mer attraktivt än 17.000:- per sida plus att de tydligen har lite friare avgasflöde........
Magnus, Esprit V8-GT
Guest

Post by Guest »

Måste du köra med kattarna på? Jag skulle gått på ovanstående förslag om det är ett måste!
Torbjörn
Användare

Re: Wastegate-ventil kass!

Post by Torbjörn »

Hej Per.

Låter hårresande dyrt med 16-17.000:- för en ny kat.
Enligt enligt Lotus egen prislista 1998 kostade den 751 Pund utan skatter och frakt. Pundet har dessutom gått ner 15-20 % den senaste tiden dvs för 6 månaders sen skulle den ha kostat nära 20.000:-. Jan-Inge har också lovat sänka sina priser med 15-20 % vilket innbär att Wendels AB i Malmö skulle ta ut hela 22-23.000:-. för katten. !!!
Det är mycket möjligt att man på Lotus har höjt sina priser kraftigt på 5 år men det får ju finnas gränser för vad enkla saker får kosta.
Jag är dessutom övertygad om att den går att laga, hör av dig till mig så skall jag fixa den på jobbet. Med dessa väldiga köpesummor är det lönt att göra ett försök.
Om du ändå väljer att köpa in en ny kat så får nya lamdasonder beställas samtidigt då dessa kan sitta nåt fruktansvärt hårt, gängerna brukar inte klara sig för ditmontering igen. Kostade tidigare ca 80 Pund styck. Torbjörn
Guest

Post by Guest »

Om man kollar här så står det att Lotus pris är 3600 Euro http://www.ramspott-brandt.de/shop-english/3.html
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Torbjörn:
Tack för vårt samtal tidigare idag!
Jag talde efter vårt samtal med Andy på Wendels och han berättade att Lotusteknikerna "rensade" min kat så att den kunde flöda fritt, den var nästan helt igensatt, så det finns inget alternativ utan jag tvingas att köpa ny kat. Tack för erbjudantet om att fixa katten, antar att det är kört med tanke på "utrensningen" (du får gärna höra av dig om så inte är fallet).

Admin:
3600/2 Euro ligger i linje med vad Wendels snackar om = 16380 Kr.
Helt klart kan det vara ett alternativ med racekat, men jag vill först tala med LF - om jag ska stå för fiolerna (arbetstimmar + material) så kommer jag sannolikt att kontrollera möjligheterna att reducera kostnaderna.

Det otroliga händer samtidigt som jag har bilen nere hos Wendels - en kille ringde och undrade om jag var villig att sälja bilen, han hade letat länge efter en gul V8, vore inte fel att skifta den mot en Esthi eller en nyare V8. :-D

Tacksam för ert engagemang! :bow:
Per
Gul V8 -96
Guest

Post by Guest »

Grönberg wrote: vore inte fel att skifta den mot en Esthi
 :bow:  :eek:  :bigl: :love07: :luxhello: :loveu: :jaaa: :villha: :flag:  :beer: :bold: :steer:  :wave: :lol: :-D  :up:  :race: :sheep: :heart: :standhello: :love25: :happy07: :yes: :eek2o:
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Varför skall du köpa orginal kat överhuvudtaget. Var på Anderstorp förra sommaren och stötte där ihop med en firma som sålde racekattar för 1500kr och uppåt. Dessa kattar är av metall och har mkt större flöde än de som sitter på orginal. 20kkr :( för katalysatorer låter som rent ocker, det är ju inte så att Lotus katalysatorer är något speciellt direkt. Det ända speciella med dessa är att dom klarar typprovskraven i califonien, dvs v8an är typade med dessa. Mao skippa dessa trånga katalysatorer och installera rackattar istället, tror garanterat att du kommer att bli mkt nöjd, mera mera effekt, ljud och lägre pris.

Lycka till!

:hyper:
joakim
SE highwing
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Talade just med LF och de lät meddela att de står för alla kostnader, detta betyder troligtvis orginaldelar och inget annat.

Trimning,chippning etc... brukar betyda att garantier och försäkringsfrågor typ denna händelse inte hade reglerats på samma sätt som hos en modifierad bil  :nono:

Maskinförsäkring gäller för de flesta fordon upp till 8 år och 8-10 000 mil.

Jag hade helt klart hellre kört med allt möjligt godis i bilen men jag är ganska nöjd med LF och Wendels just nu  :up:
Per
Gul V8 -96
Torbjörn
Användare

Post by Torbjörn »

Hej Per.

Har svårt för att släppa ditt problem med katalysatorn.
Det måste finnas ett underliggande problem till att din kat har blivit igensatt. Du måste undersöka orsakan till denna igensättning. En katalystor är ingen förbrukningsvara som man byter ut med jämna mellanrum. En kat blir förstörd av olika anledningar, blyad bensin, bensinbrand, överhettning, samt för mycket olja bland avgaserna.
- Mitt råd är att du måste ha en förklaring från Lotus till varför katten har blivit kass innan du monterar dit en ny.
Torbjörn
Joakim
Moderator

Post by Joakim »

Hej,

Såg att R&B i Tyskland säljer v8 kattar för 1200 euro/par http://www.ramspott-brandt.de/ iallafall bättre pris än du får här i sverige, dock fortfarande ocker..
joakim
SE highwing
Grönberg
Stamgäst

Post by Grönberg »

Torbjörn wrote: En kat blir förstörd av olika anledningar, blyad bensin, bensinbrand, överhettning, samt för mycket olja bland avgaserna.
- Mitt råd är att du måste ha en förklaring från Lotus till varför katten har blivit kass innan du monterar dit en ny.
Torbjörn
Jo, den frågan kommer jag att ställa.
Enl Andy så var fodret/dämpningen i katten en av anledningarna till igensättningen förutom att bakre keramikdelen lossnat, nätet var igensatt och genom "rensningen" så flödar den fritt nu. Jag tror inte att jag kommer att få ett bättre svar men man kan ju försöka. Motorn är i utmärkt kondition.
Joakim wrote:
Såg att R&B i Tyskland säljer v8 kattar för 1200 euro/par http://www.ramspott-brandt.de/ iallafall bättre pris än du får här i sverige, dock fortfarande ocker..
Förvisso, men nu ersätter LF hela kostnaden och då finner inte jag ngn anledning till att köpa kattar, problemet ligger nu på Lotus UK avs leveranstid - jag tänker köra med bilen tills jag får katten, det bör inte förorsaka några problem - tvärtom kommer väl bilen att andas lite bättre!
Per
Gul V8 -96
Post Reply