Var ute och provkörde min Esprit V8 efter ha gjort lite sevice på
bilen.Bilen kändes precis som vanligt, den gick riktigt bra alltså!
Plötsligt så dog bilen bara, allting bara slocknade hastighetsmätare, varvräknare gick ner på noll, motorn stendog + alla andra instrument.
När jag väl fått stopp på bilen intill väggkanten så provade jag att starta igen, inget liv alls bara startmotorn som gick runt.
Jag blev sedan bogserad till mitt garage, där tog jag bort ett tändstift för
att kolla, ingen gnista, ingen bensinlukt.Kollade även säkringar och dom
verkar vara hela.
Är det någon som har råkat ut för något liknande, eller tips på felsökning!
Tacksam för svar!!
Niclas Esprit V8
Bilen bara dog!
-
Guest
Re: Bilen bara dog!
Hej Nicklas
Det enklaste är att ringa Wendels i Trelleborg och försöka få låna mjukvaran till V8 som passar till Tech 1 instrumentet som används av GM verkstäder, jag tror Saab verkstäder använder dessa felsökningsinstrument också. Tyvärr kan man inte på V8 få fram felkoderna utan V8:ans mjukvar såsom man kan på de 4 cylindriska bilarna genom att blinka fram felkodsiffrorna. Jag har frågat Dave Massey om detta och fått svar på detta inte går, Jag är inte helt säker på att Wendels lånar ut mjukvaran hur som helst till vem som helst. Kanske mot en rejäl deponeringsavgift. I annat fall får du nog bogsera ner bilen till Trelleborg. Om det är fel på larmet så ingår inte detta i Tech 1 felkodsystem utan lever ett eget liv i bilen. Jag tror inta att det är larmet som bråkar för då skulle inte startmotorn snurra, såvida det är ett originalmonterat Cobra larm. Det finns verkstäder som tror att de har alla felkodningsystem som finns på markanden i sina datorer men det kan jag informera att det har de inte, alltså lägg inte ner tid på detta.
Kul om du kam höra av dig när du hittar felet.
Torbjörn
Det enklaste är att ringa Wendels i Trelleborg och försöka få låna mjukvaran till V8 som passar till Tech 1 instrumentet som används av GM verkstäder, jag tror Saab verkstäder använder dessa felsökningsinstrument också. Tyvärr kan man inte på V8 få fram felkoderna utan V8:ans mjukvar såsom man kan på de 4 cylindriska bilarna genom att blinka fram felkodsiffrorna. Jag har frågat Dave Massey om detta och fått svar på detta inte går, Jag är inte helt säker på att Wendels lånar ut mjukvaran hur som helst till vem som helst. Kanske mot en rejäl deponeringsavgift. I annat fall får du nog bogsera ner bilen till Trelleborg. Om det är fel på larmet så ingår inte detta i Tech 1 felkodsystem utan lever ett eget liv i bilen. Jag tror inta att det är larmet som bråkar för då skulle inte startmotorn snurra, såvida det är ett originalmonterat Cobra larm. Det finns verkstäder som tror att de har alla felkodningsystem som finns på markanden i sina datorer men det kan jag informera att det har de inte, alltså lägg inte ner tid på detta.
Kul om du kam höra av dig när du hittar felet.
Torbjörn
- Mikael_W
- Forumadministratör
startspärr
aktiverar du inte startspärren och larmet när du vrider nykeln ett extra klick i dörrlåset vilket jag trodde var standard från Lotus, du kanske har någon extra monterad startspärr som har låst sig.
Mikael, Fisker Karma
Typiska startspärrar på moderna bilar är kopplade till larmet och bryter spänningen till:
Startmotor
Tändning
Bränslepump
Det blir mao svårt om inte omöjligt att tjuvkoppla bilen. De symptom som du beskriver låter som om spärren skulle ha aktiverats av någon anledning (strömbortfall till modulen mm mm...)
Mvh /Lasse
Startmotor
Tändning
Bränslepump
Det blir mao svårt om inte omöjligt att tjuvkoppla bilen. De symptom som du beskriver låter som om spärren skulle ha aktiverats av någon anledning (strömbortfall till modulen mm mm...)
Mvh /Lasse
Tjena!!
Har nu hittat felat på min bil, det var JORDFEL!!
Var under bilen för att mäta upp en sak när jag
upptäckte att två stycken jordpunkter var alldeles rostiga
och ärjiga.Jorde rent punkterna samt bytte skruv till
fästpunkterna sen så startade bilen utan problem.
Bilen hade ibörjan förhöjd tomgång ca.1500 rpm, men
detta ska tydligen vara normalt efter ett sådant fel.Kan ju
varit någon jordning till t.e.x styrboxen.
Efter provkörning och en stunds tomgångskörning så var
tomgången normal igen.(Den sjunk långsamt ner till sitt normalläge)
Känns bra att det var en sådant enkelt fel man tror ju alltid det
värsta som t.e.x styrboxfel eller något liknande!
Mvh/Niclas
Har nu hittat felat på min bil, det var JORDFEL!!
Var under bilen för att mäta upp en sak när jag
upptäckte att två stycken jordpunkter var alldeles rostiga
och ärjiga.Jorde rent punkterna samt bytte skruv till
fästpunkterna sen så startade bilen utan problem.
Bilen hade ibörjan förhöjd tomgång ca.1500 rpm, men
detta ska tydligen vara normalt efter ett sådant fel.Kan ju
varit någon jordning till t.e.x styrboxen.
Efter provkörning och en stunds tomgångskörning så var
tomgången normal igen.(Den sjunk långsamt ner till sitt normalläge)
Känns bra att det var en sådant enkelt fel man tror ju alltid det
värsta som t.e.x styrboxfel eller något liknande!
Mvh/Niclas