Hittade däck till min V8, dock ej orginal utan Fulda för 2200:- stycket.
Fick höra att Michelindäcken som sitter orginal på bilen kostar ca 4000:- stycket
Finns det ngn som har bättre ide´ avs däckval (eller tips om billigare).
En liten varning här...... Titta inte blint på priset, märket eller vad andra har på andra bilar. Espriten är extremt känslig när det gäller däcksval, har jag förstått efter att ha pratat med ett par andra Espritägare + följt debatten till och från på UK+USA-listan.
Jag ska själv skaffa nya bakdäck och är klart villrådig..... Jag tänker avvakta ett litet tag tills jag får råd av någon som har egen erfarenhet.
Jag snackade med Däckia men det gav inget. Dom har ju bara generella rekommendationer att komma med även om dom är hjälpsamma. Jag lutar åt Yoko AVS SPORT men skulle vilja ha referenser från någon som faktiskt har erfarenhet av dom på en Esprit.
Johnny:
Det är klart, pengar är inte allt. Jag köpte tex. Bridgestone S02 till min BMW M3 cab (-97) för dyra pengar och visst, dessa däck var rena klistret men de var helt slut vid 800 mil och detta utan att jag legat och "burnat" med bilen, var iofs nere vid medelhavet på het asfalt en runda, men så kul var det inte med fina "skor".
Ett par däck som jag köpte till en M3 95:a (som jag hade tidigare), blev Kumho till en billig peng, dessa satt på i 2000 mil och det syntes knappt att jag använt dem när jag sålde bilen.
Grönberg wrote:Hittade däck till min V8, dock ej orginal utan Fulda för 2200:- stycket.
Fick höra att Michelindäcken som sitter orginal på bilen kostar ca 4000:- stycket
Hej Per.
Var försiktig med däckvalet till din V8, Jag hade en -97 och blev övertalad av en däckhandlare att välja Toyodäck bak med fiskbensmönster. Dessa däck kostade ca 3000:- styck och var en katastrof för bilen, så dåliga att till och med min fru som passagerare noterade den dåliga väghållningen och det säger inte så lite om däcken.
De var alldeles för mjuka i stommen, de rörde sig i sidleds och kastade tillbaks bilen när jag tagit mig ur en kurva, mycket obehagligt.
Förra året var det dags att köpa däck igen, av denna dåliga erfarenhet med lågprisdäck vågade jag inget annat än köpa Michelin Pilot 295/35 dessa kostade brutto 8000:- styck med rabatt fick jag dem för 6000:- styck. Skämmande dyra alltså men också riktigt riktigt fina däck. Jag tror att dessa däck kan man få betydligt billigare i Tyskland, detta påstår vissa inom klubben.
Chansa inte, du förstör hele bilen med dåliga däck. Torbjörn
Det stämmer att man kan få däck billigare i Tyskland, vanligtvis brukar bilhandlare som importerar bilar kunna ta hem dimensioner över 17" till lägre priser än här hemma, jag har själv gjort det vid ett par tillfällen och blivit nöjd alla gångerna. Brukar använda mig av Bilförsäljningen i Påarp (tel: 042-22 91 00).
Jag tänker prova Fulda däcken - 4400:- för båda, och om det visar sig att bilen blir svårkörd på ngt sätt, så kryper jag till korset och köper däck värda namnet (Michelin).
Vi får delge varandra erfarenheterna vi snappar upp. Det viktigaste är ju att bilen uppför sig som den ska....... Jag tror oxå att det skiljer sig mellan 4:orna och 8:orna rätt rejält med tanke på dimensionerna.
Grönberg wrote:Hittade däck till min V8, dock ej orginal utan Fulda för 2200:- stycket.
Har kört en hel del med både Fulda och Michelindäck på olika bilar (dock inte just i den dimension du förmodligen söker). Det jag kan säga är kortfattat att Fulda är oerhört prisvärda och har ett sidogrepp som är mycket, mycket bra om du bara väljer rätt hastighetskod på dem. Nackdelen är att de slits relativt fort om du kör lite hårdare med dem.
Michelindäck har jag otvetydigt haft mycket goda erfarenheter av, med framförallt lång livslängd som deras främsta signum. Så länge du väljer kvalitetsdäck, utan att nödvändigtvis gå till extremer, tror jag nog du ska bli nöjd. Som allt annat här i livet så är det ju ofta en kostnadsfråga om vad man är beredd att betala för - och i det här fallet, hur du har tänkt dig använda bilen...
Har tryckt på Fulda-däcken bak nu och bilen känns kanon, bra grepp och full kontroll - märker ingen skillnad mot Michelinarna ännu (fick dem ännu billigare än vad som först avtalades - 2000:- styck!)