Hastghetsmätare Elise S1 -00

Här pratar vi om allt som har med Lotus eller andra sportbilar att göra.
blender
Användare

Hastghetsmätare Elise S1 -00

Post by blender »

Hej ,
fick backning på mätaren vid reg.besiktningen av min ny-importerade bil.
Den får ej ha både miles och km. Wendels gav mig pris på
ett nytt instrument : 27 000 SEK (Tjugosju tusen !!) Vad gör man ?

Har någon vänlig själ ett instrument att låna ut en vecka ? Andra tips ?
Bor i Skanör.

Bosse
0708-551450
silke
Forumveteran

Re: Hastghetsmätare Elise S1 -00

Post by silke »

Hej Bosse,

Först och främst, välkommen till forumet! Tråkigt att höra om reg. besiktningen. Såvida det inte blivit ändrade regler alldeles nyligen så skall det vara godkänt att ha både miles/h och km/h på mätaren. För några år sedan var kravet att km/h skulle vara dominerande, men det är ej längre något krav det räcker att km/h finns med.

Är säker på att någon annan här på forumet kan det här bättre och kan hjälpa dig med argumentationen gentemot bilprovningen.

Hoppas verkligen inte att de helt plötsligt bytt regler vad gäller hastighetsmätaren, i så fall är jag i samma läge vid min reg. besiktning senare i mars..

Lycka till!
Daniel Aspenberg
Lotus Elise Sport 220 -20
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

Hoppas att det är bilprovningen som är ute och cyklar!!

...Om inte så kanske det går att själv byta ut siffertavlan? 27kkr är ju ett rent vansinnigt pris....
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Marcus N
Forumveteran

Post by Marcus N »

Klistra över miles lite snyggt har funkat förr på nitiska besiktningsmän, annars så få du väl dela mätaren och byta tavlor.
Lotus Elise -97
JohanSalo
Forumberoende

Post by JohanSalo »

hittade denna länk med samma diskussion

http://www.vx220.org.uk/forums/lofivers ... 72138.html

har läst på lite forum nu. och det verkar vara så att det r ändrade regler mellan -01 och -03.
-01 får ha miles men -03 måste ha km/h som huvudskala.

Kontakta transportstyrelsen, de ska väll ha koll på sånt.
“Everything should be as simple as possible, but not simpler.” — Albert Einstein

Lotus Elise 111s
blender
Användare

Post by blender »

Tackar för alla svar.Reglerna är komna av ett EG-direktiv som som vanligt sverige som enda land följer till punkt och prick :-)
Det gäller tydligen bara heltyps godkända bilar ( tips: göm cog intyget ) tagna i drift efter 1okt 1999.

Har hittat ett beg instrument från en Speedster 2,2 . Ser likadant ut. Vet någon om det kan passa ?

hälsningar ,
Bosse
silke
Forumveteran

Post by silke »

Hej igen,
Hittade lite matnyttig information på Svenska Land Rover Klubbens forum, se nedan:
På grund av en fråga på ett annat forum rotade jag en gång för alla fram vad som egentligen gäller avseende hastighetsmätare med MPH-skala. Inte helt lätt, men bäst var denna promemoria från Vägverket angående ändringar i bland annat fordonsförordningen.
Citat:
2 kap 6 § sista stycket anger: ”2. fordon som är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard.” Fordon tillverkade för förenade kungariket som för närvarande tillämpar enheten miles per timme måste utrustas med mätare som har visning med både brittisk och metrisk standard. Det är således inte ovanligt att hastighetsmätare har visning med både miles/hr och km/tim. Om fordon är utrustade med hastighetsmätare med dubbel visning får dessa enligt gällande bestämmelser inte registreras, trots att de har ett giltigt COC intyg. Gemenskapslagstiftningen på området vilar bland annat på direktiv 75/443/EEG. Så vitt Vägverket förstår, finns optionen att godkänna hastighetsmätare med dubbelvisning. Därför borde regeln justeras till att istället föreskriva den visning som vi efterfrågar, samt uttrycka flexibilitet för övriga lösningar.

En alternativ formulering som kan ge en tydlig hänvisning är följande:

Vad som sägs i första stycket gäller dock inte:

2. fordon som är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard.

2. fordon som är utrustade med hastighetsmätare som inte har visning med metriska (SI) enheter.

Alltså, enligt svensk lag ska detta underkännas, enligt EG-rätten (75/443/EEG) skall det godkännas. Lagändring i Sverige är dock på g, därav promemorian. Men då Sverige inte har infört direktivet i Sverige har detta direkt effekt och trumfar svensk lag och skall således tillämpas av myndigheter och domstolar direkt. Alltså saknas stöd för att underkänna ett fordon med mph-skala. Återigen... tack EU!

http://www.vv.se/filer/50828/remiss_pro ... don_mm.doc (under kapitel 2:8 )

De direkta kraven på mätaren finner man här under bilaga 2:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 43:SV:HTML
Jag letade vidare och hittade även propositionen där promemorian behandlats (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=31 ... 2008/09:53)
och även trafikutskottets betänkande (http://www.riksdagen.se/webbnav/?nid=31 ... 2f09%3aTU9).

Lagändringarna föreslås träda i kraft 29 april 2009, däri ingår att hastighetsmätare av brittisk typ med både mph och km/h skall godkännas.

Så antingen väntar vi med registreringsbesiktningen till den 29 april eller så förklarar vi det orimliga i att inte godkänna bilarna idag när kommer bli godkända om två månader för Bilprovningen. Förhoppningsvis är de lite samarbetsvilliga och släpper igenom bilarna tidigare.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp! Lycka till!
Daniel Aspenberg
silke
Forumveteran

Post by silke »

Mer information saxat från Land Rover forumet, som ni förövrigt hittar här: http://slrk.phpbb2.se/forum/viewtopic.php?t=2703

Suck... VV lurade mig... När jag svarade på denna fråga tidigare utgick jag från att VV for med sanning i sina yttranden till regerignen, eller i vart fall att de återgav en korrekt bild av verkligheten. Men vad VV missade att skriva, och som jag inte kollade då jag utgick från att VV redovisade lagrummen korrekt, var att ovanstående gällde nya fordon!

Jag har kollat detta igen, och detta är vad som gäller:

Så här står det i VVFS 2003:22

Citat:
3 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
[..]
Krav enligt 1 § 3 [alltså 1 § 3 punkten, Skarres anm.]
[..]
4 § Hastighetsmätare skall visa hastighet i kilometer per timme (km/h). Hastigheter under 20 km/h behöver inte visas.
Hastighetsmätare i bil av årsmodell 1970 och tidigare får visa hastighet i miles per timme (mph) under förutsättning att hastighetsmätaren på lämpligt sätt förses med markering som visar hastighet även i km/h.

Alltså ska mätaren ska visa km/h, det står dock inte att den inte får vara försedd med både och. Å andra sidan kan man mena att 4 § andra meningen om det tolkas econtrario innebär att bilar nyare än 1970 inte får förses med km/h bredvid mph, alltså skulle första meningen innebär att det bara får vara km/h trots att det inte framgår uttryckligen. Å tredje sidan kan man också mena att att man i andra meningen menar att man bilen får "förses" med km/h, och därför inte alls kan tillämpas för att bedöma hur man ska göra på bilar som redan är försedda med båda skalorna och att första meningen därför inte ska tolkas som annat än att bilen ska vara försedd med km/h, vare sig mer eller mindre och att det därför är ok att den även har mph.

Enligt grundläggande legalitetsprinciper skall sådant framgå tydligt vilket det INTE gör här. Iofs skulle detta inte vara första gången VV klantar till skrivelserna i sina förordningar med tanke på att VVFS genomgående är mycket dåligt formulerat. I vilket fall framgår inget om att den ena skalan ska vara "mer framträdande" eller något om årsmodell 1999.

Dock, det står i 1 § angivet ett "eller", sådana gillar man. Alltså kollade jag, obstinat av naturen och något dimmig i huvudet av spraylimning av XJS-innertak (etapp 2) kollade, för skojs skull upp direktiv 75/443/EEG. Av detta framgår i bilaga 2 följande:

Citat:
4.2.2 Om en hastighetsmätare har tillverkats för försäljning i någon medlemsstat som använder brittiska måttenheter, och i vilken övergångsbestämmelser i överensstämmelse med artikel 5 är i kraft, skall hastighetsmätaren vara markerad både i km/tim och mph; skalindelningen skall vara 1, 2, 5 eller 10 km/tim och 1, 2, 5 eller 10 mph. Hastighetsvärdena som visas på skalan skall vara multipler av 20 km/tim och 20 mph.

Artikel 5 anger i princip endast att t.ex. GB får bestämma att alla fordon som säljs i landet (dvs även importfordon) ska ha dubbla hastigheter på mätaren tills även de inför metriskt system. Dvs inte relevant för oss i denna frågeställning.

Slutligen så trumfen i artikel 3:

Citat:
Ingen medlemsstat får vägra att registrera ett fordon eller förbjuda att det saluförs, tas i bruk eller används av skäl som hänför sig till backväxeln eller hastighetsmätaren om dessa uppfyller de krav som fastställs i bilagorna 1 och 2 till detta direktiv.

Så även om man ska tolka 4 § illvilligt framgår det uttryckligen av direktivet hur just denna fråga ska hanteras. Alltså får det antas att VVFS faktiskt innebär vad det anger, vare sig mer eller mindre. En hastighetsmätare ska ha km/h, punkt!

Jag har därför mycket svårt att finnas stöd för att en dubbel skala inte skulle godkännas. SÅ slutsatsen är densamma, att det enligt svensk lag och SBP är högst oklart om det skall godkännas medan direktivet är tydligt som krovspad! För övrigt gäller direktivet dock både nya och gamla fordon, ingen skillnad där alltså.
Det skall alltså inte vara några problem att inregistrera bilen med både mph och km/h.
Daniel Aspenberg
Lasse H
Svårt Lotus-beroende

Post by Lasse H »

Nu är jag kanske ute och cyklar (skulle inte vara första gången i så fall)
men måste den fungerande hastighetsmätaren se ut på ett visst sätt
och vara placerad "där den brukar vara" ? Ponera att man har en GPS alt en
Performance Box vilka anger hastighet ? Vi d besiktningen pekar man på
elektroniken och säger "Här är hastighetsmätaren !". Ofta är ju dessa
instrument betydligt mer noggranna än oe hastighetsmätare i bilen.

hälsn
Lasse H
Man slutar inte leka för att man blir gammal,
utan man blir gammal för att man slutar leka !
Finn
Forumveteran

Post by Finn »

Ingen dum idé där Lasse.
Gps visar ju hastigheten noggrannare än bilens mätare.
Frågan är om de godkänner en "löstagbar hastighetsmätare"?
blender
Användare

Post by blender »

Tack speciellt till Daniel för dina tips, jag printade ut skriften och
sände som komplement till min dispansansökan, lät bra.

Ang GPS så tror jag det faller på att det krävs ett skriftligt intyg från bilens tillverkare eller generalagent att instrumentet överenstämmer med VVFS2003:22. Undrar om Wendels köper det?
Instämmer annars att det är den bästa hastighetsmätaren.

Jag rapporterar när Transportstyrelsen svarat
StefanA
Forumberoende

Post by StefanA »

GPS går dom nog inte med på, finns ju tunnlar med hastighetsbegränsning... ;)

Lycka till och hoppas att dom kan godkänna mätaren som den är!!!!
Stefan Andersson
Lotus Elise -97
Clas
Stamgäst

Post by Clas »

Jag reggade min bil förra våren/sommaren med mp/h som dominerande. inga problem, bilen är en 05a.
Clas Heleander - Herrljunga
Lotus
Forumveteran

Post by Lotus »

Jaguar xk8 -03 gick också igenom besiktningen (2 år i rad) utan anmärkning med mph som dominerade visning...
F.d ägare till 2st. Esprit S3 -86, en röd och en vit.
Lotus Elise S -07
F.n ej Lotus ägare
---------------------------------------------------
Micke T.
blender
Användare

Post by blender »

Fick svar på min dispansansökan (efter två veckor)
Trafikstyrningsverket lovade att titta på mitt brev om jag satte in 600 SEK på deras
postgirokonto :shock:

Vart är vi på väg ?
Post Reply