Krockad Elise......
Re: Krockad Elise......
Jag vet egentligen inte, så ta detta med en nypa salt:
Undersidan är uppbyggd av plana aluminiumplåtar, så där borde man kunna se om det är buckligt (små bucklor är dock rätt lätt att råka få om man t.ex. skall köra på en sån lyft dom har på mackarna...).
Kikar man in vid framhjulen så bör upphängningen och balkarna innanför se raka och fina ut. Även limfogar kan vara bra att kolla. Titta även under framluckan.
Så, kolla de balkar, plåtar och limfogar du kan komma åt att se.
Finns säkert andra och kanske bättre ställen att kolla på också!
(Det finns en viss risk att man blir så uppspelt när man sätter sig i och provkör en elise att man glömmer bort att kolla så noga på hur skicket är..... :) )
Undersidan är uppbyggd av plana aluminiumplåtar, så där borde man kunna se om det är buckligt (små bucklor är dock rätt lätt att råka få om man t.ex. skall köra på en sån lyft dom har på mackarna...).
Kikar man in vid framhjulen så bör upphängningen och balkarna innanför se raka och fina ut. Även limfogar kan vara bra att kolla. Titta även under framluckan.
Så, kolla de balkar, plåtar och limfogar du kan komma åt att se.
Finns säkert andra och kanske bättre ställen att kolla på också!
(Det finns en viss risk att man blir så uppspelt när man sätter sig i och provkör en elise att man glömmer bort att kolla så noga på hur skicket är..... :) )
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Lotus Elise -97
Ja,det är just det jag är rädd för. Att bli uppspelt alltså.
Tack för tipset.
Tack för tipset.
Sune
Hej!
Jag kan rekomendera boken Lotus Elise av Alistair Clements. Han har ett hekt kapitel om vad man bör kolla upp på olika Lotus Elise modellerna, S1 , S2 och även Opel Speedster.
Jag rekomenderar att man kollar en Lotus Elise och Opel Speedster riktigt noga.
Aluminumplåten under bilen skall var rak utan bucklor. Kolla alla hjulupphängningar och speciellt fästena.
Chassit är limmat och svårt att reparera. Innan jag köpte min Lotus så provkörde jag bland annat två Opel Speedster. De hade båda varit krockade! (Båda såldes av bilhandlare!!)
Om bilen drar snett vid inbromsning så kan det vara ett tecken på krockad bil!
De bilarna jag testade drog båda riktigt snett! Bilen skall bromsa helt rakt!
Problemet med att kolla skicket på en Elise/Speedster är att de är riktigt låga! Du måste ned och krypa och helst lyfta bilen för att se skicket.
Om du ser en lagning på chassit, speciellt vis hjulupphängningarna, är mitt råd att gå efter en annan bil speciellt om den drar snett. Det är riktigt svårt att laga...
Andreas G
Silver Lotus Elise -03 111S
Jag kan rekomendera boken Lotus Elise av Alistair Clements. Han har ett hekt kapitel om vad man bör kolla upp på olika Lotus Elise modellerna, S1 , S2 och även Opel Speedster.
Jag rekomenderar att man kollar en Lotus Elise och Opel Speedster riktigt noga.
Aluminumplåten under bilen skall var rak utan bucklor. Kolla alla hjulupphängningar och speciellt fästena.
Chassit är limmat och svårt att reparera. Innan jag köpte min Lotus så provkörde jag bland annat två Opel Speedster. De hade båda varit krockade! (Båda såldes av bilhandlare!!)
Om bilen drar snett vid inbromsning så kan det vara ett tecken på krockad bil!
De bilarna jag testade drog båda riktigt snett! Bilen skall bromsa helt rakt!
Problemet med att kolla skicket på en Elise/Speedster är att de är riktigt låga! Du måste ned och krypa och helst lyfta bilen för att se skicket.
Om du ser en lagning på chassit, speciellt vis hjulupphängningarna, är mitt råd att gå efter en annan bil speciellt om den drar snett. Det är riktigt svårt att laga...
Andreas G
Silver Lotus Elise -03 111S
Andreas G
Lotus Elise S2 111S -03
Lotus Elise S2 111S -03
Om du hittar en svetsfog nånstans, så är den lagad. Har sett TIG- fogar på lagat chassi. Inge bra!
Lotuslös
Hej!
Jag har sett lagningar med metalisk plasticpadding på aluminiumchassit... Det var dock en på en Opel Speedster.
Köper man boken "Lotus Elise" av Alistair Clements från Haynes så finns det ett bra kapitel med köpråd och vad man bör checka på Eliser både på Rover K-motorn och på Toyotamotorn.
Jag har sett lagningar med metalisk plasticpadding på aluminiumchassit... Det var dock en på en Opel Speedster.
Köper man boken "Lotus Elise" av Alistair Clements från Haynes så finns det ett bra kapitel med köpråd och vad man bör checka på Eliser både på Rover K-motorn och på Toyotamotorn.
Andreas G
Lotus Elise S2 111S -03
Lotus Elise S2 111S -03
Skojigt
Vad blev det för en?
Vad blev det för en?
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.